dræn omkring gammelt hus

Da vi for nylig flyttede ind i et gammelt hus fra 1911, opdagede vi at der var meget fugtigt såvel indvendigt som udvendigt i det venstre hjørne af den nordvendte gavl. Huset er bygget direkte på jorden på nær et tyndt lag sten og er således helt uden fundament. Vi går ud fra at fugten simpelthen trækker op fra jorden og prøver at finde metoder til at stoppe dette.
Jeg har købt et drænrør ( 80 mm ), som skal ligge rundt om den del af huset der er værst ramt. Dette vil jeg lede over til sivebrønden, som jeg har fundet 2 meter fra nordgavlen.
Mit egentlige spørgsmål går på hvordan jeg bedst får lagt drænrøret : Afstand fra huset, hvor dybt det skal ligge, hvor dybt skal jeg grave og lægge grus, er det bedst at lægge drænrøret på gruset og dække med sten ( har købt granitskærver til formålet ) eller skal jeg dække drænrøret med grus ?

Håber der findes ligesindede derude, med erfaringer på området.

Mvh. Claus Monrad
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
for det første har du en tagrange på huset , det hjælper en del på fugt,

Skal du lave det 100% rigtigt skal du grave 1 side ud af gange på huset, du skal ca 120 cm ned og ca 15 ind under huset ( jeg ville nok tag en halv side afgange ), du sætter så en krysfiner plade ca 10 ca ud fra huset og fyre beton ned i forme, det gør du på alle 4 sider af huset, bingo du har nu et fundament, ( det lyder af en masse men har du en ven med en minigraver tag det en fis og en bejmand )

at lægge dræn uden et fundament så kommer det ikke til at hjælpe det vilde,
nå men grav en rande igen 1 side af gange du skal så lægge dit dræn så du som minimun har 1 cm fald pa løben meter du må godt ha mere jeg ville nok lægge det i 30cm og ned efter du skal lægge det oven på ca 6 til 8 cm fin grus så lægger du 10 12 cm perlesten over på dit dræn.
Til slut lægger du en fiberdug også selv om der nok er fiberdug rundt om dit drænrør og jord over det eller dine granitskærver ( jeg ville nok bruge jord ).
du skal lægge dit dræn ca 10 15 ca fra huset og et lille fif er du laver en spule brønd da dræn godt kan blive stoppe, det gør du på modsat side af din nedsivenings brønd, det er bare et rør du graver ned med et beton låv på så kan du altid kommer til at spule dine drænslanger.
P.S du må ikke lægge granitskærver over på de skære hul i dine slanger det skal være perlesten eller ikke skarpe sten

PP.S tænk rigtigt godt over det med at lave et fundament det er vind vind helevejen rundt, jeg har lave det en del gange nu for venner og sådan og det kommer til at få dine dræn til at arbejdet optimalt, som du nok selv kan se vil et 0.80mm dræn ikke kunne af vande den store nedsivning der er så uden et fundament vil der komme fugt ind ligemaget hvad men laver du et på 120 så kommer vande ikke lige igemme betone og dit dræn vil optage maget mere af vande og kommer vande først 120 ned i jorden kommer det ikke op igen.

Men alt i alt er det jo op til dig selv, held og lykke med det
jeg har haft samme problem men et gammelt hus fra 1800 dels er der ingen tagrende (stråtag) og da gavlen samtidig står ned i jorden på et "fundament"
af store kampesten gav det en del fugt ham jeg havde til at kigge ville ikke grave dræn i pga kampestene er smidt i en bred rende så drænet ville komme forlangt fra vægen
istedet lavede jeg sammen med en gammel murer der er expert i gammelt skrammel en fugt spærer i det nederste skift mursten

med en bajonetsav blev fugen mellem de nederste lag mursten krassetud et lille stykke af gangen og så tjærepap i og fuge efter
det er cirka 5 ar siden og jeg har ikke haft problemer med fugt der siden

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Den beskrevne metode med understøbning af soklen er IKKE anvendelig.

Det er alt alt for store stykker der her foreskrives gravet fri.. Der er en kæmpe risiko for at hele huset skrider sammen i udgravningen.

Og der vil IKKE være nogen forsikringsdækning overhovedet.

At understøbe en sokkel er ikke noget der gøres med venstre hånd. Men derimod noget der gøres efter passende mængde foundersøgelse og planlægning. Hvor meget der kan graves fri af gangen afhænger meget af husets stand, undergrundens sammensætning ( ler, jord sten, sand osv ) og ikke mindst hvor fugtigt der er i området.

MVH Njord
Dræn kan måske klare vandet, men jeg tror at metoden med at skyde murpap ind i passende højde er det bedste. Syldsten som huset er bygget på er ikke lige til at erstatte ved understøbning, så risikoen for sætningsskader eller sammenstyrtning er for stor efter min mening. Sørg for at tagrender og afløb er iorden, og grav et par skifter ned og få lagt murpap så der ikke trækker fugt op.

cvi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis