BJÆLKE HUS !

Hej med jer alle.

Det er jo meget oppe i tiden at bygge træhuse og specielt bjælke huse tales der meget om.
Men hvad med holdbarheden ? Det ved vi jo først rigtigt om 60 -100 år ! Men een ting har jeg ikke helt forstået. I 70érne blev mange huse bygget med en rem der løb helt ud i begge ender af huset. I de sidste 10 år er stortset alle disse remender skiftet savet af, afdækket eller det der er endnu værre nemlig skiftet langt ind i huset !

Fx et "Amerlink" bjælke hus er netop karakteristisk ved at der er usandsynligmange bjælke ender der stikker ud og er åbne på toppen så vand kan ledes ind i konstruktionen med en dejlig masse råd som følge !

Hvordan umdgåes dette ??

Venligst Njord wink Bare en undren wink

MVH Njord
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord

Jeg deler din skepsis, og tror ikke vi behøver at vente så mange år inden vi (håndværkere) får travlt med renoveringer af diverse træhuse, og her tænkes især på disse bjælkehuse med krydsende hjørner.

Det danske klima er væsentligt anderledes end i de lande som træhusene normalt bygges i.

Flere forsikrigsselskaber har i mange år nægtet at tegne svampedækning på disse hustyper.

Iøvrigt er en af mine opgaver i august: Udskiftning af nederste bjælke i en Panbo bjælkehus fra 70'erne + diverse hjørner som er rådnet helt væk.

Selvfølgelig er det rart at være reimprægneringsekspert, men det er jo opgaver der skal løses inden det går galt, og husejerne lever jo gerne i håbet om at det ikke går galt (kun for naboen).

Mvh
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 25-07-2003).]
Har lige skiftet en knap 20 år gammel rem (4x8), hvor remenden stak ca. 30 cm ud. Den yderste 3/4 meter var så rådden, at jeg kunne stikke en finger igennem træet....
Dette vel at mærke i et hus, der er meget flot vedligeholdt.

Min pointe er, at det danske klima er så variabelt både med hensyn til nedbør, fugt og varme, at træhuse skal bygges med omtanke. Konstruktiv træbeskyttelse, som nordmændene og svenskerne er mestre i, burde vi genoplive i Danmark. Altså bør træhuse bygges med en facade, der dels "beskytter sig selv", dels har "offer-træ", der relativt nemt kan skiftes.

Bjælkehuse har disse forbistrede "krydsende hjørner", hvor bjælkerne - såvidt jeg har forstået - ovenikøbet er en del ad den bærende konstruktion. Hjørnerne giver mulighed for, at vand kan lægge sig i revner og sprækker, ligesom endetræet nemt kan suge fugt til sig.

Jeg tror det bliver endnu bedre at være tømrer om 10 år....

Mvh.

Jan R.
I har du muligvis ret, men...

Vi har et jeppesen bjælke hus fra 1965, med krydsende bjælker som bærende vægge
her er intet spor af råd, svamp eller nedbrudte bjælker.

og vores forsikring tager ingen forbehold. Men vores forsikringsselskab vil ikke fosiikre et Chr Panbo hus, men alle andre bjælke huse har de intet i mod.

Skulle jeg bygge et nyt fritidshus, ville det 100 % sikkert blive et bjælke hus (igen)
mvh
Det er en interessant diskussion for og imod bjælkehusene, og verden er jo ikke sort og hvid.
Meget afhænger sikkert af tømret og byggeriet kvalitet, har selv boet i Norge, og på vestkysten er der rigtigt meget fugt, men de bygger stadig i træ.

Vi en lille bjælkehytte fra Zagahuset som vinteropbevaring/gæstehus, og den viser ingen tegn på problemer, se evt. mere her: http://www.zagahuset.dk

Mvh Flemming
Bjælkehuse er jo både flotte og lune. Brormand har et bjælkehus fra www.timlog.dk det er godt nok ikke mere end 12-14 år gammel, men det viser bestemt ingen tegn på nedbrydning. Jeg tror det har stor betydning hvilken behandling træet får fra starten. For mig er der kun trætjære og linolie og det har jo vist sig at virke, tilmed er trætjæren jo også blevet lovlig at anvende. Der skal behandles nogle gange de første år, men derefter er vedligeholdelsen let og billig.
m.v.h.:p :p
Erik
www.morsmaling.dk
Annonce
Jeg tror som Esthers Erik også skriver at det i virkeligheden handler om behandlingen af træet. For mange år siden havde jeg nogle venner der flyttede til Sverige, på en ødegård. Sælgeren havde været så "flink" at male en lade med en eller anden slags plastikmaling med råd og svamp til følge.
Da mine venner komtaktede en lokal maler, grinede han højlydt og fortalte at siden folk var gået væk fra trætjære og oliemaling, havde han fået en masse at lave og det samme havde tømrerfirmaet...
Huse som var over 100år gamle kunne rådne op på en 2-3 år fordi de blev "pakket ind" i forkert maling.

Jeg luftede tit min hund omkring Teknologisk institut, her havde de en overgang (kommer der ikke mere efter hunden er død) en masse prøver af spærender siddende, både med zink, maling, kobber og i "rå", så der forskes sikkert i hvordan man beskytter dem bedst.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
*suk*

Plastikmaling er aldrig direkte skyld i at træ rådner. Rent faktisk så er plastikmaling mere diffusionsåben end oliemaling er. Problemet består i at plastikmaling har en langt mere robust overflade en fx oliemaling. Oliemalingen vil krakellere sammen med træet og man ser derfor skader på træet hurtigere end ved plastikmaling. Plastikmalingen holder overfladen mere intakt, og man skal derfor gå sit træværk efter da man ikke altid kan se skaden der ligger under. Som jeg ser det sker disse skader fordi folk ikke bliver vejledt ordentlig ved køb af maling.

Men generelt handler det hele vel om en blanding af konstruktionsmæssig og kemisk træbeskyttelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også