SCHEISSE! hvad skal jeg gøre??

min gamle puch havde et problem med at starte så jeg ordnede lige stemplet og det, men da jeg så skulle skrue cylinderen på igen var den gal med de to øverste skruer/huller:.. sad

i det ene hul sad der en knækket skrue og det andet blev skruen bare ved med at køre rundt da jeg skruede...:S

problemet er at den ikke kan starte da luften ryger ud da jeg ikke kan skrue den fast i toppen... sad

nogen der har et forslag til løsning af dette problem....???
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah så vidt jeg ved har i også skrot pladser der ovre på Djævleøen.

V.h. Håndværkeren
Citat fra ols3n

min gamle puch havde et problem med at starte så jeg ordnede lige stemplet og det, men da jeg så skulle skrue cylinderen på igen var den gal med de to øverste skruer/huller:.. sad

i det ene hul sad der en knækket skrue og det andet blev skruen bare ved med at køre rundt da jeg skruede...:S

problemet er at den ikke kan starte da luften ryger ud da jeg ikke kan skrue den fast i toppen... sad

nogen der har et forslag til løsning af dette problem....???


Hejsa..
Af med skidtet igen.. Skrug de 4 støtter ud (der er de 4 stænger), køb nogle nye (eller få nogle lavet).. sætte i igen... samle..o.s.v Held og lykke ;-)
Mvh Jan J
det er bare det at den ene af de øverste skruer er knækket inde i hullet... og i det andet hul skruer skruen bare rundt hele tiden...

den kan ikke rigtig få fat...

men har hørt at man kunne bore et lille hul i den pindbolt der er knækket og derefter kunne skrue den ud.... :S
Citat fra ols3n

det er bare det at den ene af de øverste skruer er knækket inde i hullet... og i det andet hul skruer skruen bare rundt hele tiden...

den kan ikke rigtig få fat...

men har hørt at man kunne bore et lille hul i den pindbolt der er knækket og derefter kunne skrue den ud.... :S


Ja det er jo lidt svært når man ikke kan "se" det.. men den skrue der er knækket i hullet, ville jeg bore ud.. ved godt du måske ødelægger gevind, men det må du så lave evt "i overstørelse" bagefter..
Den der drejer rundt burde kunne skrues ud igen, også lave et nyt gevind lidt større..
Det største problem du måske har er, hvis du har forsøgt at spænde dit topstykke skævt på... det er noget lort.. Det andet burde kunne fixes..
Mvh jan J
Man kan få noget der hedder skrue-uddrivere (eller noget i den stil).

De ligner gevindtappe, men dels er de koniske, dels er gevindet "modsat".

Man borer et passende hul i den knækkede bolt/skrue, skruer skrue-uddriveren i (modsat gevindet). Teorien er så, at når skrue-uddriveren kiler sig fast, og man fortsætter med at dreje løs, så vil den skrue den knækkede del ud.

Fås bl.a. Harald Nyborg, værktøjsmagasiner osv.

Endelig kan de erfarne bore et passende hul, drive en konisk firkantet dorn ind, og skrue "baglæns ud". Det sidste er ikke noget jeg har praktiseret selv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Man skal være rimeligt dygtig for at kunne bore et hul i en 6 mm. bolt, den er ikke tykkere i en maxi eller faktisk de fleste knallerter.
Men ellers er ideen god !

Håndværkeren
Citat fra bobenontot

Man kan få noget der hedder skrue-uddrivere (eller noget i den stil).

De ligner gevindtappe, men dels er de koniske, dels er gevindet "modsat".

Man borer et passende hul i den knækkede bolt/skrue, skruer skrue-uddriveren i (modsat gevindet). Teorien er så, at når skrue-uddriveren kiler sig fast, og man fortsætter med at dreje løs, så vil den skrue den knækkede del ud.

Fås bl.a. Harald Nyborg, værktøjsmagasiner osv.

Endelig kan de erfarne bore et passende hul, drive en konisk firkantet dorn ind, og skrue "baglæns ud". Det sidste er ikke noget jeg har praktiseret selv.


Hejsa..
Den bliver kaldt en "ornepik" din beskrivelse fortæller hvis hvorfor :-)
Men den er rimelig svær at bruge til små "støtter" fx fra 6mm og ned.. Men et kanon stykke værktøj.. Ville nok ikke købe den ved HN.. hvis den knækker i "støtten" har du for alvor problemer ;-)..

Mvh jan J
du skal trække i bolten samtidig med at du skruer den ud , brug evt motorblokken og et stk masonit som anlæg, er du heldig får den fat og du kan skrue den ud.
Problemet er vel at det er galt i motorblokken med de knækkede støttebolte.
Du kan bore skidtet ud og skære et overstørrelses gevind. Ikke et almindeligt gevind med et der passer til den "helicoil" der skal skues i. En helicoil er en fjeder i firkantet tråd. Og den erstatter det skadede gevindhul. Det er noget der findes hos mange smede og på de fleste maskinfabrikker. Det er så sæt med special gevind tappe og boretabel osv. Og så er der oftest også noget montage værktøj til selve helicoilen.

Så rundt og spørge efer en helicoil.

MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis