Volvo penta / archimedes påhængmotor

Jeg er faldet over sådan en gammel 70 hk´s svend der egenligt ser godt ud efter alderen men den skal selvfølgelig have nye impeller i vandpumpen. Er der nogen af jer der ved hvor man kan finde reservedele til den, evt. brugte

mvh. [email protected]
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest indlysende sted ville være ved importøren, jeg tror det er Johs. Thornam. Hvorfor er det en selvfølge at skifte impelleren ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med lidt held er der hjælp at hente hos skibsmotormuseet i Rødvig.
www.skibsmotor.dk
De har måske også nogle gamle brochurer eller papirer er fortæller om vedligeholelse af den.
Det er godt nok mest indenbords motorer men der kender til det meste..

MVH Njord
Hvor tit skifter man sådan en impreller?? min 5 hk 4-takt mariner fra 99 har aldrig fået skiftet sådan en??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

På en sejlbåd næsten aldrig, på en jolle der sejler på fladt vand og pisker lidt sand op måske en gang om året, derimellem er der mange varianter. Den største fare er at starte op og køre på land så længe at impeller bli'r varm og ændrer facon eller smelter lidt i kanterne.

ErikChristensen 
Citat fra marlou

Jeg er faldet over sådan en gammel 70 hk´s svend der egenligt ser godt ud efter alderen men den skal selvfølgelig have nye impeller i vandpumpen. Er der nogen af jer der ved hvor man kan finde reservedele til den, evt. brugte

mvh. [email protected]

Ja den ser sikkert flot ud, men gå i en stor bue omkring den og find en anden og bedre. Jeg har aldrig hørt andet end beklageser over de motorer, de var svære at få reserve dele til og var i det hele taget meget istykker.
Men Volvo er gode til at lave ordentlige biler og indenbords motorer.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Tak lynæs.. tror jeg gennem de ni år, har brugt max 10 l benzin om året.. og den har aldrig været startet uden at have benet i vand

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den omtalte Volvo, er jo ikke såånn rigtigt en Volvo, men en Crescent / Husquarna / Archimedes eller andet, alle navne kendte for 2 takts småmotorer. Kvalitetsmæssigt var deres bådmotorer hverken værre eller bedre end andre, de helt små lidt primitive, men med lidt vedligeholelse, ret holdbare. Her er der tale om en ældre svend, som kan blive et dyrt bekendtskab. Da de kun er solgt i små mængder, er er ikke så mange brugte at få fat i.

ErikChristensen 
Citat fra Håndværkeren

Jeg har da også vand i benet !!

Rigtige sømænd har jo vand i knæet, søgræs på brystet og bølger i håret.rolleyes

ErikChristensen 
Hvis man går ind på Google (DK) og søger på "Volvo Penta", vælger dansk osv., så er der en del forhandlere i Danmark. Om de har reservedelen, vil tiden vise. Men impeller er en sliddel, så mon ikke?

Cresent og Archimedes Penta var søstermodeller, lige som Johnson og Evinrude.

Archimedes Penta blev overtaget af Volvo en gang i 70´erne, og døbt om til Volvo Penta.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis