Spind i æbletræeet !

Her til aften da jeg stod og beundrede vores lille æbletræ i haven, ser jeg tilmin rædsel, at omk. flere at de små æbler der er kommet, er der et rigtig fedtet spind, som æder blade mv.

Flere steder sad der larver.

Hvad fanden er der galt, og hvordan kommer man af med dem ?

Skal man klippe de angrebne steder af, el. kan man "behandle" sig ud af det ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal se og få sprøjtet dit æbletræ imod de larver. De kan hurtigt æde alle bladene på træet, og brede sig til andre planter, specielt tjørnehæk, hvor de typisk lever. Kan ikke navnet på dem, men har selv haft glæde af disse larver, og de er grådige.
Citat fra bankmand

Du skal se og få sprøjtet dit æbletræ imod de larver. De kan hurtigt æde alle bladene på træet, og brede sig til andre planter, specielt tjørnehæk, hvor de typisk lever. Kan ikke navnet på dem, men har selv haft glæde af disse larver, og de er grådige.


Fåes det sprøjtegift i alm. handel, i f.eks. Silvan ???
Det vil jeg mene. Ville nok prøve at spørge på en planteskole, tror de har mere tjek på skadedyrene, og hvad der kan dræbe dem.
Hvis larverne er grønne med mørkt hoved, omkring 1,5 cm lange, har du frostmålerlarver.
Ja, de er grådige!
Når først de er der, kan du næsten kun sprøjte (det må man selv vurdere om det er rigtigt, jeg spiser ikke sprøjtede æbler).
Mulighed nummer to er at sætte redekasser op, et musvitpar æder omkring 10.000 stk. i en rugeperiode.
Løsning tre er forebyggende (men for sent nu). I efteråret skal du sætte en limring omkring stammen, den forhindrer at frostmålerhunnerne kan klatre op og lægge æg (frostmålerhunner kan ikke flyve). Limringen er en slags papir med meget klæbrig overflade, fås i planteafdelingen hvor du handler. Den er i øvrigt en god ide hele året rundt mod myrer (myrerne beskytter bladlusene så de ikke bliver ædt af mariehøns mm.).

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis