Olie til Polo 4 der har gået 194.000

Hva olie vil i anbefale til en polo 4 der har gået så langt?
Jeg må indrømme jeg ikke altid kører den for godt (fordi min temp føler virker ikk så ved ikk hvornår den er ordentligt varm) og nok skyder den af lidt for tidligt.. SÅ nogen foreslag til en olie der god i dette tilfælde til en 1,4 der har gået så langt....?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad med at få kigget på den temperaturføler? - Eller kunne det være din termostat som åbner for tidligt så motoren aldrig bliver driftvarm?
Jeg bruger en 5w-40 syntetisk olie eller en 10w-40 til min polo som nu er 12 år og har gået 235.000 uden motorproblemer.

mvh Anders
Det forreste tal udtrykker viskositeten ved koldstart (mener den er målt ved nul grader), det bageste udtrykker viskositeten ved driftstemperatur (grader ?).
Med andre ord er en 0W-30 meget tynd (=godt!) ved såvel koldstart og varm motor, mens en 15W-50 er noget tykt stads i alle tilfælde... Sådan overordnet betragtet. En 15W bør man - i min verden - ikke bruge om vinteren på nyere biler!

Min dieselpolo har rundet 300.000 på 5w-40 - med et forbrug på 1-1½ liter pr. 15.000 km. - og den spinder stadig som en drøm ;-)

Du skal passe på med at købe olien for billigt - de fleste olier kan fås til at holde standarden som nye, spørgsmålet er hvor gode de er, lige inden man skifter. Bruger man billig olie, bør man skifte oftere end foreskrevet!

Du skal som sådan ikke være bange for motoren - den har mindst det dobbelte tilbage, hvis du holder den med service og GOD olie!

Mvh.

Jan R.
Jamen vil sku gerne give 3-400 for en kvali olie.. Men den er opgivet til 10W-40 men tænkte på hvis jeg så køber en 0W-40 eller 0W-50 om det så ville have noget at sige? Vil det kunne være skidt for motoren..?
PLus har fået og vide at en motor der har gået længere har bedre af en tykkere olie.. Er der noget om sagen der jeg skal passe på?
Og mht. mærke.. Noget der specielt godt? Gode steder at handle af butikker eller på nettet?
I må gerne fortælle lidt om hva og hvorfor den er god eller mærket er godt hvis i kan sige noget om det også..
Jamen de store oliemærker er altid godt... køb det i en bilbutik og ikke på en tank..
det første tal fortæller hvor flydende den er ved lave temp. og det høje hvor godt den stadig smører ved høje temp.
Det kan godt betale sig at kører på 5w-40 vinter og 10w-50 sommer.. især i en periode som nu hvor vi hænger ud af vinduet som en hund med tungen ude.
Hvis en f.eks. 5w-30 olie bliver kørt for varm i en hedebølge mister den sin bæreevne og kan derfor ikke holde metaldele adskildt og du vil opleve et ekstremt slid og måske også bankelyde.. den bliver jo tyndere end vand..
Er du ligeglad med prisen så kør dog til en polo forhandler og køb en god olie af ham... de har ofte tilbud på en 5 liters..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Ikke her.. Hvis jeg skal være ærlig så det satme nogle fuckhoveder der så der skal jeg ikke hen.. Da de sku ordne noget i en a mine bekendtes bil røg der lige en skruetrækker igennem plasten i bagagerummet i klappen selvom de intet sku lave deromme.. Og sprinklervæskebeholderen blev punkeret..
Næste gang han kom derind siger han og husk lige beholderen har i smadret og det første han fik og vide da han kom igen.. Jamen sprinklervæske beholderen er jo gået i stykker :eek: Flot manner!

Men det vil sige jeg skal have en med lavt tal først som 0 eller 5 fordi så flyder den bedre v koldstart.. Og jeg giver den nok lidt for tidligt gas så det en fordel..
Men.. Jeg skal have en med middelmådigt tal i det høje som fx. 40-50 for så bliver den ikke tynd som vand..
Lyder det ikk nogenlunde korrekt?

Men hva sku fordelen så være i at tage en 10w når det koldstarts.. Der det vel altid godt at have en letflydende olie..?
Hvis en olie skal kunne være tynd i kulde og samtidig smører i meget varme kræver man jo noget af den... Afrika og Grønland er jo ikke lige frem naboer..
vinterolie hedder vel mellem 0 og 5 og evt op til 30 eller 40...
sommerolie hedder så mellem 10 og 15 til måske 50... jo større spænd jo flere penge op af lommen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis