murrem

Jeg skal have en 90x45 mm murrem lagt oven på mine indermure i gasbeton. Jeg går ud fra at remmene skal være i trygimprægneret træ.
I den sammenhæng har jeg et par spøgsmål som jeg håber at få lidt hjælp til :

1. skal rem flugte indersiden eller ydersiden af indermuren (1 cm inde i den ene eller anden side) eller evt. centreret?
2. Skal der noget imellem gasbetonmur og rem? murpap? tyndfugelim? andet?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kære Erik, du kommer lige til at forklare hvordan din rem skal anvendes.

Hvis det er en rem der oplægges for at spær kan fastgøres til murværket, skal du ikke tænke så meget på hvordan du "hæfter" den fast, men i større grad tænke i baner hvordan forankre du den.

Om den skal flugte med indersiden eller ydersiden, bestemmer du selv. Alt efter hvordan du vil have udseendet af din væg.

Det vigtigste er at hvis du lægger bjælker eller spær af på din rem så skal den lodrette kraft føres ned i væggen og remmen bør ikke være tyndere end væggen den ligger af på.

Mvh.

René

Hej Brandmanden.

Det er rem til forankring af spær på bærende gasbetonindermur. Havde tænkt mig at anvende 120 mm søm til at forankre murremmen (45x95mm) i gasbetonen.
Jeg skal lige være sikker på hvad du mener med "remmen bør ikke være tyndere end væggen den ligger af på" - mener du at remmen så skal være 100x100 mm?
Jeg ville vælge en rem der har samme tykkelse som den underliggende væg, så er man ude over afpasningsproblemerne.

Hvis du vælger en der er tyndere, så ville jeg placere den midt for på væggen, så er der ikke de store chancer for, at de nedadgående kræfter fra spærene ikke trykker et hjørne af gasbetonen.

Det med sømmene lyder ok, men det du virkelig skal var med er sikring mod at taget flyver af, altså noget forankning helt ned i fundamentet. Normalt gøres dette ved, at der indstøbes hulbånd eller gevindstang i fundamentet (husk helt ned i betonen, det er ikke nok med at lægge det i lecablokkene) ved opmurede vægge skal hulbånd føres på væggen helt op til remmen og fastgøres i denne. Herefter fastgøres spærene til remmen, enten med vinkelbeslag eller med hulbånd der køres op på spæret. Kan man ikke få fat i spæret fordi ens huldbånd kommer op på remmen "skævt" fra spærene, kan man lave en udveklsing mellem to spær og føre hulbåndet op over denne.

Den nødvendige forankring afhænger helt af hvor tungt tagkonstruktionen er og hvor lang tagfladen er.

Prøv at skæv til SBI anvisningen stabilitet i småhuse.

Mvh.

René

Jeg har vindtrækbånd støbt i soklen og jeg mangler blot den afsluttende rem - jeg er nået op i den højde indervæggen skal have.
Jeg skal have tungt tag på (IBF).
Jeg vil også montere spærrene med vinkelbeslag samtidig med at vindtrækbåndene sættes fast med vindtræksbåndspænder.

Er du ikke ved at lave en tilsvarende tilbygning som jeg er ved (30 m2)?
Joe den er go' nok - jeg er også igang.

Dine indstøbte hulbånd skal have fat i remmen. Vinkeljernene kan du godt regne med holder dine spær fast i remmen, der skal bare nogle gode kamskruer eller søm i skidtet.

Remmens fastgørelse til den bærende væg skal du ikke nødvendigvis dyrke så meget - da remmen har fat i de indstøbte bånd, så det er mest for holdets skyld du skal gøre det fast.

Jeg er godt igang her med mit projekt.

Alle spær (hjemmebyg) er sat, undertaget er på. Lægter er lagt på både gammelt og nyt på den ene side - de første 5 plader Lindab topline 40 er på plads - og nu regner det.

Isoleringen i tilbygningen er næsten på plads (200 mm af de 250), dampspærer er sat op. Nu ovevejer jeg om loftet skal have en tur. Alukraft forskalling og så op med de 300 mm mineraluld. Det kan jo laves i tørvejr. Døre og vinduer er sat i - og der vindpap helevejen rundt så det er så godt som lukket.

Nu mangler kun tid - tid - tid. Men den melodi kender du jo ikk'

Mvh.

René

Annonce
Att. Brandmanden
Jeg bliver helt misundelig - bare jeg var nået så langt (jeg startede endda noget før dig). Det er svært at nå det hele når familien vil i Legoland, til stranden m.m. Nå men jeg har ikke så travlt, jeg vil hellere tage mig god tid frem for at køre surt i projektet. Jeg afventer levering af spær så er gået lidt i stå p.t.
Ja der er noget at se til når familien også skal passes. Mine tre unger på 1, 3 og 6 tager noget tid. Af vores 3 uger sommerferie blev der nok kun bygget effektivt i 5-6 dage. Lidt kedeligt.

På et tidspunkt opretter jeg en hjemmeside, hvor man kan se projektet tage form. Jeg har taget rigtig mange billeder under vejs.

ErikP, bare klø på, det skal nok blive færdig.

Mvh.

René

Att. brandmanden

Jeg er totalnybegynder m.h.t. byggeri, så jeg har lige nogle spørgsmål ang. dit byggeri :
Du skrev "Isoleringen i tilbygningen er næsten på plads (200 mm af de 250)" - har du 200 mm over dampspærren og 50 mm på indersiden?
Du skrev "Alukraft forskalling og så op med de 300 mm mineraluld" - hvordan er det lavet? (de 300 mm ligger vel over dampspærren, men hvad er formålet med alukraft?)
Du skrev "der er vindpap hele vejen rundt" - hvornår bruger man vindpap? Er det når man har træ på den ene side? Vindpap er vel diffutionsåben?
Hvornår får du din hjemmeside i luften - først når du er færdig? Jeg ville jo blive glad hvis du gjorde det løbende så jeg kunne få nogle tips undervejs (billeder i detaljer).
Du skrev "Isoleringen i tilbygningen er næsten på plads (200 mm af de 250)" - har du 200 mm over dampspærren og 50 mm på indersiden?

I mine vægge har jeg 200 mm mineraluld, så ligger dampspæren (plastfolie) og så 50 mm mineraluld (i dette lag trækkes elinstallationer. Bemærk at huset er lavet med bærende skellet af 50x195 samt kryds forskallet med 50x50. Dampspærrer ligger tilstrækkelig langt inde mod den varme side så dugpunktet ligger udenfor.

Du skrev "Alukraft forskalling og så op med de 300 mm mineraluld" - hvordan er det lavet? (de 300 mm ligger vel over dampspærren, men hvad er formålet med alukraft?)

Det er fordi jeg lægger det hele op nedefra - det var lidt svært at skrive sig udaf. Jeg banker forskallingen op på undersiden af spærene, opsætter derefter alukraften i en bane af gangen. Så kan jeg stå neden under og lægge mineralulden op på forskallingsbrædderne.

Jeg bruger alukraft i loftet, da det var lidt billigere end plastfolien. Lidt i underbevidstheden tror jeg samtidig at reflektionen fra en blanke side måske kan være gavnlig. Alukrafen er også damspærrer.

Du skrev "der er vindpap hele vejen rundt" - hvornår bruger man vindpap? Er det når man har træ på den ene side?

Jeg har som nævnt træskellet indervægge, som nogle steder skal beklædes med lærketreæ og andre steder skal der opmures en ½ stensmur. Vindpap skal sikre at der ikke sker træk ind i isoleringen - træk som nedsæter isoleringsevnen.

Vindpap er vel diffutionsåben?

Den jeg bruger er diff åben. Det er den nye og forbedrede model fra Icopal.

Hvornår får du din hjemmeside i luften - først når du er færdig? Jeg ville jo blive glad hvis du gjorde det løbende så jeg kunne få nogle tips undervejs (billeder i detaljer).

Det handler om tid - jeg håber, at få lagt lidt ud inden jeg er færdig med byggeriet.

Kan godt sende dig nogle billeder af byggeriet i de forskellige faser, hvis det var noget.

Jeg er også selv lidt ny i den praktiske del af byggeriet - jeg er godt nok uddannet bygningsingeniør, men bruger det nu mest i forbindelse med myndighedsbehandling af større byggerier.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Brandmanden (den 23-07-2003).]

Mvh.

René

Att. Brandmanden

Tak for dine hurtige svar!

Nu forstår jeg bedre hvorfor du kommet så langt på relativ kort tid - det må være noget nemmere at lave træskellet i.f.t. mit projekt med gasbeton. Jeg vil også lægge isolering op nedefra, men jeg får højt til loftet p.g.a. saksespær = 3,50 meter. Jeg har valgt saksespær af 2 årsager : ovenlysvinduer og depotrum over garderobeskab som jeg vil lave i gasbeton og med skydelåger, da vi mangler aflæggeplads. Der er for fugtigt på loftet, så det er begrænset hvad man kan lægge derop.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis