Skæring i granit - Hjælp søges

Hej,

Jeg skal have skåret et par snit i en granitbordplade i mit køkken. Kan det lade sig gøre med en vinkelsliber med en diamantskive til granit eller skal det gøres af en fagmand. Har du selv prøvet at skære i granit. Input søges.

Tykkelsen på pladen er ca. 30 mm og jeg skal skære et snit på 620 mm for at afkorte længden og så et snit der ligger 50 mm fra kogeelementet. Det er måske et svagt område p.g.a. den korte afstand til pladerne rolleyes

Lad mig høre fra jer - På forhånd tak.

Claus Rode
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet det du beskriver.
Jeg spændte et stykke træ på hver side af pladen og skar med en diamantskive.
Der hvor jeg dummede mig lidt var at de sidst 2 cm knækkede. Det blev ok, men kunne lige så godt have ødelagt pladen. Der skal være god støtte under begge dele af pladen for at undgå dette.

Pøj pøj.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg vil ikke risikere at knække pladen !
Så her ville jeg absolut gå til en fagmand. Også for at få en pæn kant.

Jeg har også prøvet at skære en gammel plade over og var heldig da den kan jeg skar kunne lægges ind under hulkel listen på bordet.
Den blev let flosset.

Hvis du prøver så husk briller og god understøtning af begge plade dele.

Venligts Njord wink

MVH Njord
Tak for indlæggene,

Jeg tror godt jeg tør at skære. Jeg kan evt. lave et prøvesnit i et stykke jeg ikke skal bruge ? Den ene af kanterne skal også lægges under en liste. Husk på at den plade jeg omtaler er ca. 2.5 m lang og 1.5 m på det bredeste sted. Det ville koste en formue at flytte p.g.a. 4 mand, en kran og en lastbil.

Har I nogen erfaring med hvor hurtigt der skal skæres, brugte I en vinkelsliber med diamantskive eller andet værktøj. Skal der køles ?

Claus Rode
Jeg brugte en 2000W vinkelsliber med den 230 mm diamantskive og uden køling.
Som jeg husker det kørte jeg bare på for at få det overstået.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

hej
for at skære i granit skal man bruge vådskærer ellers får man afskalninger i kanten, en vådskærer kan lejes i nogle tømmerhandler.
måske silvan eller råd&dåd

hilsen mureren

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis