Støttemur af gamle jernbane sveller.

Hej Alle

Vi er næsten lige flyttet ind i vores nye hus i en dejligt kuperet kvarter. Så godt som alle grundene har voldsomme højdeforskelle og alle har de flotte og forskellige løsninger herpå, mht skrænter i skel osv. Mit problem lyder på skellet ind til nabo-grunden. Dennes niveau er ca. 1,5 meter højere end min egen. Da vores hus blev bygget har firmaet blot afgravet jorden hvor huset skulle stå, således at vi har en lodret jord-vold 2-3,5 meter fra huset. Det er ikke særligt pænt og selvom jorden er meget lerholdig bliver den jo ikke stående særligt længe på den måde ihvertfald.

Jeg har så været så heldig at tiltuske mit et antal gamle jernbane sveller, som jeg planlægger at benytte til en støttemur til jordvolden. Jeg synes de gamle sveller er enormt flotte at se på & så er det ikke noget jeg har set gjort før.

Mit spørgsmål går på, hvordan får jeg stabiliseret de gamle sveller så de ikke vælter med tiden pga. jordpresset - jeg vil gerne beholde det helt rene look, altså kun svellerne må ses - samtidigt vil jeg gerne sikre mig at de ikke rådner op på ingen tid. Jorden er meget våd, faktisk pibler vandet op gennem jorden flere steder - så jeg har besluttet mig for at lave omfangsdræn om huset og i hele haven. Men hvordan med støttemuren af træ, der kommer jo også vand gennem jordvolden - og hvis jeg lukker det inde i de gamle sveller, forsvinder de vel på kort tid confused

Mvh ThoSor
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du går igang vil jeg lige komme med et par advarsler...

Da det er et nybygger område vil der helt sikker kunne findes anvisninger på hældninger og afstand til skel osv før der laves terrænreguleringer, og oftest også hvor meget der må reguleres.

Så først lokalplanen og nærlæs den for at kende de lokale regler.

Siden skal du tænke lidt over materialer... Gamle sveler er dekorative.. men er grundlæggende gennemsumpet af diverse giftstoffer.... Er det rimeligt at belaste miljøet unødigt med dem? Vil du have dine børn til at lege på og omkring dem.. I børnehaven vil det sikkert ikke væe tilladt...

Som du beskriver det vil jeg tro at du må forvente at der vil trække vand ud af den lerede skrænt du beskriver. Den er høj og når den er lerholdig vil den oftest også føre en del vand, specielt vinter og forår.

Jeg har sejl en grund i et leret område. Her hvor jeg bor, på toppen af bakken. Har jeg selv opbygget en lille ½ meter hør skrænt ud mod vejen. Den står bare i jord ( ler sand og kompost ) beplantet med en hæk og græs på ydersiden. Den trækker der blank vand ud af hele vinteren. Og det på trods af at det egentligt er noget der er bygget op, og ikke gravet af bagved.

Hvad der er nødvendigt for t sikre en skrænt som din vil jeg tro er nødvendigt at besigtige lokalt.

Hvad har naboerne gjort? Ser det godt ud? Virker det? eller skrider kanten...

MVH Njord
Hej Thosor

Som Njord er inde på så har du absolut ikke været "heldig" at få fat i de gamle sveller. Måske nærmere det modsatte. Jeg ved ikke hvem der har kunnet finde på at give dig dem - men den slags skal destrueres under kontrollerede forhold. Ikke lægges ud i private haver

Jernbanesveller er - sammen med de gamle telefonpæle af træ - noget af de mest giftige træ du kan komme i nærheden af.. Svellerne har absorberet alt hvad togmotorerne har kunnet byde dem af tungmetaller, (poly)aromatiske kulhydrater, olierester, etc....

Jeg ved ikke om dine sveller vil rådne - men jeg vil mene at du løber en rigtig god risiko for at forurene din grund.. Eller værre endnu din familie.

Mht en løsning på dit problem ville jeg overveje noget bunddækkende plantevækst.. Med mindre du vil holde fast i ideen om terasser.??

Mvh
Niels
http://www.mst.dk/Dig_og_miljoet/Groenne_tips/10050000.htm
http://www.dangen.dk/Default.asp?ID=17
http://www.mst.dk/Kemikalier/Regulering+og+regler/Faktaark+om+kemikaliereglerne/Creosot.htm

Lidt om sveller her, og anvendelsen i haver.

Havde selv de samme overvejelser om at bruge sveller i min have, til jeg begyndte at læse om dem... :/

Jeg har en ven som har lavet et hegn af opretstående ret store firkantede træstolper. De er sat tæt og med forskellig højde. De har ganske vist ikke den samme holdbarhed som sveller,

mvh jan
Jernbane sveller indeholder meget store mængder Acen Krom og Blåsyrer, jeg syntes du skulle give den flinke mand der gav dig dem tilbage, det er ret dyrt at komme af med hvis du skal sende dem til destuktion.

V.h. Håndværkeren
Som Njord nævner - check lige koter etc. med kommunen.

Vil ikke kommentere svellerne - der er pro og cons....

Hvis du vælger at bruge dem, kan du sætte platonplader bag disse. Husk at svellerne så skal ca. lige så dybt i jorden, som de skal over. Groft grus omkring dem.

Et alternativ er en støttemur - støbt eller stablet. Igen skal du have et drænlag bag muren, der gerne skal have en hældning på 30 grader samt et godt fundament.

Har selv brugt marksten til en støttemur på 1,30 meter - den står nu på 6 år og bliver kønnere for hvert år med små stenbeds-vækster (selvsåede).

Mvh.

Jan R.
Annonce
Tak til alle for de gode og velmenende svar.

Jeg har nu besluttet mig for at lave svelle-støttemuren i terasser.
Dvs. 4-5 stykker oven på hinanden afhængig af jordvoldens højde - jeg rykker dem ca. 10 cm bagud for hvert nyt lag og får på den måde brudt den store flade som det ellers ville blive med en 25 m lang mur. grus bagved så vandet kan dræne ned til det underlæggende drænrør, som jeg lægger i ved samme lejlighed. Jeg skulle mene det er nok til at standse skrænten, god solid og leret jord i øvrigt.
... og på toppen skal der plantes noget lillafarvet bunddække som kan vokse ned ovenfra.

Jeg har kontrolleret med lokalplanen og diverse koter, så det skulle der være styr på. En eventuel forurening af min grund og tilstødende jorder tager jeg med ophøjet ro. Mht. min families sundhed og trivsel... ja, så er det ikke noget vi kommer til at gå og klatre på hver dag.wink

Igen, tak for de gode svar - det har givet stof til eftertanke

Mvh ThoSor
Sørgeligt at du ikke viser mere ansvar over for miljøet, flere bruger advarer dig direkte og inddirekte mod at benytte dine sveller, men det tager du bare med ro. Hvem skal betale prisen for at du vil spare penge nu og her ? miljøet og alle andre, men igen, det hele er jo alligevel forurenet så hvorfor skal jeg dog passe på miljøet ?

mvh

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra PeMa

Sørgeligt at du ikke viser mere ansvar over for miljøet, flere bruger advarer dig direkte og inddirekte mod at benytte dine sveller, men det tager du bare med ro. Hvem skal betale prisen for at du vil spare penge nu og her ? miljøet og alle andre, men igen, det hele er jo alligevel forurenet så hvorfor skal jeg dog passe på miljøet ?

mvh


Kan kun være fuldstændig enig.

/Cata
Til PeMa & Cata.

Der er menesker, der kun kan se til deres næsetip !
Dem må vi så være søde og forstående over for, de stakler skal bare hjælpes !

Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis