Min pc lugter brændt og slukker?!

Hej Alle
Idag hvor min søn spillede på pc'en lukkede den pludseligt ned og der lugtede meget brændt. Jeg går udfra at cpu'en eller noget andet hardware var kommet op over en hvis øvre varmegrænse og måske stået af. Heldigvis har det været muligt for mig at kunne komme i bios og også få startet op i fejlsikret tilstand(med netværk heldigvis smile ) Hvis jeg forsøger at starte windows op normalt så er det ligesom den bare går i standby(skærmen går ihvertfald over i standby) Pc'en kører videre uden at der sker yderligere. Den når lige at vise windows ikonet i startup før den går over i denne "standby". Hvad kan skyldes at jeg har muligheden for at starte op i fejlsikret men ikke i normal tilstand? Cpu og grafikkort kan jo vel ikke være brændt af siden at jeg kan komme i fejlsikret og at jeg kan se noget på skærmen? Nogen forslag?
Jeg har i fejlsikret tilstand startet pc-probe for at holde øje med temperaturen. Synes disse virker ret høje ift. at jeg bare er på nettet og ikke kører yderligere programmer. cpu'en ligger på 57-58 grader og mb på 43 grader når siderne på kabinetet er sat på. læste at min cpu max måtte komme op på 70 grader? Derfor går jeg udfra at jeg har eneller andet form for kølingsproblem, men ved ikke hvor fejlen ligger?

Håber nogen kan hjælpe mig med at løse mit problem.
mine specs:
Athlon 64 3500+
Asus A8n-vm csm motherboard
Galaxy Geforce 6600GT PCI-express 512 mb ddr2 - default køler
400 w strømforsyning
North Q cpu køler(ved ikke lige hvad modellen hedder men den har en bladdiameter på ca 9 cm)


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gætte på at det er grafikkortet der er stået af.. Det lyder nemlig lidt som om du får den sorte skærm når driveren til kortet indlæses.
Lige når du starter og når du er i fejlsiker tilstand kører det med standart drivere...
Du skal nok rense blæsere og så få en kabinetkøler(blæser) indstalleret så der kommer noget mere gennemtræk. og jo så også et ny grafikkort... Husk at de ofte skal have et seperat strømstik til køleren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for rådet. Jeg tog mit grafikkort ud og kunne se at en af de små metalcylindre som sidder på kortet var futtet af, så jeg smuttede ind hvor jeg købte pc'en og har fået et nyt(og bedre) fordi mit kort var gået ud af handel.

jeg tror jeg skal have gang i en kabinet køler for at få mine temp lidt ned.
Det bedste du kan gøre er at få to blæsere en der blæser ind og en der suger ud så du får gennemtræk.. Hvilke grafikkort fik du... nogle bruger meget strøm og skal sidde på en ledning for sig selv..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej har du set om blæseren til strømforsyningen køre
det var jo tydeligt en fejl på GFX men hvis PSU blæseren ikke virker vil den lukke ned fra tid til anden med fejlmeldings bib og vil så kunne genstartes når den var kølet ned.... så der er intet der indikerer at PSU-blæseren ikke virker.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
ja min lukkede bare ned uden at bibe og så kunne jeg også starten den igen det var blæseren der ikke kørte
prøv at læse tråden.. han har fundet fejlen... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

fint nok ville bare fortælle dig det ikke andet
Det var hvis ikke du havde set det... Jeg skimmer også nogle gange tråde.. og svarer hen i vejret... vi er jo travle folk... men hjælpsomme wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis