Gennemsejling af bundgarn

På vores tur fra Køge bugt til Vindeby passerede vi jo flere bundgarn.. heldigvis var mange makeret med flag i gennemsejlingen så vi ikke skulle hele vejen uden om..
Men der er også nogen hvor flagene var blæst væk... eller aldrig har været det.
Jeg ved at man sætter bundgarn på en bestemt måde men kan ikke finde en skitse så man kan se hvor gennemsejlingen er..
Nogen der har et link til noget let forståligt? Så vi sejler gennem det rigtige sted?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, nu tror jeg måske at du har misforstået ordet bundgarn! Bundgarn er et garn der står ved faste pæle fra stranden og ud. For enden afsluttes garnet med en ruse. Pælene står rimeligt tæt, måske 2-3 meter, så jeg håber ikke det er disse pæle du vil sejle imellem? Normale garn og ruser, derimod SKAL være markeret med en bøje med flag og et garn/ruse skal have 2 bøjer, hvor den nordligste bøje skal være markeret med 2 flag. begge bøjer skal have samme farve flag + at de skal være markeret med navnet på ejermanden! Der er dog mange garnfiskere der ikke kender disse regler og bare smider deres garn og ruser på må og få. De fleste normale garn står ved bunde og er vel 1-1½ meter høje, så med mindre der er meget lavt vand, så sker er ikke noget ved at sejle imellem 2 bøjer. Der findes også flydegarn, som dog ikke er ret meget brugte. Disse flyder i overfladen og kan kendes på at der mellem de 2 bøjer er en hel stribe flamingo propper, som holder garnet flydende. Ved flydegarn skal du IKKE sejle mellem bøjerne! Flydegarn skal afmærkes på samme måde som alm garn. Håber at du kunne bruge mit lille indslag til noget!
MVH Frank
Der er nok en der aldrig har sejlet forbi nede ved Rørvig Nord fra, så ville vekommende få sig en slem forskrækkelse når han ser hvor langt bundgarnene står ud fra kysten derovre.

Løsningen hedder en Hajkrog under kølen Andy, så løser den problemet hvis du skulle sejle igennem et sted hvor afmærkningen mangler.

V.h. Håndværkeren
Det er nemlig rigtigt Håndværker.. Ved Stevns - Rødvig og ind mod Fakse Ladeplads står de temmeligt langt ud...
Jeg har fundet nogle regler der siger at der skal være en gennemsejling på mindst 20 meter efter hver anden "system" eller hvad det hedder.. men det er lidt svært når der ikke er flag på forstå hvor det ene holder og det næste starter.

Og greg .. det er dem med pæle jeg mener.. og mange har jo flag ved gennemsejling.. med desværre ikke alle..
De små ruser og bundgarn uden pæle kender man jo alle steder fra...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej i 2! det er rigtigt, jeg har aldrig sejlet nede hvor i skriver, men jeg forstår stadigt ikke helt hvad i mener! Jeg har aldrig mødt bundgarn hvor pælene står så langt fra hinanden at man ikke ved hvad der hører sammen! De bundgarn jeg kender, står som regel fra land og ud! MVH Frank
Hvis du kigger på dette billede kan du se hvordan sådanne garn kan sættes
http://vertikal.dk/foto/full.htm?id=4&fit=1

Fiskene svømmer langs kysten og møder et net og svømmer til siden.. svømmer de udaf går i ind i "fælden"

De fleste af disse typer bundgarn står så man ikke kan se nettene. Og det er ikke nok med "en opsætning" så man sætter mange ud fra kysten i forlængelse af hinnanden... Nogle net ligger lige under overfladen og der er det ikke så fedt at sejle igennem...
Der er en lov der siger at der skal være gennemsejling mellem hver anden og den skal makeres.. men hvis de nu "glemmer" at makerer gennemsejlingen hvor er hullet så vi skal sejle gennem. (de glemmer det tit)
Jeg sejler for sejl og er der pålandsvind er det noget at en tur at komme uden om...
Jeg ved ikke om jeg overdriver men det virker som om de står 1 kilometer ud i vandet ved Stevns... men det er jo svært at vurderer...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
På de østsjællandske kyster kan bundgarnene helt fint stå en kilometer eller nogengange mere ud fra kysten. Og de er i perioder også ret tætte...

MVH Njord
Citat fra grandoldman

På vores tur fra Køge bugt til Vindeby passerede vi jo flere bundgarn.. heldigvis var mange makeret med flag i gennemsejlingen så vi ikke skulle hele vejen uden om..
Men der er også nogen hvor flagene var blæst væk... eller aldrig har været det.
Jeg ved at man sætter bundgarn på en bestemt måde men kan ikke finde en skitse så man kan se hvor gennemsejlingen er..
Nogen der har et link til noget let forståligt? Så vi sejler gennem det rigtige sted?


Lidt svært lige at forklare, men vil da prøve... Her er først et link, til en tegning over et bundgarn. http://home1.stofanet.dk/skawnet/fangst/bund.html

Pælen længst nede i venstre hjørne kaldes rusepælen, og det er den yderste pæl i et garn, og den som burde være markeret med flag.
Står der et garn i forlængelse af, vil det stort set være opbygget på samme måde, dog vil det for det meste være lidt forskudt, så den inderste pæl, i yderste garn står i starten af "hovedet" på inderste garn.

Gennemsejling sker så uden om inderste rusepæl, og ned mellem hovedet på det inderste, og raden på det yderste, til man er ved inderste pæl i yderste garn.

Hovedet, er den yderste del, hvor pælene står tættere, og raden er det lange lige stykke, der leder fiskene til hovedet, og videre ind i rusen.

Ved ikke om ovenstående lød meget forvirrende??
jo det er vist til at forstå... på billede som er tegnet ude fra havet.. og kysten må så være i den anden ende..
jeg ser det sådan..
Man ser en række pæle fra kysten og ud.. så kommer der en klump plæle og endnu en enkelt der holder rusen..
hvor hver anden af disse.. altså efter hoved nr. 2 og efter den enelige pæl der holder ruseenden.. skal der være flag og mindst 20 meter gennemsejling... før det næste net begynder

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mange af fritidsfiskerne tror de ejer alene havet og gør som det passer dem, og mærker ikke deres grej. Gør de ikke det, må man jo bare "ræse" hen over deres garn med de skader man laver til følge wink
fair nok. men du kan jo hænge uhjælpligt fast.. og skal ned med kniven og skærer dig fri... hvis ikke du lige har en hajkrog hed den vist.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis