Valg af træ til malet terasse

Hej,

Jeg skal til at bygge en ny terrasse. Den skal være hvidmalet og stå på stolper ca. 1 m over terræn.

I den forbindelse har jeg en række spørgsmål:
- Hvilken slags træ skal jeg bruge, hvis det skal males. Er det nødvendigt med træimprægneret eller kan jeg nøjes med ubehandlet?
- Hvilken sortering kan jeg anvende til gulvbrædder. Er Seksta (VITA) for rå med for mange splinter (man kunne evt. slibe dem på den ene side)?
- Hvilken maling/træbeskyttelse er den bedste?


På forhånd tak,
Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.
Du stiller nogle spørgsmål som du næsten selv besvarer.
Dog vil jeg sige at skal det ordentligt træ, så køb noget lærk, du skal købe noget kvalitets træ fra starten så det kan holde i mange år frem.
Der er da ikke noget mere ærgeligt end at lave en flot terasse og så begynder den at rådne efter et år !
Med hensyn til malingen / Træbeskytelse du vil bruge, køb også noget kvalitets maling / Træbeskyttelse så du ikke skal male hvert eneste år.

V.h. Håndværkeren
Hej Anders

Dit træ skal kunne tåle at få vand - om du så vælger (kvalitets)lærk eller trykket træ må være op til dig selv og din miljøbevidsthed.

Mener du at de bærende dele skal være hvide - eller er det også trædækket der skal være hvidt..??

sidstnævntre kan ikke rigtig anbefales.. For det første er en terasse en udendørs ting - dvs der kommer snavs, græs, jord, kattepoter, smågrene etc på den. En hvid terasse vil derfor se permanent beskidt ud.. Den slags ser kun godt ud i kataloger/boligblade..

Maling på trædefladen er efter min mening heller ikke det bedste - det bliver let slidt af / skrammet. Gå efter en semitransparent terasseolie - af god kvalitet ! De billige holder ikke så længe - ej heller hvad angår beskyttelse mod alger..

Mvh
Niels
Ejerforeningen har en del regler omkring udformningen af terasser. Den skal derfor være hvidmalet overalt.
Jeg tror, at det bliver i trykimprægneret træ. Jeg skal bruge det hurtigt og lærk er ikke lige til at skaffe.

/Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også