Gulvvarme, hvilken og hvordan ?

Hej Alle,

har lige købt et hus, og vil gerne have lagt gulvvarme ind i huset. Der er ca. 70 m2 "stueetage", 80 m2 "kælder" og ca. 50 m2 "tilbygning", samt ca. 12 m2 "udestue" (med mulighed for at hæve gulvet en smule) der skal have gulvvarme (resten af huset skal ikke). Jeg VIL gerne lave nogle ting selv, men jeg er ikke erfaren gør-det-selv'er, og jeg kan godt lide at have lidt garanti på arbejdet, så det skal ikke være 100% GDS.

Spørgsmål 1) Der er pt et oliefyr på adressen, men er olie ikke lidt dyrt at fyre med ? Jeg tænkte på naturgas, men folk taler om at prisen på gas vil stige.. så skulle jeg overveje pillefyr eller lign ? Jordvarme er out, men solvarme eller pillefyr kunne også være et alternativ. Der er også en brændeovn i huset der ville kunne tilsluttes et system. Men det skal være en "pæn" løsning også. Jeg ved el er let og "smukt", men det er også sindsygt dyrt. Så hvis jeg alligevel skal udskifte, hvad er prisbevidst (og smart og flot) ? Et par links ville være velkomne.

Spørgsmål 2) I "kælderen" skal der være fliser på gulvet, så en mere traditionel løsning vil være en mulighed, men vil det være smart ?

Spørgsmål 3) I "stueetagen" og resten af huset skal der være trægulv ovenpå (med udtagelse af køkkenet) gulvvarmen. Jeg har tænkt på noget med en 20-30 mm belægning (ala uponor) så jeg ikke skal lave alt for meget om med døre osv. Er det en god ide ?

Spørgsmål 4) Jeg skal alligevel have et nyt badeværelse med kar (evt. spa ?), ville det være smart at grave lidt her og så få lavet forsænket kar og en traditionel beton gulvvarme nu man er i gang, eller er det for dumt at lave for meget om i gulvkonstruktionen ?

Spørgsmål 5) Og det vigtigste: Hvor i al verden kan jeg finde en fornuftig beskrivelse af hvordan jeg kan lave nogle af disse ting selv ? Jeg ved meget lidt om VVS arbejde og støbning, men det vil jo nok koste på den forkerte side af kr. 300.000,- (uden nyt fyr !) hvis jeg skal have det hele lavet. Desværre så giver forumet her mange råd, men meget lidt vejledning.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ok det var sku et lidt kort svar du fik der på alle de spørgsmål... men du spøger også om så meget så man bliver helt træt jo smile når jeg svar lige på lidt af det ikke....

1)
olie og gas priserne følger hinanden så det eneste du spare ved at skifte dit gamle oliefyr ude med gas, det er den gevinst der ved at en nyt gasfyr er mere effektivt end et gammelt oliefyr - men der kan dog godt være en del penge at spare på denne konto, hvis dit nuværende olifyr er gammelt vel at mærke....
El er selvfølgelig helt væk og jordvarme vil du ikke have.... pillefyr er billigt men mere krævende... dit valg bliver vel nok gas eller pillefyr - gas er nemt men ikke særligt billigt og pillefyr ikke lige så nemt men billigere... men ellers søg her på pillefyr der står en del om det...
2) ja det ville være smart at lave dette traditionelt lidt afhængigt af hvad denne kælder skal bruges til
4) her skriver du alt for lidt om hvordan det ser ud til at man kan svare ordentligt.
5) det er altså masser af beskrivelser omkring hvordan man laver gulvvarme her på forummet du må lige søge igen og ellers må du bare spøger igen med et mere konkrete spørgsmål... men det er ikke fordi det er særligt svært og du kan nemt lave det for under 300K det er jo bare noget flamingo, lidt plastik slager og noget beton cool
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis