Sted at handle/søge

Jeg overvejer at søge efter en ældre motorcykel..
En på 450 - 550 - måske 600.. Hvor kan jeg søge dem henne og hva priserne ca for dem?
Gør intet de gamle for så de billigere.. Har bil i forvejen så skal være ældre for jeg har råd til forsikringen
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra West

Jeg overvejer at søge efter en ældre motorcykel..
En på 450 - 550 - måske 600.. Hvor kan jeg søge dem henne og hva priserne ca for dem?
Gør intet de gamle for så de billigere.. Har bil i forvejen så skal være ældre for jeg har råd til forsikringen


Hej West.

Det er en misforståelse at hvis en motorcykkel er gammel, så er den også billig. Motorcykler falder ikke lige så hurtigt i værdi som biler gør !
Den nemeste måde at søge efter brugte motorcykler er at søge i Google på Brugte motorcykler, så vil du nok få flere links end du kan nå at komme igennem på et døgn.
Jeg vil anbefale dig som førstegangs køber at købe ved en forhandler, de kan være lidt dyrere end hvis du køber privat, men så får du service og et halvt års garanti på den brugte maskine, det får du ikke hvis du køber den privat.
Og så lige en anden ting, hvis du lige har erhvervet kørekort til en MC må du uanset alder kun køre på en maskine med 350 cc. og max. 37 HK.
Så det kan ikke betale sig for dig at købe en større maskine, for så skal der et neddroslings sæt på den og det kan hurtigt blive dyrere, end hvad cyklen har kostet. Når du så har kørt i et år eller når du er 21 må du kører uden neddrosling så skal du have det pillet af igen det koster også !
Loven er faktisk lavet for at hjælpe dig igang, så du ikke som det er sket for rigtigt mange unge nybegyndere de køre ud og lemlæster sig selv slår sig måske ihjel og hvad værre er påkøre andre som ikke har noget med dig og din mc at gører.
Det er ikke så mange år siden jeg oplevede en 18 årig ung mand der lige trods forbudet mod at kører på en stor Mc havde anskaffet sig en Kawa på 1100 cc, han bankede en mercedes motor om på bagsædet af en holdende Taxa ved at køre frontalt ind i den. Knægtens påstand var at han max. havde kørt 50 Kmt. men så skubber man altså ikke en så stor dieselmotor om på bagsædet af en person bil der holder stille.
Knægten kommer til at tilbringe resten af sit liv i en køre stol, hvor smart er lige det, for at ville spille super kører over for omverdenen.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej West.

Og så lige en anden ting, hvis du lige har erhvervet kørekort til en MC må du uanset alder kun køre på en maskine med 350 cc. og max. 37 HK.

V.h. Håndværkeren

Dette er ikke korrekt. Er man fyldt 23 år, kan man vælge (99,9% gør det) at tage kørkortet på en "stor" cykel, dvs. over 25 kw (34hk). Under 23 år må man nøjes med en lille cykkel (under 25 kw), og vente til man fylder 23 år ELLER efter man har haft kort til lille MC i 2 år, kan man komme til en evaluerende køreprøve på stor cykel, og dermed erhverve sig retten til en stor MC (hvis man er fyldt 21).

Jeg ved ikke hvor de 350cc kommer fra.

I øvrigt er jeg enig med Håndværkeren, når man er ny (jeg er også ved at tage MC kort) er det vigtigste at kunne besinde sig. Der skal ikke mange HK-er før motorcyklen bliver til en DONORcykel... Du burde nok overveje en MC-der ikke lægger op til ræææs, men en lidt mere tilbagelænet kørestil... En cruiser/ chopper, eller i det mindste en enduro eller turing maskine. Har man en racer, vil det altid kilde i højre hånd, og det er farligt nok med bilisterne i forvejen. Når du om et eller to år har fået et par kilometer på bagen, vil du være meget bedre rustet til at købe den rigtige cykel til dig selv.

Jeg ville shoppe brugte MC-er i den Blå Avis. www.mc-basen.dk ELLER måske endnu bedre er det at oprette en profil i www.motorcykelgalleri.dk (det koster 29kr hvis jeg husker rigtigt), men fordelen er her, at de MC-er der bliver sat til salg her, kan oftest "sprores" tilbage i tiden, det samme kan ejerne. Desuden vil folk (oftest) heller ikke sælge et lig, da de ved at "What goes around comes around"..
Hej MCMoron.
Jeg har så bare misforstået noget med de regler, tak for korektionen. Nu er jeg også fra en tid hvor der ikke var de regler, men min Kørelære foreslog mig at starte på en lille MC, der var heller ikke råd til andet. Så det blev en MZ TS 150 jeg trådte mine lære år i !
Jeg Køre stadig MZ, har dog haft store motorcykler, men en MZ er sjovere at køre på især med madkasse på siden.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej MCMoron.
Jeg har så bare misforstået noget med de regler, tak for korektionen. Nu er jeg også fra en tid hvor der ikke var de regler, men min Kørelære foreslog mig at starte på en lille MC, der var heller ikke råd til andet. Så det blev en MZ TS 150 jeg trådte mine lære år i !
Jeg Køre stadig MZ, har dog haft store motorcykler, men en MZ er sjovere at køre på især med madkasse på siden.

V.h. Håndværkeren


Jeg ville helst også være "lykkeligt uvidende", men jeg skal op i teori den 12. Men det det pinligt er, at politiet heller ikke har styr på reglerne... Jeg har hørt om flere episoder politiet har klokket i det og truet med bøder og påbudt MC-isten om at trække (!) hjem eller få MC-en hentet...rolleyes

Har aldrig kørt på en MZ men en Simpson har jeg haft fingrene i engang... Noget af en omvæltning efter en Jog med 10" hjul... biggrinbiggrin
Så er der virkelig noget du er gået glip af, en MZ har helt sin egen måde at køre på, en helt rigtig ding ding lyd istedet for at buldre der ud af. Og som vi for nyelig havde snakket om i MZ Klubben, hvor mange japsere italienere o.s.v. havde klaret at køre året rundt i alt slags vejr i 10 år uden at have fået andet end benzin og olie i de rette mængder, og et nyt tændrør en gang om året ??

V.h. Håndværkeren
Annonce
Har spurgt politiet og min kørelærer.. Det 21 og så må du køre på stor, eller ha haft 3 år med motorcykel (men blir jo det samme)..
Og er selv 22 og har haft kort i et år hvor jeg har lånt venners og kørt lidt men nu v jeg gerne selv ha egen for nu der råd..
Men grunden til jeg gerne v ha lidt større end 450 er fordi hvis jeg ska til jylland (komemr fra fyn) så det sku trist kun a ku køre 1-110..
Ham jeg tog kørekort med var 20 og han måtte ikk ta til stor endnu men jeg måtte og lige efter fik han mc (450) og lidt tid efter måtte køre stort men kører stadig på 450 fordi der ikk råd til andet men han er fyldt 21 og så må han køre stor..
har læst lidt på retsinfo og har kortfortalt fundet dette

lille mc: må ikke yde mere end 0,16kw-o,22hk per kilo egenvægt max ydelse er 25kw-34hk
stor mc:yder mere end0,16kw/0,22hk per kilo eller mere end 25kw-34hk
både stor og lille giver også ret til af føre mc medsidevogn og trehjulet mc, mc med trailer
kabinescooter ellert og 45 knallert

er du fyldt 18 kan du kun få kort til lille mc, efter 2(TO)år blir du automatisk uden prøve opgraderet til stor mc DVS SOM 20 ÅRIG.

er du 20 tager du lille mc og når du så fylder 21 kan du tage en pratisk prøve
på stor mc og få stort kort eller du venter 2 år og blir opgraderet automatisk

er du 21 eller derover kan du tage kortet på stor mc fra starten du kan også vælge at tage lille kort og blive opgraderet til stor automatisk efter 2 år eller bestå en praktisk prøve på stor inden 2år

den fulde bekentgørlse kan findes på retsinfo
BEK nr 801 af 22/09/2003 (Gældende)
Lovgivning som forskriften vedrører LBK Nr. 1079 af 14/11/2005
Senere ændringer til for skriften:
BEK Nr. 1026 af 21/10/2004
BEK Nr. 807 af 22/08/2005
har pt flere mcerer bla en mz supa5 med super elastiksidevogn
jacob faglært svejser IWP
[email protected]

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Citat fra West

Har spurgt politiet og min kørelærer.. Det 21 og så må du køre på stor, eller ha haft 3 år med motorcykel (men blir jo det samme)..
Og er selv 22 og har haft kort i et år hvor jeg har lånt venners og kørt lidt men nu v jeg gerne selv ha egen for nu der råd..
Men grunden til jeg gerne v ha lidt større end 450 er fordi hvis jeg ska til jylland (komemr fra fyn) så det sku trist kun a ku køre 1-110..
Ham jeg tog kørekort med var 20 og han måtte ikk ta til stor endnu men jeg måtte og lige efter fik han mc (450) og lidt tid efter måtte køre stort men kører stadig på 450 fordi der ikk råd til andet men han er fyldt 21 og så må han køre stor..


Se så kommer det frem, du syntes ikke det er nok at køre med 1-110 Kmt.
Det er sjovere at lege lidt med livet og hvad pokker du mærker jo heller ikke noget når du er tværet ud over landevejen som en smadret flue !
Sandheden er jo den at vil du kører rigtigt stærkt, skal du også bremse meget ned ret ofte, især her i Danmark hvor bilisterne gør hvad de kan for at generer motorcykler mest muligt. Kører du eks. i Tyskland og især i Frankrig, vil du opleve at bilisterne trækker lidt til siden for at motorcyklerne kan komme frem, af den simple grund at en Mc er væsentligt hurtigere i afviklingen af trafikken så alt glider i en fin strøm derudaf.
Jeg har prøvet at køre fra Sønderborg til Ebeltoft på 2,1/4 time, du kan sikkert forstille dig at der har været lukket op for spjældene på motorvejen, men med mange nedbremsninger, for bilister respekterer ikke en Mc der kommer tordende i overhalings banen. Nej nu har de besluttet sig for at overhale den bil foran og de har ikke tid til at vente de to sekunder det tager før Mc-en er forbi dem, så må du op og næsten klodse mange gange på sådan en tur.
Noget helt andet er at hvis du bliver taget med 175 Kmt. ryger både dit kørekort til Mc og bil, så vidt jeg er orienteret.
Og så skal du være klar over at en forsikrings premie til en så stor maskine til så ung en mand som dig er tårn høj.
Så tag den dog med ro, nyd naturen omkring dig, tag et par pauser undervejs og slap af. Når jeg foreks. kører til det årlige træf for MZ motocykler holder jeg pauser ret ofte, får mig en kop kaffe og nyder den frihed det er at kører på motorcykkel.

Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Se så kommer det frem, du syntes ikke det er nok at køre med 1-110 Kmt.
Det er sjovere at lege lidt med livet og hvad pokker du mærker jo heller ikke noget når du er tværet ud over landevejen som en smadret flue !
Sandheden er jo den at vil du kører rigtigt stærkt, skal du også bremse meget ned ret ofte, især her i Danmark hvor bilisterne gør hvad de kan for at generer motorcykler mest muligt. Kører du eks. i Tyskland og især i Frankrig, vil du opleve at bilisterne trækker lidt til siden for at motorcyklerne kan komme frem, af den simple grund at en Mc er væsentligt hurtigere i afviklingen af trafikken så alt glider i en fin strøm derudaf.
Jeg har prøvet at køre fra Sønderborg til Ebeltoft på 2,1/4 time, du kan sikkert forstille dig at der har været lukket op for spjældene på motorvejen, men med mange nedbremsninger, for bilister respekterer ikke en Mc der kommer tordende i overhalings banen. Nej nu har de besluttet sig for at overhale den bil foran og de har ikke tid til at vente de to sekunder det tager før Mc-en er forbi dem, så må du op og næsten klodse mange gange på sådan en tur.
Noget helt andet er at hvis du bliver taget med 175 Kmt. ryger både dit kørekort til Mc og bil, så vidt jeg er orienteret.
Og så skal du være klar over at en forsikrings premie til en så stor maskine til så ung en mand som dig er tårn høj.
Så tag den dog med ro, nyd naturen omkring dig, tag et par pauser undervejs og slap af. Når jeg foreks. kører til det årlige træf for MZ motocykler holder jeg pauser ret ofte, får mig en kop kaffe og nyder den frihed det er at kører på motorcykkel.

Håndværkeren


Jeg skal sku ikke op og køre 175!! :o
Hvis jeg skal op og køre over 130 skal det være på en rigtigt racer for ellers er det ubehageligt.. jeg kørte 130 da jeg tog kort og var til at leve med selvom det ikke var helt en racer..
Og en racer skal jeg netop ikke ud og køre på før jeg har fået noget erfaring.. Derfor jeg v starte på noget mindre.. For hvis jeg alligevel kun ska ligge på 100 m hånden i bund for a sku køre til århus fra odense kan jeg sku lige så godt tage bilen.. For det sku da mere behageligt og så der sku ikke meget v motorcykel.. Min kammerats er os en gammel en (m snøfter hvis det siger jer noget ) og hans trækker virkelig dårligt.. Efter 70-80 sker der sku ikke meget.. Og når han når 100 er det sku som regel slut der medmindre der bakke nedad eller medvind.. Og så går det sku for trægt til jeg gider fræse til århus..
Jeg v bare gerne ku ligge mig på ca. 130 uden den skal ligge med hånden i bund hele tiden..
Og mht. forsikring..
Min kammerat der har den der 450 betaler ikke ret meget i forsikring så fordi jeg får en 500-550 tror jeg ikke den stiger et par tusind af :p
Jeg tog kort på en 600 og og den passede mig fint.. Men hvis det endelig er v jeg godt ned på en 550 og måske en 500 men ikke en som min kammerats gamle 450 for for satan den er mere sløv end min bedstemor..
Og ja jeg v gerne køre stærkt men indtil videre ikke SÅ stærkt.. For jeg ved jeg ska ha træning men derfor ska jeg ikk absolut have den mindste..
Altså en der lige har fået kort skal ikke have en 2.0 GTI men derfor ku han godt starte i en 1,4-1,6 sys jeg.. Den er nogenlunde men ikke for stor.. Den har nogenlunde acceleration men ikke for meget.. Og på samme måde med en mc'er jo.. For ellers sku jeg os ha startet m og ha bil i en 1,0 jo wink
Jamen det ska SKU nok passe, du SKU nu prøve en tur på en nyere Honda 400 den vil SKU nok passe til dine behov. det er sådan en 4 cyl. sag der virkelig kan rykke. Jeg tog i sin tid kørekort på en sådan.
Jeg fik nu også mange hug af min kørelærer, jeg kørte for langsomt syntes hun, jeg syntes jeg kørte efter forholdene ( er det ikke det man skal ? ) Jeg blev så truet med at hvis jeg ikke satte farten op ville jeg ikke få lov til at komme på motorvej, dermed intet kørekort.
Jeg var ikke vild med tanken om at skulle køre 110 Kmt. jeg syntes at 80 Kmt. var rigeligt dengang, som nu !
Så jeg ladede psyhkisk op til den tur, og da vi kom ud på akselerations banen, tænkte jeg, nu ska jeg gi hende, så den fik bare fuld roulade eller næsten. Jeg høvlede der ud af med 160 Kmt. Der var noget skratten i min høresnegl men hvad det var hun sagde hørte jeg ikke, jeg havde alt for travlt med at koncetrere mig om dyret. Så efter en 5 min. tog jeg farten langsomt af, og så var der pludselig en MC betjent der røg uden om med stor fart, nu var jeg blevet lidt fart gal så jeg tænkte, hva faen bilder han sig ind og gav den noget roulade igen. SÅ kunne jeg pludselig høre hvad hun skreg ind i øret på mig !

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis