Hjemmenetværk

Hejsa.

Vi kører internet via fællesantennen. Udbyderen leverer 2 faste IP-adresser, så der kan kun være to PC'er på internettet samtidig. Det er lige i underkanten med 2 børn og yderligere en arbejds-pc i hjemmet.

Vi overvejer at anskaffe en router med DHCP-server. Samtidig vil vi gerne have vores printer koblet på, så den ikke behøver stå i nærheden af den bærbare i stuen, som er den maskine, vi primært bruger. Det skulle kunne løses med en trådløs printserver, som samtidig skulle bevirke, at alle pc'erne i huset kan benytte den.

Nu vil vi høre, om nogen herinde har erfaring med den slags.

Vi har vedhæftet en tegning af den tænkte konfiguration.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke det store problem.
Har selv en konfiguration som følgende:

- Kabelmodem
- Trådløs router med masser af muligheder
- En lille billig printserver (dog ikke trådløs)
- Printer m. auto-standby og wake-up (de fleste nyere)
- Stationnære pc'er koblet på router via kabel

- Div. bærbare pc'er med trådløst netkort.


Jeg er ikke den store net-nørd, men mine erfaringer viser de bedste resultater med at opsætte alle enheder til faste adresser.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

I den tid, hvor vi har haft router med DHCP-server har jeg aldrig oplevet begrænsninger i antal pc.'er mod internettet, selvom vi har haft en 3-4 stk. koblet op på en gang. Jeg har udmærket erfaringer med dynamiske adresser, også uanset der er anvendt 1 med 2000 et par med XP og en Vista.
Hvorfor anvender du ikke bare en stationær som printserver?

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Vi brugte tidligere en stationær som printserver, men det kræver jo at den er tændt, når man sidder i sofaen eller på terrassen og lige vil skrive noget ud.
Det er i hvert fald noget, man skal tage med i sine overvejelser - og det var netop årsagen til, at jeg satte en printserver op.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hejsa

Har selv lavet en del af sådan noget for firmaer og andelsboligforeninger.
Jeg tror ikke du har nogen begrænsning på ip adresser, kommer selvfølgelig an på hvordan det er sat op, typisk har du mulighed for at sætte så mange op som muligt, men man sætter en begrænsning på porten til din lejlighed hvis man gør noget så du ikke kan anvende P2P og bruge alt bånd bredden.
Hvis du selv vil købe en router, skal du være opmærksom på at den skal tildele ip adresser i et andet sekment end den du får. typisk hvis du køber en router er de standard sat til 192.168.1.1 og tildeler så fremad, hvis du får ip adresser i dette sekment skal det ændres på din router.
Derudover skal du tjekke at den router du køber vil godtage en ip adresse i feks 192 på wan siden. Nogen routeren godtager ikke dem nemlig.
Hvis du vælger ikke at købe router og bare sætte en switch på, skal du huske at sætte dine pcer rigtig op, eller vil du kunne opleve nogen printer på din printer osv... Kan være dyrt hvis du ikke er hjemme og den har printet en masse farve billeder. Derudover skal du jo også sørge for det kun er dig slev der har adgang til de drev du deler, så husk bruger navn og password.

\René
Jeg ville købe en router med trådløs LAN og switch indbygget. Så sparer du både switchen og dit access point væk.

Som printserver kan du købe en NAS. Skriv hvis du er interesseret i mærke osv. En NAS giver dig mange muligheder, og fungere som et centralt datalager på dit netværk, hvor du kan gemme filer som kan hentes mellem de forskellige computere. Den er ikke så dyr igen.....!! Og så er der indbygget printserver i den.
Du kunne jo også købe en Asus WL500G det er en trådløs router med usbporte i samt switch, der kan du til koble printer så alle kan printe.

Problemet er dog at det er en en vej kommunikation dvs. hvis du fx har en canon printer så kan du ikke se i status monitoren om du er ved at løbe tør for blæk

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377866&Images=true
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis