Hækken vælter!!!

Hej.
Med de seneste dages regn, er min nyplantede ( for 1½ år siden) ligusterhæk (et eller andet latinsk navn, der ender med Vulgaris) begyndt at hænge med grenene.

Der sker det at enkelte grene begynder at gå ud til siden, men så snart det er tørvejr, retter de sig op igen.

Jeg har ikke beskåret i hækken endnu, da jeg har læst at man skal vente til hækken har nået den højde den skal have inden man gør det.

Skal jeg beskære den nu, eller vente til den får den højde jeg vil have ???

Mvh
Jakob

<p>Med venlig hilsen<br /> <br /> Jakob Dalgaard<br /> <br /> <a target="_blank" href="www.sejsdyner.dk">www.sejsdyner.dk</a></p>
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vist flere retninger i det forhold.
Jf. Politikens Havebog skal man, som du skriver, ikke klippe hækken i toppen før den har fuld højde.
Genboen, der er anlægsgartner, siger at mange hække bliver for tynde (mangler forgrening) og slaskede, hvis de ikke topstudses et par gange undervejs op til fuld højde.
Hej Jakob. du klipper din liguster i toppen første gang når du har plantet den, ja det er lidt svært nu, jo flere gange du klipper den i toppen jo tættere og kraftigere hæk får du, bøgehække klipper man i toppen når de har nået den ønskede højde, da de skyder ligemeget til siderne som i højden, liguster har det med kun at skyde i højden Mvh

Benny N.
Jeg vil tilslutte mig både Lars ON & Benny´ svar. Og det er aldrig forsent at klippe hækken ned igen.
Du kan rolig skære den ned til 30 cm. over jorden, til næste år skære du den så ned til 50 cm. over jorden, her efter 10 cm hvert år til den når den højde du gerne vil have. Så får du en virkelig robust hæk det kan holde til næsten alt.

V.h. Håndværkeren
Hej,
Efter råd fra de erfarne gutter og gutinder herinde, studsede jeg min 2 år gamle bøge-hæk 3 gange sidste år i toppen. Resultatet i år er forbløffende godt. Den er blevet meget kraftigeres hele vejen ned.
Har iøvrigt haft virkelige gode erfaringer med at lægge en 1 m bred ukrudtsdug omkring hækken - den har virkelig taget fart i år.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Tak for alle rådene. Den 3. august har jeg føs'dag og køber mig en hækkeklipper, og så får hækken en ordentlig tur.

Jakob

<p>Med venlig hilsen<br /> <br /> Jakob Dalgaard<br /> <br /> <a target="_blank" href="www.sejsdyner.dk">www.sejsdyner.dk</a></p>
Annonce
Jeg boede i et rækkehus, hvor jeg gøede hækken i baghaven, med det resultat at den voksede meget højre en hækken foran uden gødning.
Det imponerede mig en del at der var så stor forskel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du bliver da også større hvis du får noget mad med "krudt" i !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis