Flytning af hovedgasrør i andelslejlighed

Hej

Vi skal have lagt vores stue og køkken sammen ved at fjerne en bærende væg. Vi er i øjeblikket i færd med at få godkendelse fra kommunen og beregninger til jern fra et rådgivende ingeniør firma.
I forbindelse med dette projekt skal vi også have flyttet et gasrør der forsyner os (stuen) samt 3 overboer. Så vidt jeg kan se når jeg følger gasrørene i kælderen så er der ikke nogle haner. Det vil sige at jeg desværre tror at man er nødt til at lukke for gassen til hele blokken (58 lejligheder) mens flytninger af røret finder sted )0:
Hvad være er at alle samlinger på rørnettet skal tæthedstestes efter at trykket har været taget af.
Mit spørgsmål er angående tæthedstesten:

Jeg går ud fra at man pumper luft i rørnettet og ser om det holder trykket. HVIS nettet holder tryk er alt vel godt ?
Hvis det ikke holder trykket skal lækagen findes hvilket må betyde at gasmanden måske skal ind og tjekke samlinger hos op til 58 beboere ?

Kan det lade sig gøre at skære et gasrør over uden at tage trykket af inden ? F.eks ved at lave et lille hul i røret og sprøjte en masse ind der hærder og danner en prop i røret så det kan skæres over ?

Glæder mig til at høre andres erfaringer og viden om dette.

Mvh Jon.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jon.
Dette er ikke et Lav Det Selv projekt, det skal der profesionelle til. Og de ved lige hvordan det bliver løst på bedste måde. Du kan komme slemt i klemme hvis du selv begynde at eksperimetere med sådan en instalation.

V.h. Håndværkeren
Hej Jon

Som håndværkeren rigtigt siger er det absolut ikke et gør det selv projekt..

De fleste boligforeninger vil uden tvivl også have bestemmelser i den retning. Nix-pille når det gælder fælles installationer som f.eks. gas, faldstammer, etc..

Du skriver dog at "gasmanden" evt. skal tjekke hos de andre beboere - så måske er det bare formuleringen vi misforstår.. Altså at du bare leder efter input at give din gasmand ?!? Desværre tvivler jeg på at du kommer særligt langt med det :-) Sikkerhedsregler og faglig konservatisme kan være svære at debatere mod :-)

Jeg har alrdig hørt om at man kan plombere røret mens der er gas i - og derved undgå at dræne det.. Men lad os høre om dine erfaringer..

Mvh
Niels
Tak for svarene.

Ja jeg fik ikke skrevet at arbejdet skal udføres af en autoriseret gasmand... Men det skal det dasmile. Grunden til at jeg skrev var at jeg ville høre om der hvar nogle der var bekendt med den fremgangs måde en autoriseret gasmand vil bruge. På tirsdag vil jeg kontakte en gasmand og også evt. Dong og høre
hvad der skal til samt hvor dyrt det bliver. Der er jo bare længe til tirsdagwink .

Mvh Jon.
Hej Jon

Husk at få en 2-3 håndværkere ud nu da du bor så tæt på Kbh.. Mht flytning af gasrør er det der jeg har oplevet de største udsving i priser på tilbud. Da jeg boede i Søborg skulle vi have lagt et rør om i køkkenet der også skulle videre op til ovenboen..

Tilbud lød på mellem 5.000 og 22.500 gode danske kroner (og kostede 3.400 da det blev lavet efter regning)

Jeg har ikke siden oplevet den slags variation når det kommer til tømrer/murer arbejde.

Mvh
Niels
Tak for det gode råd. Det vil jeg sørger for at gøre. Det er første gang jeg skal bruge en gasmand og jeg har værken hørt godt eller skidt om nogle.

Mvh Jon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis