Forskel på tjære og trætjære

Hej.

Hvad er forskellen på normal tjære og trætjære?

Kan jeg bruge ganske normal tjære til min sokkel, og til at male mit bindingsværk med?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jannik.

Det er lige ved at du selv giver svaret !
Men der findes tre forskellige former for Tjære, der er trætjæren som fremstilles ved at varme træet op i en mile. Det kommer der trækul og trætjære ud af.
Så er der olie tjærer, som rent faktisk er et spild produkt af olie når olien bliver rafineret.
Og så var der noget der hed Gasværks tjære engang da enhver lidt større by havde sit eget gasværk. Dengang fremstillede man "bygas" af stenkul som blev varmet op i nogle store ovne det kom der tre produkter ud af. Nemlig gas tjære og koks.
Gasværks tjæren var den der oprindelig blev brugt som sokkel maling, fordi den blev hård og meget blank.
Tjæren af olie er den du skal bruge i dag da det er den mest holdbare på sten cemet beton o.s.v.
Trætjæren egner sig ikke til sokkel maling, da den forbliver blød og nærmest tiltrækker skidt og støv, den bliver klæbrig når den får varme og er længe om at tørre. Den egner sig bedst til behanling af træ hvor man så blander lidt Segativ i, så den tørre lidt hurtigere i overfladen.
Håber det var fyldestgørende svar nok !

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også