Stativ til solceller

Hej
Har ledt forgæves efter tråde med stativer til solceller.
Det stativ jeg leder efter skal kunne vippe i tre forskellige gradetal (sommer,efterår, vinter og forår.Forår og efterår er det samme gradtal.) det skal også kunne dreje omkring sig selv. Det skal stå på jorden og boltes fast til noget beton.
Er der nogen, der har nogle ideer?
Mvh
Koldborg

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Glemte at spørge om fastgørelse af solpanelerne.
Om der er nogle,der har gode ideer til det også?
Mvh
Koldborg

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Alt efter hvor stort areal der er på solcellefladen, skal du nok regne med at stativet skal indstøbes i beton. Der kan komme vældige vindpåvirkninger i sådan et "sejl".

Ellers tænker jeg et ordentlig "slangebøsse" lignende stativ, hvor U delen kan dreje. Oppe i gaflen skal solcellepanelerne fastgøres til en eller anden ramme, som er fastgjort til gaflen i begge sider. Dette arrangement skal så kunne vippe.
Det kan sikkert ikke fås som noget standard, der er i handlen, men skal specialfremstilles, af en lille smedemester måske. Det skal helt klart laves i stål, som galvaniseres.

Carsten.
Hej

Her er en tegning, som måske gør det lidt nemmere for jer at se hvad jeg skriver om.

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Du skriver stadig ikke noget om størrelsen, men måske ville det være en ide at spørge en antennemand om de beslag de bruger til at montere fritstående paraboler. Med lidt elektronik forstand kan du måske også få den til at følge solens stilling :-)

cvi
Annonce
Hej
Ang størrelsen
Har planlagt at der skal sidde to solpaneler på 680x1510. Dvs at det øverste af stativet blir 1510 x1500 mm. (ca i grove tal.) Højden blir omkring 1800 mm.
cvi: hvad er det for nogle beslag? hvor vil du have dem til at sidde?
Mvh Koldborg

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Hej

Jeg tænkte selv noget i stil med dette.


[ATTACH]5759[/ATTACH]
Hej
Ja, det er noget i den stil jeg har tænkt mig, at det skulle se ud.
Jeg har i forbindelse med det her projekt planlagt at lave nogle beslag til at holde selve solpanelerne fast. De skal laves i 2 mm plade. Er der nogen der kan huske hvordan det er med bukketillæg osv?

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Hej
Det jeg tænkte på er de fritstående paraboler der har motorstyring så de selv drejer til den rette pejling når man skifter kanal. http://www.tektronik.dk/ har nogen stykker. Paraboler monteres typisk bare på et rør der er støbt ned, men det er som regel kun paraboler op til 1,2 meter. Når det er stærkt nok til at holde kanalerne på dit tv burde det også være stabilt nok til solceller.
Beslagene til montering af selve parabolen burde også kunne bruges.
De fleste af dem kan vippes, de har gradtal på beslaget, de er galvaniseret eller forzinket.
Det var bare en tanke, fordi jeg forestiller mig at det bliver dyrt at bede en smed om at lave det og få det galvaniseret efterfølgende.

cvi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis