Rotter i skuret

Jeg har konstateret rotter i mit redskabsskur og kommunen har lagt gift ud, men her efter 14 dage er de der stadig. Findes der ikke nogle gamle husråd om specielle lugte som rotter ikke kan lide eller andre gode råd som kan få dem til at fortrække, vi skulle jo nødigt have dem ind i huset. Heldigvis har vi en god "rottehund" (en ruhåret miniature gravhund) som til enhver tid fortæller os hvor rotterne befinder sig og snupper dem hvis han kan komme afsted med det. Alle gode råd modtages med kyshånd.

Mvh. Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Ring til kommunen igen, de skal nok få bugt med de kræ, som iøvrigt i sin tid er "importeret" fra rusland.

Danmark var rottefri, indtil russerne kom i deres skibe - og havde rotterne med som "gæster".

Mvh
ThomasB
Giver Thomas ´B helt ret - ring igen, indtil problemet er løst. Du betaler jo for det alligevel. Har du nogen anelse om hvor de kommer fra. Det kan være du har en utæt kloak, så løses problemet jo aldrig. Af med evt. dæksler og kig efter. Kig rundt på din grund om der er noget der er sunket, som tegn på det er der de kravler rundt BRRRRR hader rotter.
Hvis du finder en forsænkning, grav ud og se om der er gange. I med en vandslange, så vil du kunne se i hvilken kloak det er galt. Hullet lapper du med hønsetråd og hurtig tørrende "cement" - jeg ved ikke lige hvad det hedder, men det ved din trælast.
Nå ja du efterlyste jo "gamle husråd" - jeg aner ikke om de virker, men det råd jeg tit har hørt i min barndomshjem er perlehøns og/eller marsvin. Der er noget med de lyde de siger kan rotter ikke fordrage. Så købe et par marsvin og sæt ud i skuret .) børnene ville sikkert synes det var sjov om ikke andet ( øhhh hvis du altså har børn)
Jeg har såmen ringet kommunen 2 gange, men de siger bare at rotterne skal have ro, men det er altså svært med en rotteglad hund og når man har et skur/carport som er bygget sammen med huset og dermed let giver adgang til loftet. Mht. marsvin, så har vi haft marsvin i skuret, men dem skal vi ikke have flere af, de minder for meget om rotter og lortene er identiske med rottelorte. Pt. forsøger jeg at vande rotterne væk, simpelthen en kraftig stråle på vandslangen og så spule de steder jeg kan se de har været eller hvor hunden angiver de er. Jeg håber dette kan hjælpe, for rotterne har ikke rørt giften de seneste dage, ja de har faktisk ikke rørt giften siden vi kom hjem fra ferie.
Jeg tror ikke du skal " stole" for meget på hundens markeringer, den vil gøre det et pænt stykke tid efter rotterne har været der også selvom du spuler med vand. Hvis du ikke ser nogen eller lokkemaden ikke forsvinder og der ikke kommer nye ekskrementer - ja så vil jeg tro problemet er løst. Men jeg sidder alligevel og tænker på, de må jo komme et sted fra, hvis det da ikke har været en enlig gammel han, der har forvildet sig ud af kloaken og strejfer rundt. Du må jo også have noget i skuret de går efter, der står vil ikke hønsefoder, fuglefrø ell, lign. for så skal det væk. De holder til hvor der er foder. Foder I fugle på jorden eller en kompostbunke kan også tiltrække dem. Bare lige en masse strøgtanker.
PS PAS PÅ ikke at rører ved afføringen uden hansker, man kan få en MEGET alvorlig sygdom (weil´s syge) fra rotte urin og afføring.
Annonce
Bare lige et tillæg.

Jeg fik at vide, at trådnet ikke var nok, for det kan de også gnave over, hvis de er interesseret nok.

Den pågældende kommune krævede knust glas i betonen, altså man smadrede flasker ned i betonen, da de ikke kan bide igennem glas.

Og det virkede trods et bageri i stueetagen, hvor problemet nok var opstået.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeg har en gang hørt følgende om rotter:
Er der spor (lorte osv.) er der mange
Kan du høre dem, er der hundrede.
Kan du se rolleyes dem, er der tusinder.

Rotter kan forårsage meget store ødelæggelser og skal væk. Vær stædig.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Tak for de mange indlæg. Jeg er ret sikker på at rotterne er kommet fordi vi havde en affaldssæk stående med affald fra min datters kanin. (Kaninen bor langt væk fra skuret og det er umuligt for rotterne at komme derhen). Derudover er der ikke noget af interesse for rotterne, men når de først er flyttet ind bliver de hvis de kan. Den med hønsenet har jeg hørt før, men hvis det er støbt ind i beton skulle de have svært ved at gnave sig igennem. Den med knust glas i betonen hørte jeg fra en pensioneret murer for nogle år siden og den skulle være god nok. Problemet er bare, at det næsten er umuligt at sikre et skur 100 %. Rotterne finder ind hvis de vil ind og så finder de det nemmeste sted. Jeg tror nu meget på min hund, idet den adskillige gange har bevist at rotten var der hvor den sad og kiggende hen, men det er da muligt at den vil interesse sig for skuret også efter rotterne er væk. Det sidste indlæg vælger jeg at tolke som et gammelt ordsprog, men der er ingen tvivl om, at hvis man ikke gør noget ved problemet så overtager rotterne styringen. Se blot på skibene i gammel tid. Jeg er fortsat interesset i gode forslag som kan få rotterne væk og i mellemtiden stresser jeg dem med masser af vand og en kvik hund.

mvh. Lars
Hej
Bliv ved at ringe til kommunen og bed dem lægge noget extra kraftigt gift ud (skal gemmes godt, så hunde o.lign. ikke får fat i det). Jeg har haft store problemer med rotter her i vinter - de sad ligefrem i hobetal højt oppe i et træ for at komme op til fuglenes foderhus - de prøvede ihærdigt at kravle op ad stolpen, som foderhuset sidder på, men det kunne de ikke, så de kan altså ikke kravle op ad alting, som man ellers siger. Efter kommunen havde lagt de kraftige gift ud, har jeg ikke set skyggen af en rotte siden - bortset fra en masse døde rotter rundt omkring. Vær opmærksom på, at hunden godt kan finde på at gnave i en død rotte (det ville min i hvert tilfælde), og dermed få giften i sig, så gå ofte en runde efter giften er lagt ud for at fjerne døde rotter (kan fjernes m. den alm. renovation), så hunden ikke også dør af giften. Jeg tror godt, at du kan stole på din hunds næse - min har ikke vist interesse for de steder, hvor rotterne var, som den gjorde inden de blev udryddet. Jeg tager da ofte hunden (Schæfer) med ned i viktualiekælderen for at checke, om de har slået sig ned der.
Held og lykke med det - du skal nok slippe af med dem.

------------------
asil

Lisa
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis