Stjernespot

Hej...
Jeg er ny her og roder lidt rundt i det, så jeg håber i bærer over med mig i starten. smil
Er igang med at bygge om i sommerhuset og ved at lave nyt badeværelse.
Har sat vådrumsgibs i loft og ville monterer nogle stjernespot som hygge belysning.
Der er 2.25 m til loft og mit spørgsmål er blot. Må man installerer disse 10 W stjernespot i loftet? Der er 5,8 cm frihøjde over gibsen, jeg har trukket 2X1,5 højtalerledning fra hvert udtag og frem til "nyetableret" teknikrum som ligger 3 m fra fjerneste udtag. Stjernespotene er jo "kun" IP20 men er det ikke ok når der lige præcis er 2.25 til loft? 3 af disse spot sidder godt nok i brusenichen, og jeg mener ikke der er nogen form for gummipakning/membran i dem, betyder det noget?
Det skal siges at jeg ikke tilslutter dem selv, har tænkt at få en elektrikker ud til sidst, men vil gerne gøre så meget klar som muligt, for at sparer lidt penge, gider bare dårligt at han så kommer og siger at der er det og det galt, hvis i forstår...
Ville fra start have sat rigtige spot op men blev klogere da jeg fandt ud af at frihøjden skulle have været noget over de 5,8 cm. Nu har jeg jo ført kablerne og boret 13 stk.8 mm huller hvor ledningerne stikker ned, så det ville jo være fint hvis jeg kunne bruge dem til et eller andet smart, istedet for at spartle dem til.
Håber nogen kan hjælpe mig med et svar eller en anden god løsning.
Og jo jeg er blevet klogere, næste gang undersøger jeg tingene inden jeg borer huller og føre ledninger frem.rolleyes
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja til at starte med skal man bruge 60v 1.5m2 ledning til de spot. Vådrum regler kan du læse om her http://www.spotlight.dk/teknisk/3.pdf
Frihøjden kan være forskellig fra spot til spot, så der skal du læse på pakken, husk dog at hvis du samler selv, altså køber strømforsyning og spot hver for sig skal du selv sørge for at overholde regler, hvis du køber sæt og ændre det, feks med højtaler kabel så er det heller ikke lovligt mere. Derudover skal alle samlinger være tilgenlige, og strømforsyning skal være til at komme til og sidde i samme rum som spot. Så hvis du sætter den i et andet rum er det heller ikke lovligt.
Så kort sagt, det du laver bliver ikke lovligt, dermed ikke sagt at det ikke vil virke. Dit spørgsmål med hensyn til ip klasse i spot, vil der typisk ikke ske noget, og hvis der gør sprænger sikringen nok i din trafo.
PS du får ikke en autiseret elektriker til at montere det da han så "skriver" under påd et er lovligt og det er det jo ikke da du ikke overholder, højden, friluft, ip klasse, forkert ledning og trafo forkert plaseret.
Nu ved jeg ikke om det er stjernespot eller med parabol i, hvis det er med parabol kan du købe med "cool beam" istedet for dem med glas foran de sender nemlig 80% af varmen ned af og dermed minsker du risiko for at der kommer for meget varme op af, eller bagud om du vil som en typisk halogen parabol gør.

Det lyder lidt hårdt, men lav volt er idag omfattet af mange regler og er typisk kun de elektrikere der arbejder meget med det som selv kan nå at følge med.

Håber du ikke finder mit svar for negativt, er bare ærligt svaret.
Tak rene2. Spotene er 10w og kræver kun 30 cm frihøjde. Øv havde hørt at højtalerledning skulle være ok, bare de kunne klare 50v og at transform. gerne måtte sidde i mit nyetableret "teknikrum" der støder op til badeværelset, bare der var trukket ledninger fra hvert lampeudtag og ud til transform. Ja ja det ender måske med at jeg må lukke hullerne igen, hvis jeg ikke kan få en aut. til at samle og installerer det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Først og fremmest.. Lad nu en elektriker lave det der, du får bare problemer med tilstandsrapporten hvis det bliver opdaget..

En installatør skal altså IKKE skrive noget under, hvis det er en eksisterende installation..!! - dog er kvitteringen for arbejdet en slags garanti.! dvs. udføres det sort, ingen garanti fra hans side af.

Og det med ledningen.. HOLD DIG FRA DET.. der findes en tabel i SB, over vejledende ledningslængder..

et eksempel er at der er ført 0,75 kvadrat frem til alle spot.. og lad os antage at de er 20w hver...længden må MAKS være 5,5m, ellers brænder kablet over.! et kabel til hvert spot, eller en serie som maks må være 5,5m

nå men i din situation har du brugt 1,5kvadrat højtaler kabel.. Det duer altså ikke kammerat, efter min mening FORKERT valg...(Der findes halogen kabel, til dette brug.) dvs. at ved 10w . må kablerne maks være ca. 21m, så ingen problemer liiige der.. Husk at hvert spot skal have sit EGET kabel.. Altså det hjælper nada at sløjfe, ellers skal du bare op i et helt andet kvadrat.. Lad os
antage at du har 8 spot af 10w eller total 80w. Og du kun har trukket en tilgang.. Den skal så være 6 kvadrat hele vejen rundt sløjfet videre osv. så kan den lige nuppe 100w på stribe..

Problemet med at bruge dit højtalerkabel er at spottene bliver varme, + der er varme oppe i hulrummet. Det gør at kablet bliver stift og knækker let. , derfor bruger "jeg" halogen kabel de første 40cm efter spottet, også flexer med lampeledning.
Omkring transformer må den ALTSÅ GERNE være i et andet rum, dog skal der være en tegning over placering af transformer ved gruppetavlen.. , den skal være til at komme til, og husk at den afgiver varme. Desuden skal den opmærkes hvor den hører til.

Men alt i alt. Lad være med at lave det selv. det ender i kludder..!!! har alt for mange gange været ude og prøve at redde noget lignende fordi folk LIIIIGE vil spare lidt, og det holder altså ikk i virkeligheden, liige der.

Omkring spot i badeværelse er reglerne skal spottene bare være OVER 2,25m fra gulv.. så ingen problemer lige pt. der.


Beklager mit rod i teksten.. Kom til at putte mere og mere på, for der er altså mange ting i det her..


Mvh.
Elektrikeren.


Citat fra MadsK

Hej...
Jeg er ny her og roder lidt rundt i det, så jeg håber i bærer over med mig i starten. smil
Er igang med at bygge om i sommerhuset og ved at lave nyt badeværelse.
Har sat vådrumsgibs i loft og ville monterer nogle stjernespot som hygge belysning.
Der er 2.25 m til loft og mit spørgsmål er blot. Må man installerer disse 10 W stjernespot i loftet? Der er 5,8 cm frihøjde over gibsen, jeg har trukket 2X1,5 højtalerledning fra hvert udtag og frem til "nyetableret" teknikrum som ligger 3 m fra fjerneste udtag. Stjernespotene er jo "kun" IP20 men er det ikke ok når der lige præcis er 2.25 til loft? 3 af disse spot sidder godt nok i brusenichen, og jeg mener ikke der er nogen form for gummipakning/membran i dem, betyder det noget?
Det skal siges at jeg ikke tilslutter dem selv, har tænkt at få en elektrikker ud til sidst, men vil gerne gøre så meget klar som muligt, for at sparer lidt penge, gider bare dårligt at han så kommer og siger at der er det og det galt, hvis i forstår...
Ville fra start have sat rigtige spot op men blev klogere da jeg fandt ud af at frihøjden skulle have været noget over de 5,8 cm. Nu har jeg jo ført kablerne og boret 13 stk.8 mm huller hvor ledningerne stikker ned, så det ville jo være fint hvis jeg kunne bruge dem til et eller andet smart, istedet for at spartle dem til.
Håber nogen kan hjælpe mig med et svar eller en anden god løsning.
Og jo jeg er blevet klogere, næste gang undersøger jeg tingene inden jeg borer huller og føre ledninger frem.rolleyes
Tak Stenkrog og rene2. Bare lige for at få det på det rene. Jeg skal ikke have det lavet sort. Vil have orden i tingene vedr. mit nye badeværelse.
Har bare arbejdet på det hver weekend siden sidste sommer, og har ikke lige kunne overskue at betale overtidsbetaling for at få en elektrikker ud i weekenden, og ville gøre så meget klar som muligt til jeg skulle tage et par fridage hvor elektrikkeren så skulle komme og færdigmonterer. Han skal også føre strøm frem til teknikrum fra måler samt tilslutte div. pumper og styring til VVB og solvarme. Jeg har monteret loftet og der er ført kabler (læs højtaler øv) frem til hver spot. 13 ledninger ialt fra 1,5m til 3 m. Jeg har ikke købt spot ej heller transformer, det kan han evt. få lov at leverer, hvis han altså vil tilslutte det på mine ledninger. Ellers dropper jeg sgu hyggebelysningen og tager skraldet fra fruen. Må så evt. lave et lille lysshow som straf med en lygte når hun skal ligge og slappe af i spaen. smil
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak Stenkrog og rene2. Bare lige for at få det på det rene. Jeg skal ikke have det lavet sort. Vil have orden i tingene vedr. mit nye badeværelse.
Har bare arbejdet på det hver weekend siden sidste sommer, og har ikke lige kunne overskue at betale overtidsbetaling for at få en elektrikker ud i weekenden, og ville gøre så meget klar som muligt til jeg skulle tage et par fridage hvor elektrikkeren så skulle komme og færdigmonterer. Han skal også føre strøm frem til teknikrum fra måler samt tilslutte div. pumper og styring til VVB og solvarme. Jeg har monteret loftet og der er ført kabler (læs højtaler øv) frem til hver spot. 13 ledninger ialt fra 1,5m til 3 m. Jeg har ikke købt spot ej heller transformer, det kan han evt. få lov at leverer, hvis han altså vil tilslutte det på mine ledninger. Ellers dropper jeg sgu hyggebelysningen og tager skraldet fra fruen. Må så evt. lave et lille lysshow som straf med en lygte når hun skal ligge og slappe af i spaen. smil
ups kom til at sende det 2 gange...
Mangler lige at sige at det var en aut elektrikker der sagde til mig jeg skulle bruge 2X1,5 kvadrat højtaleledning da jeg spurgte om jeg bare kunne bruge 0,75 kvadrat alm. lysnet ledning, så det er sgu lidt ærgerligt, det er jo ikke fordi det var specielt billigt.
Hej Mads

Ja du skal bruge det rigtige ledning, hvis ellers resten bliver lavet rigtigt så er der sku ingen problemer, det var heller ikke for at gøre det svære end det er. prøv evt at binde det nye ledning på det du har trukket og se om du ikke kan fiske det den vej igennem?
Altså det 60v 1,5m2 ledning du skal bruge, du er sikker på det ikke er det du har købt ikke?
Prøv evt at tage et stump ned til en elektriker og lad ham se det og sige om det er godt nok. Det er jo kvartradet der er vigtigt.

\René
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også