Motorsav til en gård !

Hejsa

Med en større gård med fastbrændsels kedel samt brændeovn skal jeg have en motor sav - men hvilken ?

Hvad kan anbefales og hvor kan det købes(østjylland) ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

Hej

Efter min mening meget passende valg. Bestemt ikke for voldsomt

vh Anders


For lille måske eller ?

Jeg ved endnu ikke hvor mange m3 træ det bliver til om året, men med lysten til at skove det selv, og forbindelserne der har træerne, så tror jeg ikke at jeg skal købe for lille - eller billigt for den sags skyld.

Bør man evt handle sig et længere sværd med med det samme eller er det bare et spørgsmål om save teknik ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra puch-maxi10

Der også stihls model 390 har selv en og er yderst tilfreds
Saven har efterhånden savet 150 m3 træ uden problemer(har brugt 3 kæder ind til nu)
15 tommer sværd passer fint til det du skal bruge den til( jeg bruger den selv til det samme)
Her er et link til et sted man kan købe den:
http://www.stihlmotorsave.dk/motorsave.htm


Ja den er jo lidt større effekt mæssigt, men også dyre da jeg ikke har en gammel sav....

Men jeg har nu også indtryk af at Stihl er en anelse bedre - eller det var de måske bare engang.....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Jeg har selv en jonsered, lidt ældre, men faktisk helt lig den du henviser til. Jeg har haft et ret vekslende behov, men har på det sidste skovet ret meget 20-30m3. Saven er helt sufficient. Det er ikke nogen fordel med et langt sværd, faktisk tvært imod. Jeg har selv et 15'' sværd, det er helt fint til langt det meste, men de største træer kan man selvfølgelig ikke fælde med et 15'' sværd. Min erfaring er at jeg i 99% af tilfældene er meget fint dækket ind med 15''. Hvis du skal fælde større træer skal motoren være kraftigere og sværdet meget længere. Det vil give en tungere sav som er meget mere uhåndterlig og uhandy. Jeg tror du bliver godt tilfreds med den du henviser til

mvh Anders
Annonce
Citat fra AndersKruse

Hej

Jeg har selv en jonsered, lidt ældre, men faktisk helt lig den du henviser til. Jeg har haft et ret vekslende behov, men har på det sidste skovet ret meget 20-30m3. Saven er helt sufficient. Det er ikke nogen fordel med et langt sværd, faktisk tvært imod. Jeg har selv et 15'' sværd, det er helt fint til langt det meste, men de største træer kan man selvfølgelig ikke fælde med et 15'' sværd. Min erfaring er at jeg i 99% af tilfældene er meget fint dækket ind med 15''. Hvis du skal fælde større træer skal motoren være kraftigere og sværdet meget længere. Det vil give en tungere sav som er meget mere uhåndterlig og uhandy. Jeg tror du bliver godt tilfreds med den du henviser til

mvh Anders


Det er da dejligt at høre !

Hva så med prisen ? Er det et godt bud den jeg linker til ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen

Prisen virker fair, men jeg har ikke lige undersøgt det marked for nyligt. Hvad med at surfe lidt rundt og ringe lidt, måske kan det kaste en mindre pris af sig.

mvh Anders
Der også stihls model 390 har selv en og er yderst tilfreds
Saven har efterhånden savet 150 m3 træ uden problemer(har brugt 3 kæder ind til nu)
15 tommer sværd passer fint til det du skal bruge den til( jeg bruger den selv til det samme)
Her er et link til et sted man kan købe den:
http://www.stihlmotorsave.dk/motorsave.htm
Hej med jer,

Vil også lige give min erfaring videre omkring køb af motorsav. Købte ny sav for 4 år siden. Købte en husqvarna 345, med 15" sværd.

Jeg har været super tilfreds med saven, som nu kører på den 4. kæde, og bliver brugt flittigt. Nedlagt landbrug med egen skov, brændeovn, samt salg af brænde. Der har aldrig været noget i vejen med saven og den er utrolig handy, da sværet er forholdsvis kort. Det skal være virkelig store træer før den må give op.

Min konklusion er at det ikke er nødvendigt med en decideret proff. sav til dit behov. Du får selvfølgelig en kraftigere sav, som du også betaler mere for. Men har du brug for den ekstra kraft? Skal du fælde store egetræer eller kun gran?
Hvis det var mig, ville jeg ikke lade mængden af forventet savet træ afgøre valget, men nærmere hvilken slags træ du mest komemr til at arbejde med.

Køber du saven for stor, er det ligeså irriterende som en alt for svag sav

- Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis