Opsætning af stikkontakt

Hej

Jeg skal have monteret en stikkontakt i en 19 mm MDF plade.
Er det tilladt at skære et hul ud i pladen og montere stikkontakten direkte i dette hul?
Eller skal stikkontakten monteres i et godkendt underlag.

Jeg vil ikke bruge en forfradåse da denne kræver at der monteres en bred ramme på kontakten bagefter.

mvh
Jens
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Iflg. Stærkstrømsbekendtgørelsen (2001):
-hvis bygningsoverfladen er brændbar, skal materiellet være være adskilt fra den med et egnet mellemlæg af isolermateriale...

Ergo en forfradåse fra LK skal anvendes her.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene, jeg kan godt se problemet med den brændbare overflade.

Jeg har lige studeret LK's katalog (fandt det online på http://www1.lk.dk/katalog.jhtml) og de har noget der hedder en SV dåse for lette skillevægge. Denne sammen med en 1½ moduls spændering 18 mm (tilbehør til SV dåse) giver mig mulighed for at afslutte med 50 mm rammen.

mvh
Jens

LKs SV dåse for let skillevæg er beregnet i vægge med træ- eller metalskelet med gipspladebeklædning.
Så SV dåsen kan du ifølge Stærkstrømsbekendtgørelsen og LKs vejledning ikke bruge her.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det må være et fortolkningsspørgsmål (fortolkning af bekendtgørelsens formulering). Jeg mener ikke at det vil blive betragtet som ulovlig installation at bruge en SV-dåse bag den omtalte MDF-plade, når blot kablet/installationsrøret ved indføringen i dåsen er aflastet korrekt.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Med venlig hilsen
FlemmingB

Annonce
Stærkstrømsbekendtgørelsen, 482.2 Områder med brændbare bygningsmaterialer: (482.2.2.3) "Elektrisk materiel, såsom stikkontakter og afbrydere, må ikke fastgøres med gribere".

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis man så "indkapsler" SV-dåsen med f.eks. forskalling, fastgjort på bagsiden af MDF-pladen, så dåsen ligger imellem træet og MDF'en, demonterer griberne og anvender træmonteringsskruer i stedet for, således at skruerne går igennem bagsiden af SV-dåsen og ind i forskallingen, uden at berøre MDF'en, må man så?

Fortolkning, fortolkning...

Mvh
FlemmingB


Med venlig hilsen
FlemmingB

Pas på!

Jeg har set mange eksempler på fejlfortolkninger, der er blevet kasseret af Elektricitetsrådet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er enig i at LKs 50-ramme er at foretrække. Jeg vil tro den letteste løsning er at montere en grønd indmuringsdåse bagfra: Der skæres et hul i pladen svarende til dåsen, og så monteres dåsen med skruer. Jeg ved IKKE om dette er lovligt, men jeg vil tro det er derfor der er de 4 skruehuller i hjørnerne af indmuringsdåsen. såfremt dybden ikke passer, må denne tilpasses med en ekstra pladetykkelse bag de 19mm MDF-plade. - Er der nogend er ved om dette er en lovlig fremgangsmåde?
NB: Idéen med SV-dåsen + udligningsstykke giver et problem med 'store produkter', som fx. stikudtag og lysdæmpere...
bedre sent end aldrig
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis