Opsætning af stikkontakt

Hej

Jeg skal have monteret en stikkontakt i en 19 mm MDF plade.
Er det tilladt at skære et hul ud i pladen og montere stikkontakten direkte i dette hul?
Eller skal stikkontakten monteres i et godkendt underlag.

Jeg vil ikke bruge en forfradåse da denne kræver at der monteres en bred ramme på kontakten bagefter.

mvh
Jens
Hej Jeg skal have monteret en stikkontakt i en 19... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så fik vi vidst lige opskriften på vordan det slet ikke skal laves. Enten skal det i et underlag eller også skal det i en forfradåse.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt den 10-01-2009 10:26
Så fik vi vidst lige opskriften på vordan det slet ikke skal laves. Enten skal det i et underlag eller også skal det i en forfradåse.

...det forstår jeg ikke helt, Fiahgt:
For det første kan man da også bruge den orange SV-dåse (mener jeg den hedder), men mit andet forslag (med en grøn mur-dåse isat bagfra) er vel god nok??? Jeg TROR det var sådan man gjorde da FUGA-serie kom frem (og forfradåserne ikke fandtes (kom de ikke først et par år senere)??
 - Og er det ikke netop derfor dåsen har skruetårne i hjørnerne, og er rund i hjørnerne?
Er metoden ulovlig (og er det en ny lov, som ikke fandtes tidligere)??
I stort set resten af europa kender man ikke til 'forfradåser', da man ikke kan have dåser der stikker ud fra væggen, som LKs forfra-dåse. Og her monterer man således dåserne bagfra (som jeg foreslår). Se fx. vejledningen fra LKs svenske søsterselskab hér:
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/trycksaker/TI.pdf
Nå, men altså, jeg er ikke ekspert, så måske du har ret, og det ikke er lovligt (men det er da vel en 100% sikker og pæn løsning)?!
Skrevet af polles den 10-01-2009 07:34
bedre sent end aldrig

Ups...havde ikke set hvor gammel denne tråd er
Det er jo ikke for sjov den hedder en indmuringsdåse vel. Hvis du ikke er bekendt med installationsreglerne for det danske elmarked må du meget gerne tie stille i stedet for at antage noge som ikke er gangbart i Danmark. Det er jo fordi at vi har en anderledes måde at leve installationer på end de har i andre lande. Men ti stille hvis du er i tvivl om det er rigtigt det du siger.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu hedder det jo et diskussionsforum, netop for at man kan diskutere.....
MEN altså: Er det ulovligt? Jeg har set det flere steder, netop hvor fx. arkitekten eller bygherren har foreskrevet 50-rammen, i stedet for 63/68-rammer, af arkitektoniske/æstetiske årsager?!
Og SV-dåsen er af PVC, så den går jo ikke i offentlige bygninger, eller hvis man gerne vil være miljøbevidst.
NB: Jeg håber vi kan opretholde en saglig tone her i debatten....og selvfølgelig skal man ikke anbefale/foreslå ulovlige/uhensigtmæssige fremgangsmåder, men det mener jeg da heller ikke jeg på nogen måde har gjort. Jeg har tvært  imod forsøgt at svare på et indlæg.

 

Annonce
Ja man skal diskutere men syntes bare der er så mange der gerne vil fortælle om at lave elinstallationer som ikke ved et hammeslag om hvordan man gør og er ligeglad med der er udstukket nogle regler for hvordan man gør det. Jeg er af den overbevisning at hvis man er i tvivl skal man ikke spørge i et forum men ringe til en elektriker.

For at vende tilbage til sagen så er det ulovligt da der skal være isoleret når man monterer i brændbart materiale.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fair nok, Fiahgt ;-) Jeg er helt enig!
Men, den grønne dåse er da lavet af noget brandhæmmende materiale, så den er vel isolerende ift. pladevæggen (og reelt set mere tæt end en forfradåse)?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis