Mere om strøm og vaskemaskiner...

Jeg er ganske ny ang. strøm og installationer, men er fast besluttet på at fatte det her...

Det konkrete problem er dét at min kæreste har købt sin første vaskemaskine og vil ikke klippe ledningen over - fair nok. Den er leveret med påstøbt, to-benet stik og hun har fået en prop med til at levere "det tredje ben". Under "normale omstændigheder ville jeg jo bare klippe ledningen, forbinde jord til jord, nul til nul og fase til fase, som farverne passer sammen (det er nemlig en relativt ny installation, så det passer altsammen udover at der også bor et sort kabel i boksen). For at imødegå min kærestes ønske om ikke at "beskadige" hendes nye ledning, vil jeg jo så smække en stikdåse med jord op til hende... MEN!

Min svigerfar har fortalt om vigtigheden af at tingene bliver forbundet korrekt og det er jeg helt med på, men jeg kan jo ikke se ind i det støbte stik for at kortlægge hvaffor et ben (højre / venstre for jorden) der skal have hvaffor en farve fra boksen på væggen... Er der nogen der kan hjælpe?

wink Er det i virkeligheden så skide vigtigt med de farver?
mad Hvorfor?
confused Hvad pokker gør jeg?
(og "klip ledningen" er ikke en mulighed - i første omgang)

På forhånd tak!
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jord SKAL ALTID være gul/grøn, hvis den ikke er det, så lad være, få en el installatør til det, han har forstand, værktøj og ikke mindst forsikring.

Hvis maskinen brænder af efter han har lavet det, og det kan påvises, så dækker hans forsikring.

men lave en 2 benet til 3 benet, det er ikke så slemt, faktisk skal der være det på vaskemaskiner og opvaskemaskiner, dog bliver de som regl aldrig leveret med det. derfor henviser jeg altid folk til en elektrikker, når jeg har været der.

også for deres egen skyld, og min for den sags, får tit stød, når jeg er rundt, fordi folk selv laver lidt.

Min holdning - Hvis du ikke har forstand eller er uddannet, så hold fingerne væk. få en der ved hvad han har med at gøre, til at gøre det..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
I det støbte stik vil fasen sidde til venstre (brun?) og nullen til højre (blå?) såfremt du kigger på stikproppen siddende i en stikkontakt og med jordbenet i bunden... håber det giver mening.

Så længe vi taler om vekselstrøm burde det ikke betyde alverden om der bliver byttet om på fase og nul, men det er aldrig til at sige hvad der sidder af elektronik inden i sådan en maskine, så hvorfor tage chancen?

Så længe du bruger maskinen hjemme hos dig selv er der dog ikke noget lovkrav der siger at der SKAL jord på maskinen. Fabrikanten kan dog foreskrive at maskinen skal jordforbindes og i så fald skal du naturligvis følge fabrikantens anvisninger. Dette står som oftest på tilledningen.
Køb sådan en her:
Stikprop ·tilbehør forsats for hybrid stikprop

LK nummer 210 A 5061
EL nummer 10 28 009 480
EAN nummer 57 03 302 082 082
Varegruppe 28.10

Anvendes til omdøbning af eksisterende schukostikprop. Typisk påmonteret hårde hvidevarer (køle/fryseskabe, kaffemaskiner etc.) så apparatet sikres jordforbindelse til det danske jordsystem.


Forsatsen er opbygget af et fasesystem, bestående af 2 stk. fasefjeder/faseben til direkte gennemførsel af fase og nul. Dertil kommer et jordsystem, til forbindelse af schukostikproppens franske jordsystem til det danske stikkontaktsystems jord. De to jordben er forskudt 180 grader i forhold til hinanden, for at sikre korrekt orientering af vinkelstikproppen. Produktet er påmonteret to låsefjedre til sikring af stikbenene. Dette betyder, at når først forsatsen er monteret på schukostikproppen, kan den ikke afmonteres.

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98396_01.pdf


Mvh Cvi


edit: Eller gå til leverandøren og slå i bordet. De skal levere med mulighed for tilslutning til dk-jord, så de burde kunne tvinges til at betale for dimsen.
Cvi: Er du helt sikker på at forhandleren er forpligtet til noget som helst?
Jeg har fået stik og ledning udleveret når jeg har købt hvidevarer. De steder jeg har købt har godt kunnet se at de leverer noget som ikke må tilsluttes i dk, så de har bidt i det sure æble og givet mig nye stik. (ikke adapteren) så jeg har klippet ledninger og sat nye stik på. Men om det er et krav man altid kan gøre gældende, det må andre vurdere.
Jeg mener det burde være et krav, da man får et apparat der ikke kan(måwink benyttes iflg. producentens label på tilledningen.

cvi
Annonce
Eftersom vi er blevet en del af EU og det åbne marked, betyder det i grove træk at vi må sælge alt til alle. Producenten forpligter sig på at lave en brugsvejledning der forklarer under hvilke forhold emnet skal anvendes / tilsluttes.

Det er meget prisværdigt at forhandleren i dit tilfælde har udstyret dig med stikpropper mv. men han er ikke forpligtet til det.
wink Er det i virkeligheden så skide vigtigt med de farver?
mad Hvorfor?
confused Hvad pokker gør jeg?
(og "klip ledningen" er ikke en mulighed - i første omgang)

På forhånd tak!

hejsa....

Nr 1..... Ja

Nr 2.... De fleste brugsgenstande der har en afbryder monteret er lavet som 1-polet..det betyder at afbryderen "kun" afbryder den ene ledning.. det skulle gerne være "fasen".. hvis man "polvender" er det nullen der afbrydes, hvilket betyder der konstant er "fase" på brugsgenstanden..
Hvis producenten ville ofre en 2-polet afbryder, ville problemet være noget mindre..

Nr 3 Klip den ledning og monter den rigtig, som du også selv skriver. Du kan altid sætte en stikprop på senere... hvis...
Mange vaskemaskiner bruger mere end 10a, og det meste matriale fx stikproper/forlængerled og ling. er "kun" godkent til max 10a...
Alså.. af med stikket...

Mvh Jan
Hej

Er enig med Jan. Klip den ledning og forbind det så korrekt. Alternativet er at lette lidt på låget til maskinen og kigge, hvor ledningerne ender. Tag så dit multimeter (hvis ikke du har et, skaffes det billigt i ethvert byggemarked for 50-100 kr) og mål så med ohmmeteret hvilken farve ledning, der passer til hvilket ben i stikket.

mvh Anders
Lige det indlæg jeg ventede på Anders :-)

De måleinstrumenter du kan købe er alle fremstillet til forskellige opgaver. Til at måle modstand på en spændingsløs installation er det ene sikkert lige så godt som det andet. Men skal der måles på en installation under spænding er det en helt anden sag! Så skal instrumentet være kategori-mærket (cat. 1-4). Det er her ikke forhandlerens opgave at gøre kunden opmærksom på hvad det er for et instrument der sælges, men kunden selv skal derimod sikre sig at han anvender instrumentet korrekt. Der skal dog stadig være en ibrugtagningsvejledning...
førnævnte adapter der løser problemet:

Pris incl. moms:16,25 DKK
Så er der vel ikke så meget at betænke sig på, hvis stikket ikke skal klippes!

cvi
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis