Sveden græsplæne !

Jeg har for nyligt fået lagt rullegræs i haven, og det meste gror som var det betalt for det, dog er der nogle "pletter" hvor det er noget svedent.

Jeg har vandet det som jeg skulle, men syntes også jeg har læst noget om at det er helt normalt at der kan forekomme sådan noget.

Skal jeg se tiden an, el. skal jeg købe en rulle græs, og hugge de visne stykker ud, og lægge nyt græs ???

- vil jo gerne have den mest grønne og velplejede plæne i hele nabolaget !
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv nu at se tiden an et halvt års tid, græs er utroligt sejlivet.
Hej Anders

Jeg har samme problem som dig, hvor gik det med din græsplæne, den er jo snart et år gl.?
Hej Preps.
Det er et tilbage vendende problem når vi har tørre somre, men græsset skal nok komme igen. Prøv at tænke på de store savanner i Afrika, hvor tørke får alt græs til at se dødt ud. Og når det så får regnen går der en uges tid så er alt frodigt igen.

V.h. Håndværkeren
Den gamle græsplæne jeg havde blev også gul ved længere tids tørke. Det er gør mig lidt nervøs med den nye rullegræsplæne som kun er 14 dg. gammel, er at den bliver gul i bunden, selvom jeg vander kraftigt, op til 3x om dagen. Så det er ikke fordi den mangler vand.

Jeg regner selv med det er fordi den er nyanlagt og bruger en masse kræfter på at slå rødder.
Annonce
Det kunne også være at du er ved at drukne rødderne, så måske du skulle nøjes med kun at vande i de mørke timer. Det vand du pøser på når solen står på, kan græsset ikke nå at få nytte af det fordamper for hurtigt.
Det bedste tidspunkt at vande på er lige efter solnedgang.
Plus... I denne her varme der risikerer man at koge planterne ihjel hvis man vander om dagen. Min "løsning" har været at købe nogle forskellige sejlivede græsarter som jeg har sået lidt efter med der hvor jeg fik "pletter". Kun et sted er græsset ikke kommet sig ordentligt, de øvrige 500 kvm lever i bedste velgående, og skal jævnligt slås på trods af den udpregede mangel på vand lige for tiden.
Citat fra Håndværkeren

Det kunne også være at du er ved at drukne rødderne, så måske du skulle nøjes med kun at vande i de mørke timer. Det vand du pøser på når solen står på, kan græsset ikke nå at få nytte af det fordamper for hurtigt.
Det bedste tidspunkt at vande på er lige efter solnedgang.


Det er ellers producentens anbefaling, at det bedste tidspunkt er at vande når solen står højest, netop for at forhindre udtørring af græsset.

Men vi er gået over til 2. dags vanding og kun om aftenen.

I næste uge begynder jeg at slå den og så for den gødning for 1. gang.
Som jeg prøvede at sige.. Det er jo forskelligt fra en græsart til en anden. De billige græsser man normalt køber kan nemlig som håndværkeren og siger, IKKE tåle at blive vandet om dagen da man enten vander for meget eller for lidt, eller i tilfælde af sågræs, at man koger det ihjel.

Det er jo så bare tegn på at du måske har fået købt en ganske fornuftig græsblanding ?
Ja, den i hvert fald ud til at overleve nu :-)

Tjekede for sjovt skyld røddernes str. på 14 dg. er de længste groet 7 cm.
Det går bare stærkt :-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis