DMI ?? Hvor finder du vejret?

Hejsa
Min kæreste Ann, min søn Mik og jeg har lige sejlet vores lille 22 fods sejlbåd fra Brøndby Havn til Vindeby Havn.
Ugen op til holdt jeg konstant øje med DMI - og det så fint ud. Lidt regn torsdag - ca. 0,6 mm og først sydlig vind og så senere sagde den nord-vestlig vind.. Det med at vinden blev nord-vestlig passede.. men de der max 12 m/sek passede ikke og der kom jo 50 mm regn og ikke under 1 mm..
Vi ventede til der kom et ophold i regnen torsdag og sejlede så eftermiddag i nærmest stiv kuling - Vi slog fartrekordt over Køge Bugt med 9,8 nm/t over grunden.
Fredag passede vinden nogenlunde i styrke men den kom fra syd og ikke fra vest som de sagde.. Vi måtte have jernhesten i vandet og kom da til Enø.
lørdag morgen var det regn og mere vind end de forudsagde.. der skulle være nord-vestlig vind men den var syd-vestlig og vestlig - der skiftede hele tiden.
Men vi kom da til Lohals og søndag passde det bedre og vi kom i høj solskin til Vindeby Havn... smurt ind i en faktor 15 sololie og kunne sidde og lave mad i cocpittet..
Vi var ude i forskelligt vejr - de 3 dage i noget helt andet vejr en vi fandt på DMI - og så kommer det store spørgsmål.. Hvor får man en bare nogenlunde sikker vejrudsigt... ???

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsa Min kæreste Ann, min søn Mik og jeg har... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen så er det jo præcis som jeg følte... Lavtryk så ved DMI intet om hvad der sker lokalt.. så midt i et lavtryk kan en vejrudsigt hedde..
mulighed for mellem 0.1 og 60 mm regn - vinde fra måske n, s, ø eller v med en styrke hvis det blæser. Men højst sansynligt med skyer hvis der er nogen.. Tempraturer vil kunne aflæses på lokalt termometer?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vist tager meteorologerne da fejl med jævne mellemrum. De fleste, der har prøvet at planlægge en havefest, er vist enige.

Men meteorologerne er jo ikke bedre end de oplysninger, de har at arbejde med.

På DMI står der nogle af de mest potente computere, vi råder over i Danmark. Hver 3. time laver de et sæt prognoser for mulige vejrudviklinger det næste døgn ud fra dels de mange målestationer, der står rundt omkring i kongeriget, dels ud fra de fælles vejrdata, der hentes hjem fra skibe, fly, vejrballoner, satelliter og andre landes vejrstationer.

Resultatet er så måske 4 eller 5 forskellige scenarier, hvor det så er meteorologens opgave at vælge dels ud fra den beregnede sandsynlighed, dels ud fra egen uddannelse og erfaring.

Man skal nok have mere end almindelig is i maven, hvis man som sådan vælger én af de to mindst sandsynlige vejrudviklinger ved bare at kigge ud af vinduet på Lyngbyvej og stikke fingeren i vejret...

De vejrmodeller, de er i stand til at beregne med de data og computere, de råder over i dag, kan ikke tage forbehold for lokalområder under f.eks. 50 km, så her må vi som sejlere stadig forlade os på vores sunde fornuft og det, vi kan observere, der hvor vi nu en gang er.

Men vi vil dog stadig til enhver tid tjekke dmi.dk og ikke mindst farvandsudsigterne, inden vi stikker til søs.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis