DMI ?? Hvor finder du vejret?

Hejsa
Min kæreste Ann, min søn Mik og jeg har lige sejlet vores lille 22 fods sejlbåd fra Brøndby Havn til Vindeby Havn.
Ugen op til holdt jeg konstant øje med DMI - og det så fint ud. Lidt regn torsdag - ca. 0,6 mm og først sydlig vind og så senere sagde den nord-vestlig vind.. Det med at vinden blev nord-vestlig passede.. men de der max 12 m/sek passede ikke og der kom jo 50 mm regn og ikke under 1 mm..
Vi ventede til der kom et ophold i regnen torsdag og sejlede så eftermiddag i nærmest stiv kuling - Vi slog fartrekordt over Køge Bugt med 9,8 nm/t over grunden.
Fredag passede vinden nogenlunde i styrke men den kom fra syd og ikke fra vest som de sagde.. Vi måtte have jernhesten i vandet og kom da til Enø.
lørdag morgen var det regn og mere vind end de forudsagde.. der skulle være nord-vestlig vind men den var syd-vestlig og vestlig - der skiftede hele tiden.
Men vi kom da til Lohals og søndag passde det bedre og vi kom i høj solskin til Vindeby Havn... smurt ind i en faktor 15 sololie og kunne sidde og lave mad i cocpittet..
Vi var ude i forskelligt vejr - de 3 dage i noget helt andet vejr en vi fandt på DMI - og så kommer det store spørgsmål.. Hvor får man en bare nogenlunde sikker vejrudsigt... ???

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den mest sikre vejr udsigt sidder i din pege finger, sut på den og stik den i vejret, den side der bliver kold den side kommer vinden fra. Skulle vandet begynde at drive ned i dit ærme er det blevet regnvejr.
Det er faktisk helt umuligt at give en 100% sikker vejrudsigt, selv meteologerne gætter hele tiden. Og i et lille land som Danmark er der stor forskel på vejret selv ud fra hvad DMI har spået for de kommende dage.

V.h. Håndværkeren
Håndværker du plejer da at give brugbare svar? wink

Du misforstår ... 0,6 mm regn contra 50 mm regn forudsagt så langt ind i fremtiden som 8 timer.. Sidde og kigge på et vejrkort online der siger ca. 6 m/sek fra nv og så lige under pilen sejle i sv og 12 m/sek virker meget utroværdigt på mig..
Jeg ved godt at når man ligger midt i et lavtryk kan man forvente næsten hvad som helst. men hvorfor skriver de så ikke "ustadigt" som må være den mest præcise ting de kan ryste op af posen.
Ej vindretningen kan jeg leve med ikke passer.. men max 12 m/sek er hvad de siger.. ovenikøbet aftagende til aften og der så kommer kuling i stedet, kan man ikke bruge til noget som helst ud over at slå fartrekord på plat læns.
Var der ikke noget der hed karup en gang der kom med vejrudsigter.. jeg har fundet noget der hedder vejr2.dk og vil prøve dem lidt fremover.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når du sejler bidevind er når du går højt til vinden på kryds, Du bider så tæt på vinden som muligt uden at du for slag i agterliget på din genua / fok, så er det ellers foran for tværs, det er som regel den halse hvor din båd får et kødben i munden. derefter har du halvvind det er når du har vinden lige på siden og så agteten for tværs og læns.

V.h. Håndværkeren
Hej Andy.
Grunden til at jeg skriver det sådan, er at jeg meget sjældent har oplevet at vejrudsigten passer til søens "folk". Jeg har spildt masser af weekender på at blive hjemme hvor de har lovet "møgvejr" i weekenden om torsdagen, og jeg så har oplevet det skønneste vejr hvor jeg havde lovet mig til anden side. Og omvendt, siddet nede i skivet indeblæst et sted, til trods for at vejrudsigten siger flot vejr med let vind.
Og så lige et rigtigt godt råd, du må aldrig, og jeg mener ALDRIG ! Gå plat læns i stivkuling og derover, du skal krysse dig igennem på en agten for tværs.
Der kan ske det ved en uheldig bølge at båden snubler over sig selv, og i sådan et vejr er det temlig uklogt at ligge og rode rundt ude i vandet uden båd !!

V.h. Håndværkeren
Hej Grandoldman

Brugte du farvandsudsigterne der opdateres hver 3 time fra DMI, eller brugte du deres almindelige vejrudsigt ?.

Hvad med farvandsudsigten på VHF radioen, var der meldt kulingvarsel / Gale warning i den pågældende farvand ?.

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Annonce
som både Andy og Håndv. har oplevet, er det temmelig tit at vejrudsigten er helt hen i vejret, hvilken også jeg har oplevet mange gange. Et af problemerne er jo at vi overlader helt til andre at skønne på vejrudviklingen, og ikke selv bruger de midler vi selv har ( barometer, himlen, erfaringer ) , men de gamle søfolks tommelfingerregler, gik tabt da havne blev marinaer, og lystsejlerne fik deres eget opråde. Vi kikker ikke mere på skyerne og himlen for at bedømme det kommende vejr, men udelukkende på TV mm.
eks: går solen ned i en sæk, står den op i en bæk ( regn næste dag ) men du kunne jo starte en tråd om de gamle vejrtegn.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen vi kigger jo alle på vejret... men man kan jo ikke forudse hvor vinden kommer fra som alm borger...
Af dårlig erfaring vil jeg helst ikke gennem Faxe bugt i syd-øst vind.. der bliver bølgerne simpelthen alt for høje til min 22 fods sejlbåd..
Jeg har kigget på alle de info jeg kunne få fra DMI også dere 48 timers animering af lufttryk, vind og regn.. og ringet og fået at vide om der var kulingsvarsel..
Ja vi lytter til vejret og i stedet for at sejle 05 morgen sejlede vi kl 16:45 fordi DMI, radioen og alt andet sagde at vinden ville løje af i løbet af aftenen.. og da vi tog af sted var den løjet lidt af og vi forventede at det ville forsætte i den retning.. men ak .. det blev værre...??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

som du selv skriver har du kikket alle steder, så må rådet jo være, lad være med at kikke

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det var mellem agten for tværs og plat læns.. kan ikke lige huske hvad bidde vind er..
vi gik 181 grader på kompasset og vinden var nordvest..
Men må lige sige at Jam, den lille franske flirtende kylling danser på bølgerne og jeg har sejlet den i op til 25 m/sek.... gennem faxe bugt fra Rødvig til Præstø

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da jeg havde Katamaran var det faktisk sjovest når vinden var over de 20 sekm. så kunne jeg næsten hive det ene skrog ud af vandet og komme op på ca. 15 knob som marhc fart.
Det med vejret er en underlig størelse, men som Lynæs skriver, kig på barometeret, se på fuglenes flugt, vandets farve, skyernes facon, eller som jeg efter jeg har fået hund, se på hundens opførsel.
DMI er jo det rene gætteværk når det gælder den 100% korekte forudsigelse.
Og som før nævnt så er der meget stor forskel på de lokale vejr forhold, jeg har da været ude for at have været i Sønderborg hvor det bare var gråt og blæsende og her hvor jeg bor var der høj himmel og meget let vind hele dagen. Der er 18 km. herfra og til Sønderborg.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis