Skære betonfliser (14 x 21 x 6)

Jeg er ved at lægge terrasse. I den forbindelse har jeg lånt en fliseklipper til at klippe stenene over med (sådan én man dasker med forhammer), men bruddet bliver ret groft - for groft!

Spørgsmålet er så om fliseklippere med håndtag er bedre? Eller jeg skal have fat i en vinkelsliber med diamant-skive?

Allerhelst ville jeg gerne have en kap/gerings-sav med diamant-klinge, men den kan nok ikke klare det?

/Henrik
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.
Der findes faktisk en skæremaskine der skære næsten som en kapsav, men det er noget der tager tid i forhold til en flise knækker.

V h. Håndværkeren
Har lige lagt 200 m2 holmegaardssten, i weekenden, jeg brugte flise klipper med "håndtag" til at lave de fleste tilskæringer, og det var ikke mere grov, end selve stenen skal være. havde både stor og lille, vinkelsliberen som jeg brugte til de mindre og svære snit. men det tager tid, støver og giver ondt i ryggen..!

det et træls job, at skære sten til.. men man må jo bare ta en af gangen..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej,

Har netop lagt 35 m2 m. alm. belægningssten. Købte en god Bosch 23 cm vinkelsliber og en mellemkvalitet skæreskive i Baubaus til godt 200 kr. Skiven klarede over 100 snit uden problemer. Vel er det hårdt arbejde, men en fliseknækker koster penge at leje og fliserne får en grov kant som jeg ikke synes er pæn. Selvom det tager lidt længere tid, foretrækker jeg vinkelsliberen, så kan man også klare arbejdet når man har tid og lyst og ikke gider rende i byggemarkedet hele tiden for at hente og bringe en fliseklipper når man lige står og mangler at tilpasse 1-2 sten.
Er man lidt fræk, køber man en vinkelsliber i hjem & fix med skive til.
De sælger flere billige modeller som de giver garanti på.

De er selvfølgelig ikke alverden værd, men omvendt så bytter man skidtet hvis/når de går i stykker.


Mvh
Kasper Egebo
Annonce
Hej,

Det havde jeg gjort først - en Alpha Tools i Bauhaus til 400 kr inkl. skiver. De kunne ikke en gang skære en rille i stenene. Jeg valgte både at købe en god vinkelsliber og en ordentlig skive anden gang. Det er muligt den billige kunne have klaret opgaven med en god skive, men det ville jeg altså ikke forlade mig på.
Underligt, jeg har skåret flere hundrede holmegaardssten med en alpha tools 230 mm. klinge fra bauhaus til den pris (det var kun klingen jeg købte), det skal være den med slidser i, ikke den uden.

MHT at købe en dyr bosch til formålet, det kunne jeg aldrig finde på. Jeg er sikker på de dyre "æder" lige så meget beton støv som de billige (læses den bliver ødelagt).

Den gule store fra Jem og Fix er ganske udemærket til groft arbejde. Når den så er fyldt med beton støv, så dør den, og de har jo 2 års garanti. Desuden har den soft start, til alle os med automat sikringer i skabet....

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har skåret flere hundrede snit i 305x305 granitfliser med en billig vinkelsliber fra HN/J&F, dog ikke den lysegrå til 50-60 kr.
Det eneste kval jeg havde, var at jeg måtte tømme kulholderne for granitstøv.
Siden har den skåret metervis i jernplade/rust i div. biler, brugsjern osv.
Jeg klager ikke! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Det lyder da fint at du har været heldig med en billig vinkelsliber. Min Alpha tools kostede som nævnt 400. Med en brugbar skive til 200 giver det 600. Jeg købte en Bosch 23cm på tilbud til 700 og med skiven bliver det 900 - altså kun 300 mere end det billige skrammel. Det er en blå Bosch som holder resten af mine dage, og som desuden 'kører' bedre når den er i gang. Et andet problem med den billige var en genstridig startknap - den skulle trykkes 4-5 gange før den gik i gang fordi den var begyndt at sidde bare lidt skævt. Det gider jeg altså ikke døje med i længden. Det var det samme med Alpha Tools bajonetsav, hvor skruen til at fastspænde klingen gik løs = værktøj lige til skraldespanden.

Jeg må indrømme at jeg oftere har ærgret mig gul og grøn (ikke bare ærgret mig, men været møghamrende irriteret) over at spare et par hundrede kroner på noget billigt værktøj end glæden over at arbejde med noget ordentlig. Jeg er på ingen måde værktøjssnob, men de ting jeg laver skal være i orden - inden for rimelighedens grænser selvfølgelig. Jeg er selv gammel håndværker og er ganske enkelt RYSTET over alt det skrammel der faldbydes i lavprisbyggemarkeder - der er ikke så få produkter der ganske enkelt ikke virker. De bedste eksempler er vinkler, vaterpas og bits.

At købe billigt værktøj er som at spille i lotteriet. Som jeg tidligere har skrevet er man måske heldig 1-2 ud af 10 gange at værktøjet opfylder sit formål. Køber man kvalitet er man tæt på 10 ud af 10 gange. Mit bedste tip er at købe kvalitet på middelniveau af profklassen.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis