afløb under vådrum

Hej Jeg er ved at lave et nyt badeværelse.
Hvilke afløbsrør kan jeg bruge under gulvet i mit vådrum.
Hvordan undgår man at lave skjultesamlinger på afløb, eller er det ok at lave samlinger under gulvet.
Kender i evt et link til et sted hvor man kan se hvordan det gøres.
Mvh Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er autoriseret kloakmesterarbejde som du spørger til!!

Hvis du udfører et sådant arbejde er det klart ulovligt, og ved et eventuelt hussalg skal du oplyse i tilstandsrapporten at du har udført autoriseret arbejde og så vil du få et problem med at få det lovligtgjort eller at sælege huset.

------------------
www.orla-nautrup.dk
hej.
ja mig bekendt er der ikke noget krav om autoriseret kloakmand sålænge det ikke er uden for huset og dermed indgreb i det udvendige kloak system.
det er således ikke ualmindeligt at V.V.S folk ellermurere lægger pvc rør i betongulve
da det meget ofte er mureren der kommer til sidst for at støbe gulvet og dermed også
ham der laver faldet både på pvc rør og efterfølgende på det færdige gulv.

med venlig hilsen mureren.

mvh.milton
Alt hvad der har med kloak at gøre skal udføres af en autoriseret kloakmester. Når det er nybyggeri skal Teknisk Forvaltning endda have en skriftlig erklæring fra mesteren om det udførte arbejde.

Der findes stadig mestre rundt omkring som tager ud og syner det kloakarbejde du selv har lavet. Du kan jo prøve om du kan finde sådan en i nærheden.

Til det praktiske:
Du må gerne lave skjulte samlinger i/under gulvet. Sørg for at skubbe rørene helt ind i hinanden. Lav et godt fald (min. 1 cm pr m) men helst mere. Kloakrørene kan du feks. købe hos www.vvs-eksperten.dk under kloak.

Så er der nogle regler om at et toilet feks. ikke må tilsluttes som sidegren, dvs. det skal være muligt at føre en spuleslange fra vejen helt ind til toilettet.

Derfor skal du alliere dig med en autoriseret mester når det gælder kloak. VVS og el arbejde kan altid senere synes da alle samlinger her er synlige. Det er svært at syne kloakarbejde når først du har støbt det hele ind i beton.

Jeg har selv lige lavet nyt badeværelse. Kloak er som det eneste udført af en autoriseret. At han så bare sender en gammel murerarbejdsmand, der knap kunne finde op og ned på tegningen, til at lave det, det kan man jo godt blive lidt irriteret over. Men jeg hjalp ham og jeg fik mine afløb til at sidde hvor de skulle.
Det var dyrt og jeg føler mig snydt, men jeg fik et stempel. Og så må man jo bare videre i livet...

mvh
Jens
Kloarkledninger i jord skal være mindst 110 mm, bare så du har en idé om dimensionerne. Det skal dog siges at det næsten aldrig er nødvendigt med større dimensioner i et alm. énfamiliehus.
Bare lige en sup. bemærkning,
Peter
Annonce
Du skal bruge det grå pp rør indenfor og de røde/orange udenfor(i jord).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Er det kvaliteten i dette forum viser sig her, da undertegnede, AndersKruse, Haugård er de eneste der ikke giver direkte forkerte oplysninger om dette emne.

Da man må antage, at der er nogen som anvender rådgivningen i dette forum, kan princippet fra de olympiske lege, hvor det drejer sig om at deltage ikke anvendes.

Derfor et råd: Hvis i ikke ved noget om tingene, men kun har hørt noget fra en fætters nabo som slap godt fra noget fusk, så nøjes med at læse eller spørge.

Med venlig hilsen
Orla Nautrup
Aut. kloakmester

------------------
www.orla-nautrup.dk
hej orla
hvad har du trådt i prøv om ikke du kan tale ordenligt det kan da godt være at du er aut.kloakmester men der skelnes mellem ind og udvendigt arbejde ligesom der skelnes mellem renovering og etablering det ved du også godt

hilse mureren

mvh.milton
Hej Milton Olsen

Jeg prøver altid at lave mine svar klare og tydelige, derfor kan de ind imellem virke måske arrrogante, men mit mål er først og fremmest at være medvirkende til at højne standarden i gør det selv/ lav det selv arbejdet.

Dine indlæg er direkte forkerte, og da de fleste mennesker vælger den letteste løsning kunne de jo komme til at følge dine råd og havne i suppedasen.

Aut. kloakmesterarbejde omfatter alle kloakdele til overkant beton i terrændæk eller kælder (alt i orange rør).
Aut. VVS omfatter indvendige afløb videre herfra (grå PP rør)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej.

jeg kan kun give Orla ret.
Der er i øvrigt kommet nye autorisationregler for både kloak og VVS, så I skal sikre jer at det udførende firma er autoriseret efter de nye regler.

Mvh asn
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis