Kan man lave om på sine spær

Hej igen

Kan man lave om på sine spær så man kan lægge en gangbro hvor man kan være i højden..

Kan jeg sætte del 1 i lod som på billede herunder?? etv. med en ekstra del 2. så jeg ikke svækker spærret??

http://i10.photobucket.com/albums/a146/minilars/Hus/Spr3.jpg

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Del 1 som du vil sætte i lod, tror jeg har et betydeligt tryk ved sne grundet den lave taghældning og det tryk bliver ført over i de 4 4 ere som løber midt i spæret og har fat i toppen, så derfor bliver trykket midt på spæret (nederst 4 4) begrænset da den er gjort fast i toppen som sagt....spørgsmålet er om spærret ka tåle det tryk, der hvor du vil sætte den i lod....så derfor er det lige meget med at sætte en "hjælper" på (del 2) da den ikk vil "holde" vægten men "trykke" med......

Håber du ku følge min lidt indviklet forklaringsmile
Man kan altid lave om.....
Men om det er fornuftigt er så en anden sag.

Jeg kan ikke klare dimmensionering af spærene...
Det afhænger også meget af hor de aflastes under fra af mure på langs af huset.

Hvis du laver op som du skitserer vil du flytte belastningerne fra midten og langt længere ud. Det betyder at der vil blive et langt større tryk et andet sted på den vandrette bjælke og om dit hus overhovedet kan klare den belastning afhænger meget af hvad afstande til understøtninger og iøvrigt også dimmension på den vandrette bjælke.

For at være sikker på at ting holder må du sikkert have tegninger og mål under armen og få regnet spærene efter..

MVH Njord
Hov det var bare brædder og ikk 4 4 ere....men det ændre ikk noget i forhold til min forklaringsmile
ulledog: fin forklaring. og tak.
kan man få et spær firma til at regne det ud? eller er det en ingenør man skal have til den slags?? jeg har de org. tegninger af huset og spær.

der er en bærende væg midt i huset.. nok derfor at den går på skrå så den støtter nær den..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Umiddelbart er jeg meget enig i hvad der allerede er blevet sagt.
Det jeg vil tilføje er: Jeg tror godt projektet kan lykkes, hvis du vel at mærke tilføjer en ekstra diagonal/tang til dit eget forslag. På dit billede er der allerede en lille stump rød streg. Denne skal fortsætte op til kippen, så skulle du nemlig gerne ha' styr på kræfterne.
Det mindsker selvfølgelig det frie rum, som du gerne ville ha' men giver da alt andet lige mere højde.

Carsten.
Citat fra minilars

ulledog: fin forklaring. og tak.
kan man få et spær firma til at regne det ud? eller er det en ingenør man skal have til den slags?? jeg har de org. tegninger af huset og spær.

der er en bærende væg midt i huset.. nok derfor at den går på skrå så den støtter nær den..


Var så lidtsmile
Ska snart montere en stor spa over en kælder og i den forbindelse ville jeg ha regnet lidt på hvad gulvbjælkerne ku holde til og skrev en mail til en firma der beregner den slags og alt muligt andet....ved ikk om du måske ku søge hjælp der.....
[email protected]
prøv skriv til dem eller se deres side....jeg sku vidst gi 5000-6000kr +momme for beregninger af mine bjælker.....
Brugte dog ikk deres tilbud.....vælger at bruge pengene (mindre) på forstærkning......
det ville jeg dog være lidt betænkelig ved i dit tilfælde da det godt ku være farligt.....

mvh Ulrik
US Boligrenovereing
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis