Problemer med Polo 6N

Jeg har en Polo 6N fra 96 der lidt problemer med..
det er en 1,4 med K&N på..

1) Når jeg accelerer er det som om det rusker/dunker/rykker ude i motorrummet.. Men det er kun når jeg accelerer at den går sådan og i 1-4 gear er det værst.. Når jeg kommer i 5 er det ikke så slemt..
Og endnu mere mystikst er det at når jeg har kørt i en halv time er det som om det bliver mindre..
Hva kan det være? Toppakning har jeg fået og vide af en ven men han er ikke sikker..
Jeg har før kørt med en tykblanding af kølervæske og vand (nok 70/30) og har fået og vide det kan ødelægge vanpumpen.. Kan det have noget at sige?
En anden har sagt motorophæng..

2) Når jeg træder koblingen i bund er det som om den gir ekstra gas og sådan.. Som sådan et lille host..
Har fået og vide det måske ku være fordi det måske ku være filteret der var stoppet så har prøvet med original filteret men det er samme problem.. Så tvivler på det kan være det eller pga. filteret for original filteret er ihvertfald ikke tilstoppet ved jeg..

3) Ved start af motoren har den svært v at starte og når den tænder så starter den på 5-600 omdr. og efter 3-4 sek kører den op på de ca. 900 som den normalt ligger på.. Her er det os sagt det ku være fordi den ikke får luft nok..

4) Når jeg kører langsomt viser den lille viser hvor varm bilen bliver fint at den er ved at være driftvarm.. Men hvis jeg skyder den af en enkelt gang så ryger den ned i bunden selvom jeg har kørt 0.5 - 1 time..

5) Ved sving osv. har bilen det med den sejler utroligt meget.. Jeg har fået og vide det kan være en støddæmper eller de der fjedre der sidder der skal skiftes.. Eller kan det være andet?

6) Vil også lige nævne den har haft tikke lyde, selvom der var olie på..
Jeg kom hjem fra arbejde hvor din tikkede meget højt (den tikker altid lidt men der gjorde den det meget og meget højt) og vi prøvede at tjekke olien.. Der var olie nok på.. Vi prøvede så at hælde lidt mere på og det hjalp måske meget meget lidt.. Prøvede lidt mere og hjalp meget lidt mere men den blev stadig ikke sig selv.. Efter en længere køretur holdt det op og gik tilbage til den stille tikken der plejer at være..
Min mekaniker sagde det var fordi der ikk var olie nok på, selvom vi ku se der var olie nok på.. En anden har sagt det ku være noget med nogle stempelringe eller noget der sku indstilles.. Nogen kommentarer om det?
Ville bare nævne det fordi det ku være det ville hjælpe til nogle af de andre problemer..

7) Mine bremser piver os en del.. For 4-5 måneder siden har jeg fået helt nye bremseskiver og klodser på og de har pevet lige siden og er kun blevet værre.. I starten sprøjtede min mekaniker noget på bremserne så de ikke sagde sådan men der gik ikke længe før de begyndte igen.. Er der noget jeg kan gøre? Nogen speciel grund der kan være til dette?

Det skal nok os lige siges at det skete igår aftes, havde kørt en tur tidligere på dagen uden problemer og om aftenen opførte den sig sådan.. Og idag da jeg åbnede kølerhjerlmen lugtede der sveden/brændt.. icon_smile_disapprove.gif

Nogen foreslag på hvad det kan være? Hvordan og hvor kan jeg tjekke det? Hva skal der til af reservedele og ting der skal gøres for at få det fikset?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Damn det var mange spørgsmål.. ;-)

Tror du skal bide i det sure æble og sætte den til mekanikeren... Der er mange mulige fejl på din bil - og umiddelbart har du (som min.) en defekt toppakning. To af mine VW har lavet samme trick med temperaturføleren og det har været toppakningen hver gang......

Prøv at bremse hårdt en gang imellem - hvis du "fisebremser" som de fleste af os, danner der sig belægninger på bremserne, som kan forårsage piven. Ellers har du bare købt dem for billigt - eller en uheldig sammensætning af skiver og klodser......

- og ja, poloer smider deres nederste ring på fjedrene. Så det lyder sandsynligt, at du sejler!!!

Mvh.

Jan R.
Hvordan ved du min toppakning er gået...?
Og er det noget der dyrt a få repareret? confused
Pu-ha - det var noget af en omgang.

1. Det lyder meget som motorophæng og/eller trækaksler.

2. Når du træder koblingen ud, trækker motoren jo ikke gearkassen med rundt længere - så det kan måske være helt normalt - ellers skal du have checket din kobling / gearkasse

3. Har du fået lavet ganske almindelig service med tændrør, olie filter osv ?
Hvordan har dit batteri det ?. Har du fået stillet tænding og ventiler for nyligt ?. Hvor meget har motoren kørt - måske den er ved at være kaput ?

4. Kunne tyde på en defekt temperaturføler. Nu ved jeg ikke om sådan en VW sender signal til både temperaturmåler og ECU omkring den aktuelle motortemperatur - men noget kunne type på det. Få den temperaturmåler målt ud og skiftet hvis den er defekt.

5. Igen - vi ved ikke hvor meget bilen har kørt - men regn med max. 100.000 km for støddæmpere - så er de færdige og bilen sejler rundt som du beskriver.

6. Hvilken olie kører du med ?. Oliekvaliteten har utroligt meget at sige i relation til hvordan din motor har det. Jeg ved ikke lige off-hand om din motor har hydraliske ventilløftere - men noget kunne tyde på det. Men igen - har den gået 3xxx.000 km er den måske tjenlig til en udskiftning. Men brug generelt en kvalitetsolie i stedet for de billige fra Alta, Bilka osv. Bare min mening.

7. Bremser skal serviceres normalt ved hver 10.000 km. De bliver adskilt, renset og "smurt". Ved smøring mener jeg at kaliberen og klodserne bliver smurt med bremsefedt og "hyleskiverne" rengøres og smøres også. Dette er en meget overset servicedel for de fleste billister. Men det tager ikke lang tid - og så er du over det hyleri.

Håber det er noget du kan bruge til noget.

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
Citat fra Vangsoe

Pu-ha - det var noget af en omgang.

1. Det lyder meget som motorophæng og/eller trækaksler.

Har snakket med min bror og han siger det måske ku være kardan'erne.. Er det det samme?
Når vi løftede den op og havde håndbremsen trukket var der slør i forhjulene.. Man kunne trække det lidt fra side til side

Citat fra Vangsoe

2. Når du træder koblingen ud, trækker motoren jo ikke gearkassen med rundt længere - så det kan måske være helt normalt - ellers skal du have checket din kobling / gearkasse

Jamen førhen har den nemlig ikke sagt sådan.. HVa kunne der være galt med koblingen som gør det?

Citat fra Vangsoe

3. Har du fået lavet ganske almindelig service med tændrør, olie filter osv ?
Hvordan har dit batteri det ?. Har du fået stillet tænding og ventiler for nyligt ?. Hvor meget har motoren kørt - måske den er ved at være kaput ?

Tændrør nej.. Olie og oliefilter skiftet for 20.000 siden og skal ha gjort det nu her igen..
Mit batteri er vel 1 år, og original batteriet holdt 9 år så tror nu nok det kører fint tongue
Øh kan en normal mekaniker stille tænding og ventiler? For tror ikke min mekaniker har rodet med det..
Motoren har kørt 192.000 men tror ikke den er kaput..
Min bror har fået en tur og var rystelser og motoren kører som den skal biggrin Weee... Men en fjeder bagi støder på skærmkassen og så der slør foran..

Citat fra Vangsoe

4. Kunne tyde på en defekt temperaturføler. Nu ved jeg ikke om sådan en VW sender signal til både temperaturmåler og ECU omkring den aktuelle motortemperatur - men noget kunne type på det. Få den temperaturmåler målt ud og skiftet hvis den er defekt.

V ikke om min tempføler måske sidder i luftfilterkassen i en polo 4 (6N)..? For har jo sat et åbent filter på så det ville kunne forklare det men ellers er den færdig.. Er sådan en dyr?

Citat fra Vangsoe

5. Igen - vi ved ikke hvor meget bilen har kørt - men regn med max. 100.000 km for støddæmpere - så er de færdige og bilen sejler rundt som du beskriver.

Jeg må nok ha nye støddæmpere.. Er de dyre? Og ska jeg samtidigt skifte fjedre også? Og er de også dyre?
Som sagt støder en fjeder på i skærmkassen og min bror siger det fordi de slidte eller noget..

Citat fra Vangsoe

6. Hvilken olie kører du med ?. Oliekvaliteten har utroligt meget at sige i relation til hvordan din motor har det. Jeg ved ikke lige off-hand om din motor har hydraliske ventilløftere - men noget kunne tyde på det. Men igen - har den gået 3xxx.000 km er den måske tjenlig til en udskiftning. Men brug generelt en kvalitetsolie i stedet for de billige fra Alta, Bilka osv. Bare min mening.

Øh v ikk lige hva jeg kører med nu for noget min mekaniker ordnede men nu når den ska skiftes regnede jeg med at bruge en 10W40.. Men jeg kører nok ikk altid som jeg skal og eftersom jeg ikk kan se hvornår den er varm kommer jeg måske til at skyde den af lidt for hurtigt så sku jeg skifte til en anden olie der hurtigere blir varm?
Anbefale en anden olie og hvorfor? Jeg kan godt finde på at skyde den godt af så ved ikke om jeg sku ha en dyrere anden olie?
Hydrauliske ventilløftere.. Øhm ska de så skiftes eller hva? Og er de dyre?

Citat fra Vangsoe

7. Bremser skal serviceres normalt ved hver 10.000 km. De bliver adskilt, renset og "smurt". Ved smøring mener jeg at kaliberen og klodserne bliver smurt med bremsefedt og "hyleskiverne" rengøres og smøres også. Dette er en meget overset servicedel for de fleste billister. Men det tager ikke lang tid - og så er du over det hyleri.

Min bror sagde de piver fordi der kommet noget fedt på og skal rense dem af med sprit så skal jeg lige prøve af..

Mange tak for hjælpen.. Håber du eller andre måske kan svare på mine nye spørgsmål tongue
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis