Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
281 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke på listen over godkendte anlæg, så drop tanken.
Som du ved er papir taknemligt, og hvis deres data ikke passer med virkeligheden, kan det blive en dyr fornøjelse i stedet for en besparelse.

V.h. Håndværkeren
Tak for jeres svar, som jeg læser annoncen er der ingen forgreninger og det forstår jeg som om, at de to indedele kan styres hver for sig (håber, at dette er korrekt forstået).

På positiv-listen er kun 13 godkendte anlæg, men det lader til, at I tillægger denne liste stor værdi - korrekt forstået?
Citat fra Hans Hansen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen


Hej Hansen..

Som jeg forstår det Bilka skriver.. Sider der en komp. i "yderdelen" der så skal styre 2 "inderdele".. det betyder at du "splitter" op, så du ved fuld belastning fx. ved varme, kun får "den halve" energi ud det enkelte sted.
Det ville ikke være noget jeg kunne leve med, ville vælge 2 pumper.

De anlæg der er på "positivlisten" er anlæg der kan serviceres/ rep. og hvor man kan få reserve dele o.s.v, samt man er sikker på godkendte kølemidler.
Nogle af de solgte pumper er umulig at rep. man får blot et nyt anlæg, hvilket jo også kan være ok. Men det er sku lidt bøvlet at pille hele skidtet ned hvis fejlen bolt er i fx. fordamperen.. Efter min mening skal man tænke sig om inden man "sparer" på en varmepumpe..

Mvh Jan J
Godt så!!

Hvis én yderdel med én kompressor skal forsyne 2 indedele er der flere ting at tage højde for. Dels skal der være kappillarrør i indedelen, hvilket de fleste IKKE har. Dels skal der være en magnetventil der sørger for at det kun er den fordamper der kalder på kulde/varme der får adgang til kompressorens arbejde.

Mht. positivlisten havde det hedengangne Nordic Air et stort mærkat hvor der stod at det var testet og afprøvet af "Prøvnings och testinstituttet" i Sverige eller sådan noget... Yeps, men det var ikke godkendt. Og det var noget skrammel!!

Disse anlæg kan man ikke længere få reservedele til. Jeg har som kølemontør været ude ved mange anlæg hvor jeg solgte et af vores egne istedet. Og uden falsk beskedenhed vil jeg sige at vores produkter var langt, langt bedre!!

Du må gerne købe sådan et anlæg. Ingen problemer der. Men hvis du læser det indlæg der var om billigt værktøj er den generelle holdning til det billige, at man så heller ikke skal stille de store krav til det.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Tak igen.

Til Næstformanden - min indlæg er netop et forsøg på at undgå at købe et dårligt anlæg. Jeg ved godt, at før-priser er taknemmelige, men med en pris på 15.000 kr. er det vel ikke et helt billigt anlæg (når vi snakker en privat husstand). Kender du det pågældende indlæg eller er dine kommentarer generelle?

Som helja skriver er alternativet to selvstændige anlæg, men jeg er heller ikke sikker på at det er optimalt.

Hvilket anlæg ville I anbefale?
Citat fra Hans Hansen

Tak igen.

Til Næstformanden - min indlæg er netop et forsøg på at undgå at købe et dårligt anlæg. Jeg ved godt, at før-priser er taknemmelige, men med en pris på 15.000 kr. er det vel ikke et helt billigt anlæg (når vi snakker en privat husstand). Kender du det pågældende indlæg eller er dine kommentarer generelle?

Som helja skriver er alternativet to selvstændige anlæg, men jeg er heller ikke sikker på at det er optimalt.

Hvilket anlæg ville I anbefale?


Hej Hans..
Er selv kølemand pt, så vil ikke sætte et firmanavn på, men jeg syntes du skal henvende dig ved et kølefirma, ikke noget Bilka eller Harald.. Folk der skal fixe hvis det går i stykker, ved hvad der er godt.. Der er mange fine mærker på markedet, men der er også meget skrammel.. henvend dig ved et kølefirma eller 3 og lyt.. så går det ikke helt galt ;-)
Mvh Jan

Mvh Jan
Tak for det - hvis 15.000 kr.´s anlægget er noget skrammel, har du så et bud på hvad et alm. to-strenget anlæg koster til en alm. privat bolig (170 m2 i to plan) - alternativt to gange et strenget anlæg. Bare et skud.

Investeringen skal jo gerne stå mål med besparelsen på el-regningen.
Citat fra Hans Hansen

Tak for det - hvis 15.000 kr.´s anlægget er noget skrammel, har du så et bud på hvad et alm. to-strenget anlæg koster til en alm. privat bolig (170 m2 i to plan) - alternativt to gange et strenget anlæg. Bare et skud.

Investeringen skal jo gerne stå mål med besparelsen på el-regningen.


Hej Hans..
Tror du misforstod mit indlæg.. sorry

Mvh Jan J
Citat fra helja

Hej Hans..
Tror du misforstod mit indlæg.. sorry

Mvh Jan J


Beklager - kunne du evt. uddybe?
Der er yderligere 271 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis