Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 230 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 26 dec 2009 17:18
PEV, som jeg tidligere har efterspurgt fra dig, er noget saglighed, frem for blot ayt spy galde fra dig hele tiden og kalde andre for de mærkeligste ting og negøre alt og alle, lige undtagen dig selv.
Det er det jeg mener med "golde indlæg".
Det er måske mig, der er tungt opfattende, men jeg stiller mig ikke tilfreds med at få at vide, at jeg bare skal tro på dig og dit som eneste nødvendige forbugerinformation.
Selvværd er en god ting, men den kan antage dimentioner, så det bliver kvalmender for andre at være vidne til.
Kom med noget saglig information, hvor du påviser, hvorfor du har ret.


Hej KTM

Jeg kan kun sige til din skrivelse. Uanseet hvordan man forklarer nogle individder hvad der er bedst for dem både økonomisk og maskinmæssigt, så kommer der bræk fra dem som tror de ved alt om området der bliver diskuteret. Når det sker, så kan jeg altså ikke lade være med at drille. Spørger man pænt, så svarer jeg også i pæn tone retur

Jeg har kendt mange dygtig faglige personer herinde, som ikke gider bruge der tid her mere pga. mange klogerikker som ødelægger alt herinde. Jeg forstår ganske simpelt ikke hvorfor de skal have lov at være her, de ødelægger mere end de gavner, det synes jeg er synd, sor siden kan være til megen gavn for dem som søger seriøse oplysninger, som det er nu, så ser jeg siden ubrugelig!!!!!.

Ps.
Det bliver sjov at se hvor mange ubrugelige svar der kommer som dumme kommentarer hertil .

PE

Skrevet af pev på 26 dec 2009 17:37
som det er nu, så ser jeg siden ubrugelig!!!!!.

Ps.
Det bliver sjov at se hvor mange ubrugelige svar der kommer som dumme kommentarer hertil .


Kald min kommentar hvad du vil, men vi er ikke enige.
Lige nu udstiller du dig på en for dig selv uheldig måde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af pev på 26 dec 2009 17:37


Hej KTM

Jeg kan kun sige til din skrivelse. Uanseet hvordan man forklarer nogle individder hvad der er bedst for dem både økonomisk og maskinmæssigt, så kommer der bræk fra dem som tror de ved alt om området der bliver diskuteret. Når det sker, så kan jeg altså ikke lade være med at drille. Spørger man pænt, så svarer jeg også i pæn tone retur

Jeg har kendt mange dygtig faglige personer herinde, som ikke gider bruge der tid her mere pga. mange klogerikker som ødelægger alt herinde. Jeg forstår ganske simpelt ikke hvorfor de skal have lov at være her, de ødelægger mere end de gavner, det synes jeg er synd, sor siden kan være til megen gavn for dem som søger seriøse oplysninger, som det er nu, så ser jeg siden ubrugelig!!!!!.

Ps.
Det bliver sjov at se hvor mange ubrugelige svar der kommer som dumme kommentarer hertil .

Herfra skal der lyde en tør fløjten til de markerede kommentarer.

airedale
Jeg har sådan set ofret 15-20000,- min HE9 Danmarkspumpe er købt igennem en lokal kølemontør.
Vedr. test, så ved jeg ikke rigtigt hvor meget de er værd, jeg valgte min Panasonic fordi den havde en god COP værdi og
skulle kunne varme under +7 gr.

I følge den danske importør skulle den give
+ 7 gr. ude og en indetemp. på 20 gr. der skulle den kunne yde 6,5 kw.
+ 2 gr. ude og en indetemp. på 20 gr. der skulle den kunne yde 5 kw.
- 4 gr. ude og en indetemp. på 20 gr. der skulle den kunne yde 4 kw.
Det er eks. en test teknologisk institut har foretaget i følge den dankske importør, min påstand er, at den ikke yder de kw.

Den test, du henviser til, siger lidt det samme, både om Panasonic og Mitsubishi, og når jeg læser sådanne test som ganske
alm. forbruger, ja så burde begge jo sagtens kunne dække mit behov, da jeg som sagt tidligere i denne tråd, har en 4 kw zibro og den
varmer uden problemer min stue på 40 kvm op til det jeg nu ønsker, men min vp kan under + 4,5 gr udetemp. kun varme de 40 kvm
op til ca. 18-19 gr.

Og det der IKKE står i disse test, er, at sådan en som eks. min under +4,5 gr.udetemp. hver 3/4 time afrimer i 10 min og så går der
yderligere 10 min inden den begynder at give varme igen.
Altså den varmer (hvor mange kw er så spørgsmålet) i 3/4 time og giver så ingen varme i 20-25 min, varmer i 3/4 timer, ingen varme
i 20-25 min....osv.


Det jeg efterlyser er, om andre med Mitsubishi i praksis oplever det samme?


m&&
Er det den eneste varmekilde du benytter?
Skrevet af pev på 26 dec 2009 17:08


Folk som dig er dem som kommer til at betale for gildet  Der er nemlig nogle som ikke vil høre efter os gamle røvhuller  En ting kommer ikke udenom, vi har megen erfaring, det er den vi gerne vil give til jer, enda GRATIS, det er måske ikke billig nok

Når du nu er så god af dig, hvorfor vil du så ikke fortælle hvilke pumper det er galt med, det har jeg jo spurgt dig om i en anden tråd ? Problemet er vel bare at du ikke har noget dokumentation på dette ! Jeg påstår ikke at jeg tror at alle pumper er lige gode men jeg fatter ikke at en så klog mand som dig der er så god og gerne hjælper os andre ikke vil når det kommer til stykket !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Annonce
Skrevet af DangMan på 26 dec 2009 19:00

Når du nu er så god af dig, hvorfor vil du så ikke fortælle hvilke pumper det er galt med, det har jeg jo spurgt dig om i en anden tråd ? Problemet er vel bare at du ikke har noget dokumentation på dette ! Jeg påstår ikke at jeg tror at alle pumper er lige gode men jeg fatter ikke at en så klog mand som dig der er så god og gerne hjælper os andre ikke vil når det kommer til stykket !

Uanseet hvilken dokumentation jeg kommer med, så er det altid en flok som tror det er noget man vil bilde dem ind, synd for dem

Jeg hænger ikke folk ud med navn og produkt, jeg siger kun at man skal vare sig med de billige pumper, har selv haft en til test, det er den jeg har villet advare om. Jeg har også monteret andre billigpumper, hvor jeg rigtig kunne mærke/se hvor dårlig de er ifh.t kvalitetspumperne.
Jeg har tidligere nydt at sidde her og bruge tid på at rådgive, hvor jeg har brugt oceaner at tid til at forklare, synes siden nu er så forkvaklet, derfor har jeg ikke lyst at give en større forklaring, det hjælper jo ik en skid alligevel.




PE

HØNS.....kan vi ikke komme tilbage til emnet igen........

Hvorfor skændes herinde når i kan slås udenfor......
Hvis HE9'eren ikke præsterer bedre end det er der noget galt. Den bør aldrig komme op at køre mere end minimum eller hastigheden derover på indedelen. Med mindre du bor i spidstelt skal du uden besvær kunne få temperaturen langt over 25°c.

Kan du ikke spørge Panasonic importøren om hjælp?

Min Mitsubishi tøffer stilfærdigt afsted og klarer uden problemer 90-100 m2. Vi har også brændeovn, så det er ikke direkte sammenligneligt. Men hvis din HE9'er afrimer i et væk er der afgjort noget galt. Jeg har endnu ikke oplevet at Mitsubishien afrimer, men jeg holder heller ikke skarpt øje med den.
Jeg kan se nogen af jer spørger efter erfaringer med Panasonic HE9GKE... dem har jeg efterhånden fået..

Prøv evt. at læse mit tidligere indlæg d. 07 jan 2009 16:13

Jeg lavede en beregning på mit forbrug og forventet besparelse. Og ja.. det holder stadigvæk stik
Ja min varmepumpe afrimer også. Men ikke hver time..
Det afhælnger fuldt og fast af hvor meget effekt man forsøger at tvinge ud af den. Man skal jo også lige huske at det betyder rigtigt meget hvor godt huset er isoleret.

Jeg har indtil nu været rigtig glad for min Panasonic varmepumpe.. og invisteringene er ved at være betalt.

Nu til min tidligere beregning.



Tidligere forbrug af el pr. år var 20700kr ( med el-radiatorer)

Efter at have mål forbruget over ca 1 måned med gns. temperatur udendørs på ca 1C, har jeg beregnet mig frem til et samlet elforbrug for ca. 14000kr. I dette har jeg medregnet ny vandvarmer på 110L istedet for en på 30L.

Sådan her ser mit regnestykke ud.
Årsforbrug med el radiatorer: 20700kr.
Varmepumpe forbrug årligt ved konstant drift heleåret ved ca. 1C. 4000kr.
Varmtvand 110L varmepatron fra ca. 4000kr (2 personers forbrug) 4000kr.
Andet el incl gulvvarme i badeværelse. 6000kr.

Altså beregnet besparelse på 20700-4000-4000-6000= 6700kr
Ja det er på slum det hele. Der er mange ting der skal regnes ind, men indtil nu ser det ud til at jeg sparer mere end beregningen siger. Dog kan jeg på de koldeste/blæsende dage godt bruge lidt bedre varme fordeling i huset. Det arbejder jeg lidt på, men jeg tror helt sikkert det skyldes mine rigtige dårlige vinduer + lidt manglende isolering i gangen.


Tidligere forbrug af el pr. år var 20700kr ( med el-radiatorer)

Efter at have mål forbruget over ca 1 måned med gns. temperatur udendørs på ca 1C, har jeg beregnet mig frem til et samlet elforbrug for ca. 14000kr. I dette har jeg medregnet ny vandvarmer på 110L istedet for en på 30L.

Sådan her ser mit regnestykke ud.
Årsforbrug med el radiatorer: 20700kr.
Varmepumpe forbrug årligt ved konstant drift heleåret ved ca. 1C. 4000kr.
Varmtvand 110L varmepatron fra ca. 4000kr (2 personers forbrug) 4000kr.
Andet el incl gulvvarme i badeværelse. 6000kr.

Altså beregnet besparelse på 20700-4000-4000-6000= 6700kr
Ja det er på slum det hele. Der er mange ting der skal regnes ind, men indtil nu ser det ud til at jeg sparer mere end beregningen siger. Dog kan jeg på de koldeste/blæsende dage godt bruge lidt bedre varme fordeling i huset. Det arbejder jeg lidt på, men jeg tror helt sikkert det skyldes mine rigtige dårlige vinduer + lidt manglende isolering i gangen.
Tidligere forbrug af el pr. år var 20700kr ( med el-radiatorer)

Efter at have mål forbruget over ca 1 måned med gns. temperatur udendørs på ca 1C, har jeg beregnet mig frem til et samlet elforbrug for ca. 14000kr. I dette har jeg medregnet ny vandvarmer på 110L istedet for en på 30L.

Sådan her ser mit regnestykke ud.
Årsforbrug med el radiatorer: 20700kr.
Varmepumpe forbrug årligt ved konstant drift heleåret ved ca. 1C. 4000kr.
Varmtvand 110L varmepatron fra ca. 4000kr (2 personers forbrug) 4000kr.
Andet el incl gulvvarme i badeværelse. 6000kr.

Altså beregnet besparelse på 20700-4000-4000-6000= 6700kr
Ja det er på slum det hele. Der er mange ting der skal regnes ind, men indtil nu ser det ud til at jeg sparer mere end beregningen siger. Dog kan jeg på de koldeste/blæsende dage godt bruge lidt bedre varme fordeling i huset. Det arbejder jeg lidt på, men jeg tror helt sikkert det skyldes mine rigtige dårlige vinduer + lidt manglende isolering i gangen.


Tidligere forbrug af el pr. år var 20700kr ( med el-radiatorer)

Efter at have mål forbruget over ca 1 måned med gns. temperatur udendørs på ca 1C, har jeg beregnet mig frem til et samlet elforbrug for ca. 14000kr. I dette har jeg medregnet ny vandvarmer på 110L istedet for en på 30L.

Sådan her ser mit regnestykke ud.
Årsforbrug med el radiatorer: 20700kr.
Varmepumpe forbrug årligt ved konstant drift heleåret ved ca. 1C. 4000kr.
Varmtvand 110L varmepatron fra ca. 4000kr (2 personers forbrug) 4000kr.
Andet el incl gulvvarme i badeværelse. 6000kr.

Altså beregnet besparelse på 20700-4000-4000-6000= 6700kr
Ja det er på slum det hele. Der er mange ting der skal regnes ind, men indtil nu ser det ud til at jeg sparer mere end beregningen siger. Dog kan jeg på de koldeste/blæsende dage godt bruge lidt bedre varme fordeling i huset. Det arbejder jeg lidt på, men jeg tror helt sikkert det skyldes mine rigtige dårlige vinduer + lidt manglende isolering i gangen.
Hej airedale

Jeg har haft kontakt til importøren, han henviste til en anden kølemontør end ham der har mont. den.
De har været her 3 gange, første gang var alt kølemidlet forsvundet og der var en utæthed ved ude-delen,
efterfølgende har de været og efterfylde kølemiddel ydeligere 2 gange (der er 13 m rør)

De har målt trykket, skummet og målt alle samlinger med et apperat der kunne måle om der skulle være utæthedder.
Den iser jævnt til på ydre-delen, så det burde være i orden.

Efter kølemontøren havde været her sidste gang den 12 nov., kørte den faktisk rigtigt godt (for første gang siden
jeg fik den inst. i jan. 2009) men der var ude-temp også over +4,5 gr. den sidste tid hvor det har været under + 4,5 gr.
afrimer den som før beskrevet (og det kan man stille klokken efter).

Mit hus er ikke super isoleret, men som sagt kan en 4 kw zibro sagtens varme det op, stiller jeg den på 23 gr. så er der
23 gr. efter 10 min.

Vedr. din brændeovn, hvis jeg starter min zibro, så det er den der varmer op, så afrimer vp'en heller ikke, men så snart
den skal lave lidt, så gør den.

Importøren mener den kører som den skal, og det er helt normalt den afrimer hver 3/4 time (derfor efterlyser
jeg nogle der har Mitsubishi kørende hvor den er den primærer varmekilde)
Det har kostet kr. 3500,- at have besøg af kølemontøren, skal jeg koste yderligere på den, kan jeg jo
næsten lige så godt købe en Mitsubishi, hvis de virker.

Kan en vp tage skade af at køre uden kølemiddel, der har min jo gjort i et stykke tid?

Ved du om der er mont. varmekabel i en Panasonic som standard, og kan man i givet fald tjekke det?

Mener du en varmekabel hjælper på afrimningen? eller er det kun fordi de ikke skal ise til i bunden?
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis