Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 150 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej mdj

Ked af at læse om dine problemer med din Panasonic vp.
Jeg investerede i 2 stk HE9'ere i januar 2008 og de kører uden problemer.
Vi har et 1½ plans hus på 204 kvm. Så en i stueetagen og en på 1. salen.
Den på 1. salen har ingen problemr med opvarming af 1. salen. Den i stueetagen i stuen kan ikke opvarme hele underetagen, uden stuen bliver for kold. Men det skyldes mit indgangsparti er utæt (70'er villa).
Sidste år januar -> vi slukkede for vp, fyrerede vi kun med varmepumperne. Men der blev aldrig rigtigt "lækkervarmt" (ja, jeg kan godt lide varme). + af den vp der sidder i stuen sidder oppe under loftet, så der er dejlig varmt under loftet :-(.
Summa-sumarum. Jeg har ikke oplevet de problemer du beskriver.
Jeg ville også tage en rundringning for at få gang i pumpen igen - hvis jeg var dig.
Jeg har serviceabonnement på begge pumper og dermed 5 års garanti. Hvornår er din vp sidst blevet checket af en kølemontør? mine blev i august/september checket og den ene af den skulle efterfyldes. Skræmmende efter 8-9 måneder.
Hej MDJ....

Prøv at se mit indlæg fra 07-01-2009 16:13.
Jeg har selv en HE9GKE som eneste varmekilde i mit hus fra 1971. 128 kvatratmeter. Jeg har ikke haft nogen problmer med funktioaliteten af pumpen.

Det eneste jeg har fortrudt mht. til min er at den er monteret kun 5-6 cm fra loftet og dermed suger den varm luft ind ( varmepumpen måler temp på den indsugede luft ) Varm luft stiger opad. NÅr pumpen så føler en temp ind på feks 22 grader, vil den automatisk skrue ned for udgangs temperaturen.

Man skal huske på at en varmepumpe kun skal blæse minimum temp. luft ind. Kun lige nok til at opretholde den temp som er ønsket. Men husk nu på den måler på indsugnings luften. Hvis den har høj temp vil varmepumpen ikke blæse varm luft ud.

Mht. afisning.
Min afiser også. Hvor ofte det sker bestemmes af flere ting. Lav ude temp. Høj ude luft fugtighed. Høj ønsket inde temp samt blæser stillet på højt trin. Så hvis man kan finde en middelvej på blæser og ønsket inde temp, afrimer min faktisk aldrig. Kun ved meget lav udetemp.

Sådan som du skrive din opfører sig, så tror jeg der er noget galt med den. Jeg er utroligt glad for min.

Held og lykke med din.. jeg vil følge lidt med i hvad du finder ud af.

Det eneste jeg har fortrudt mht. til min er at den er monteret kun 5-6 cm fra loftet og dermed suger den varm luft ind ( varmepumpen måler temp på den indsugede luft ) Varm luft stiger opad. NÅr pumpen så føler en temp ind på feks 22 grader, vil den automatisk skrue ned for udgangs temperaturen.

Mht. afisning.
Min afiser også. Hvor ofte det sker bestemmes af flere ting. Lav ude temp. Høj ude luft fugtighed. Høj ønsket inde temp samt blæser stillet på højt trin. Så hvis man kan finde en middelvej på blæser og ønsket inde temp, afrimer min faktisk aldrig. Kun ved meget lav udetemp.

Jeg har faktisk lidt af samme problem, vi har kun 2 meter til loftet i stuen og vi har synlige bjælker, som "fanger" den varme luft.

Den har det med at lukke ned for blæseren, fordi den tror der er varmt nok. Så vi må sætte den på en eller to grader højere end vi gerne vil have det.

Har tænkt på at sætte en lille blæser op et andet sted i huset for at flytte varmen bedere. Men har ikke besluttet det endnu.

Min afiser på samme måden, men en meget fugtig dag lige over frysepunktet, der kan den nå at afrime mange gange, måske en gang i timen når det er helt vildt. Ellers kan der gå mange mange timer.

Mvh
Brian
Mukker -> Min vp blev monteret af en kølemontør sidste torsdag, så den er helt ny.
Du skriver "din i stuen sidder oppe under luftet, hvor sidder den du har på 1 sal" jeg var lidt i tvivl da min skulle monteres, men kølemontøren mente det var bedst ca. 20 cm fra loftet.

Hvor tit afrimer dine?

oz2ole -> Du har ret i placeringen under loftet kan give underlige resultater (varm luft stiger altså op...) men som sagt anbefalede min kølemontør den skulle sidde ca. 20 cm fra loftet,


Der er par problemer med afrimningen, for det første synes jeg det mærker koldt så snart den slukker, for det andet tager den rigtig meget strøm ca. 20-25 min efter den starter igen.
Jeg har sat en energimåler på min i dag, når den kører til sidst inden den afrimer bruger den ca. 400-500 w, (så er temp. opnået og den skal kun vedlige holde temp) efter afrimning skal den have "indhentet" temp igen, så der bruger den ca. 13-1400 w de første 20-25 min, derefter falder den stødt igen.
Oplever i andre med andre mærker det samme mht. afrimning??
Her i Skive er der pt. +1 gr. relativ fugtighed ude på 99%

Mukker - oz2ole
Hvordan har i indstillet jeres, det optimale er vel
Mode på heat, ribber side og op og ned på auto, Fan på auto.
Men stiller jeg min Fan til auto, blæser den meget kraftig hele tiden, jeg troede det var indtil den havde opnået temp. den er stillet til, men det hjælper ikke at sænke temp. til eks. 19 gr. den blæser lige kraftig.
Jeg har instillet min på følgende måde.
Mode på heat, ribber til auto, fan på 2, temp. 24 gr. så kan jeg i dag holde 21-22 gr. men fryser det 2 gr. kan jeg kun opnå 19-20 gr. selvom jeg stiller temp. på 26-30 gr.
Kan jeres nemt varme det op de skal, når temp. ude falder til -2 til -8-10gr?

Hej

Jeg kan forstå at der er flere der har problemer såfremt inderdelen er placeret oppe under loftet, og det vil i mit tilfælde nok være ekstra udtalt, idet det er et Kalmar hus med lave vægge og loft til kip. Dette gør at der kun er 1 mulighed på den ene gavl over vindueshøjde, hvor der altid bliver meget varmt. Jeg var derfor på jagt efter en inderdel til montering ved gulv. Dette findes også, men jeg synes ikke det er lykkedes at finde en med de specifikationer jeg kunne ønske mig, da disse gerne skulle modsvare f.eks. Panasonic NE9GKE / Mitsubishi / Daikin som Nodic version modeller (høj COP og drift ned til -20 til -25 gr.) Et andet ønske er at holde mig til et anlæg med maks. 1 kg. kølemiddel for at undgå krav om årligt kontrolbesøg !

Alternativt er det så muligt simpelthen at flytte føleren til thermostaten ned på væggen eller tilkøbe/montere en ekstern thermostat. Skal jo nok være en "medfødt" feature for at der ikke skal gå kuk i elektronikken

Er der nogle som har et tip eller to ?

M.v.h.
Jeppe 

Annonce
Jeg har monteret et utal af varmepumper hovedesagligt af mærket Daikin, men også andre slagt sanyo, panasonic, mitsubishi og ivt.
jeg har også selv 3 Daikin design model alle moteret tæt på loftet for at få bedst mulig cirkulation af luften.
og af de jeg har monteret hos kunder aldrig hørt klager fra dem mht. til placeringen ved loft.
Jeg har snakket med en af vores kære sælger og han anbefaler også loft monteringen, mange modeller har problemer når de er monteret tæt ved gulv. grosisten fortalte at i det den er monteret ved loft giver det en god cirkulation og samtidig mener han også at selve luftstrømmen som den vil lave hiver en koldere retur luft med op.

Køletekniker & Energiteknolog.

Hej alle sammen

Nu blaander jeg mig lidt igen.Min første Panasonic er monteret i stueetagen på mit 1. plans hus - rør lige ud gennem væggen ned til udedelen - kørte og kører perfekt - den er dog slukket om natten -( bruger min el varme natsænket)

Luften ud af indedelen er målt til 50 Gr. ved udetemp. på 6 Gr. og indetemp. på 18 Gr. så alt er som det skal være varmer hele stueetagen op uden problemer 8Ca. 80 m2

Anlægget på 1 sal monteret med godt 10 m. rør som kun er isoleret med det skumrør der følger med anlæggene.
Da det var nymonteret sommenlignede jeg anlæggene når de stod i power (det er også der de 50 Gr. er målt efter ca. 15 min) og dengang kunne anlægget på 1 sal slet ikke følge med det gamle i stuen - Klagede så til montørfirmaet over det og de kom og efterfyldte - men det hjalp ikke en sk-- - klagede igen og så blev udedelen udskiftet af deres værkfører og så blev det godt - nu kan den det samme som den anden - der er måske en grads forskel på dem

Har begge anlæg stillet på HEAT og 22Gr. blæser på AUTO og det betyder virkelig auto for blæseren kører fuldstændig trinløst op og ned - spjæld begge på AUTO og det fungerer også fint det vandrette står faktisk nedaf indtil temp er ca. den indstillede og så skifter det til vandret af sig selv Har kun været ude for at slukke begge en gang hvor det frøs 12 Gr. og samtideg var meget diset - der rimede de faktisk af for hver 10 min. og det dog ca.10 min at afrime - ellers rimer de så at sige ikke af og hvis de gør tager det notmalt ca. 5 - 10 min. hvorefter de kører igen.

Håber det oplyser nogle om hvad og hvordan

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"


Jeg har d.d talt med http://www.kinnan.dk/ som leverer disse panasonic danmarkspumper, jeg forlagde problemerne for en medarbejder, der skulle have forstand dem.

Kan det passe at min ny inst. HE9GKE ikke kan varme 60-70 kwm op?

Han svarede: Det var der ingen garanti var for de kunne det, og der var meget forskel på huse, det havde jeg nu lidt svært ved at forstå da min Zibro 4 kw, sagtens kan varme det op, til det svarede han, at det burde vp jo nok kunne lev.

Mht. afrimning, så er det helt normalt de afrimer hver 3/4 time når temp. lå fra 0 til +4 gr.
Jeg sagde til ham, at det var ikke min indtryk eks. Mitsubishi vp gjorde det så meget.

Men det passede ikke, det gjorde alle vpér, ellers lavede de ikke noget......
.
Mht.kølemiddel, mente han der skulle ca. 140g efterfyldes til 13-14 m rørlængde, og jeg kunne se på køleribberne på bagsiden af pumpen om den isede jævnt til, hvis den ikke gør det, mangler der kølemiddel.
Jeg spurgte om for lidt kølemiddel, vil få vpén til at afrime mere, men det mente han ikke.

Når min afrimer er der ca. 5 cm i toppen og 2 x 1 cm midt på køleribberne der ikke er iset til.

Er dette en gangbar måde og se om der er væske nok på?
Og mangler der på min?

I aftes blev jeg egentligt lidt stor af den, jeg havde sat den på 24 gr. og det var 1 gr. ude, i min stue var der 22-23 gr.

Her til morgen var der 19 gr. i stuen og 2 gr. ude, jeg skuede op på 26 gr. og tog på arbejde, da jeg kom hjem kl. 16.00 var der 19 gr. i stuen og 3 gr. ude.
Så den er ikke sådan at blive klog på.

Det som Pole.. skriver, om at måle temp 10cm fra ribberne kunne måske give en ide om ydelsen er ok, eller hvad mener i?

Eks.
Når jeg stiller min på:
22 gr. powerful, er luften målt 10 cm fra ribber ca: 38 gr. på min.
24 gr. UDEN POWEFUL målt 10 cm fra ribber ca. 46 gr................for s....den maskine er tung at danse med.............

Er det sammenlignelig fra Panasonic til Panasonic?? eller er der for mange andre ting der spiller ind?

/mdj
Prøv lige at se A-mrk varmepumper på www.elsparefonden.dk

her er samlign nogle modeller også ved små temp,det ser ikke ud til at Panasonic er dårlig vel.
MDJ>
Min vp i stuen sidder ca. 70-80 cm under loftet. Står på 23 grader. Heat, fan=auto. Vandret vinge/dims står vandret.

1. sal. VP sidder ca. 30-40 cm over gulv står på 22 grader. Samme indstillinger som ovenfor. 1. salen er i selve rummet, så dejligt varmt at jeg overvejer at skrue 1 grad ned - men, der er jo dejligt varmt :-)

Det er muligt at en vp placeret under loftet virker perfekt og det er mine 70'er villa megavinduer, der er mit problem. Jeg oplever dog en kæmpe temperatur-forskels-følelse imellen stue og 1. sal i rummene hvor pumper sidder. Til Panasonic og div. kølemontøreres forsvar skal dog nævnes. at min stue er ca. 40 kvm og 2,35 cm til loftet. Hvor rummet på 1. salen er ca. 33 kvm med skråvægge og stadig omkring 2,35 til loftet.

Afrimning: begge min afrimer ved temp omkring og under 0. Det tager vel 5-10 minutter.
Jeg har forsøgt at sætte vp på 30 grader og målte temp. med et påklisteret køleskabstermometer til ca. 48 grader. Det gjorde jeg i ca. 15 min (en dag jeg frøs) og skruede så ned på 23 igen (det blev sku' for varmt).

Jeg har elmåler på dem begge. Ved temp på 3-4 grader bruger vp ca. 8 kwh pr. styk. Ved -6 bruger de ca 15 kwh pr. stk pr. døgn. Det er selve afrimningen + den varme der bliver kastet ud af den efter afrimning der koster (det er min erfaring).
Iøvrigt, så føles der også "koldt" når mine afrimer. men temp falder ikke synderligt i rummet.

Alt i alt er jeg glad for pumperne, men bitter over den i stuen sidder under loftet. Har forespurgt dem der opsatte pumperne hvad en flytning længere ned og ca. 3 meter vil koste ca. 2600-3000 kr. Nogle kølemontører til stede
Der er yderligere 121 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis