Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 100 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Zubadan Flash injektion...? Hvad søren er det.
Effekten er stort set altid den samme, det er strømforbruget der stiger væsentligt.
Nu har jeg siddet og plottet en cyclus ind i refrigeration utility, og uanset hvad, så falder COP´en.

Køletekniker & Energiteknolog.

Hej Grønkjær

Det ser ud til at du ved en hel del om varmepumper, du må da vide hvad Flash Injektion betyder.

Det betyder faktisk at den får den højeste effekt 16 kwh ned til -15 grader. Strømforbruget det stiger bestemt ikke, ellers kan den ikke have en cop-værdi på 4,57

 


PE

Hej til alle med varmepumper   

Har selv et 1 1/2 plans hus på 144 m2 bygget og isoleret til el varme fra nyt.

Læste om Panasonic varmepumper og tænkte at det måtte være besparende.

Købte først enPanasonic G93 som blev taget i brug December 1999

Fungerer fantastisk og sparer mange penge - havde lidt problemer med at få varme gennem en normal bredde dør ud til gang og op på 1. sal - overvejede ventilation, men grundet husets konstrujtion næsten umuligt.

Købte derfor Panasonic G95 og fik den monteret på 1 sal den blev taget i brug  Oktober 2001 og har kørt uden problemer lige siden.

Begge anlægs indedele er monteret tæt på loft efter overvejelser om køling om sommeren (kold luft falder jo ned ) På 1. sal er indedel monteret på gavlvæg nær skråvæg men det giver ikke problemer.

Udedele står ved siden af hinanden på konsoller af plast oven på alm. havefliser (plasering i skygge næsten mod nord.

Panasonics anlæg har varmekabler i bund af udedel, så de fryser aldrig ( afrimer også automatisk ved at vende varme/køle funktion kortvarigt.

Alt i alt en investering på 39 000 kr.opsat af aut. kølemontør incl. el. arbejde ( nyt jordspyd - 2 hovedafbr. ved udedele m.m.) men besparelsen har været der lige fra start - vi har faktisk slukket alt el varme undtaget gulv varme på badeværelse - da vi har sat varmepumperne til at slukke om natten er vores el radiatorer stillet på fast nat ( ca l7 gr. )
så de tænder normalt kun 1 til 2 gange pr. nat da afkølingen af huset er lav gr. isoleringen til elvarme.

Vil tage nogen billeder ved lejlighed og lægge i galleriet

Hilsen Polobjørn 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg overvejer meget at skifte et gammel oliefyr fra '82 ud med en luft til vand varmepumpe, jeg har læst det som pev har skrevet, og med en cop på 4,57 kan det vel ikke være andet end en en rigtig god idé. Vi bruger godt nok kun omkr. 12-1500 L olie om året, men da oliefyret er gammelt er der rigtig meget som fiser direkte ud til fuglene, pga. gemmel kedel, ingen varmeleder plader osv. Jeg ser disse ulemper ved en varmepumpe: - Støj, pev hvor meget støjer din udedel egentlig? - Manglende varme i det rum (mit tilfælde brygges) hvor indedelen er placeret - Afhængig af el priser ....til gengæld er der mange fordele Jeg ser det som en rigtig god idé at få lavet solvarme som kan sørge for at levere el til anlægget om sommeren, har I erfaringer med det, eller har i simpelthen valgt det fra pga. installationsprisen? @Polobjørn: Det lyder jo fuldstændig fantastisk med en samlet installationspris på 39.000 kr, det lyder til at være et luft til luft. Kan man sige noget om hvilke anlæg man bør vælge, ved godt at der findes en liste over godkendte anlæg, men jeg mener at mange ting spiller ind, støj, cop osv. hvad er egentlig det bedste anlæg p.t. efter jeres mening? Jeg forestiller mig at hente nogle tilbud på udskiftningen, er der noget jeg skal være særligt opmærksom på, f.x. er det jo mega nyttigt med Polobjørns varmekabler i bund af udedelen.
Hej Kenneth.

Nu da du har oliefyr og dermd også har lagt rør ind til radiatorer eller gulvvarme, vil jeg elt klart foreslå dig at bruge enten varmepumpe af luft til vand typen eller jordvarme.

Hvis du kigger på mit indlæg længere oppe (07-01-2009 16:13) kan du se nogle af mine erfaringer. Det er dog med Luft til luft typen.

Men jeg vil anbefale dig at kigge på http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo/8333 Her er Teknoloiskinstituts positiv liste over forskelige varmepumper. Den er lavet for at hjælpe almindelige mennersker med at gennemskue varmepumpe junglen.
Annonce
Pew jeg vil gerne se et bevis for at den varmepumpe giver samme cop ned til minus 15 grader uden at få mere forbrug gerne en teknisk afprøvning da man ikke altid skal æde alt hvad man læser i brochure Panasonic skriver bare de virker ned til minus 15-20 grader. Gælder det samme for deres luft til luft ????

God Wekendt
Skrevet af boss den 10-01-2009 22:04
Pew jeg vil gerne se et bevis for at den varmepumpe giver samme cop ned til minus 15 grader uden at få mere forbrug gerne en teknisk afprøvning da man ikke altid skal æde alt hvad man læser i brochure Panasonic skriver bare de virker ned til minus 15-20 grader. Igen tvil på at dit anlæg er kanon godt.Panosonic plejer at holde 10-15 år efter udsagn fra kølemontør.Jeg har et par kammarater der har kølefirma her i 4000 område sælger en del af de anlæg men vil ikke give garanti for samme el-forbrug når vi når 15 minus grader.Grunden til at jeg valgte Panosonic var rimmelig kvalitet lavet varmepumper i mange år + en noget lavere pris en hofmærke.Så lad os se hvor vi kan finde nogle tekniske fakta.

God Wekendt


Hej.

Jeg har aldrig sagt at min Mitsubishi Ecodan har den samme cop ned til -15 Den har den samme effekt ned til -15 grader og det er der ingen anden som kan og det bliver det ikke de første mange år for Mitsubishi har patent på den Zubadan-teknik.
Da jeg arbejder en del indenfor dette område, så forstår jeg ikke de personer som vil have en varmepumpe, at de ikke undersøger markedet før de hopper ud i noget som ikke holder. De SK lynkoblinger, de skulle forbydes, hvis man vidste hvor lidt fugt der sku til for at stoppe kølerør, eller at ødelægge olien i kompressoren, idet den danner syre og nedbryder beskyttelse af viklinger.
Jeg ved at Panasonic har markedsførst sig meget, det har Mitsubishi ikke endnu  De tager nok kun de store ordre
Den Kølemontør som monterede min luft-varmepumpe, han sælger/montere normalt Daikin, men siden han så hvor effekttivt mit anlæg var, har han fået et lignende selv.

Mitsubitshi FD25 har mange ekstra fordele end de fleste, den finder f.eks. selv ud af hvor der er koldt med I see sensoren.
Hvad pris angår, så synes jeg ikke det er billigt at give 37 K for to små luft anlæg, dem ku jeg let skaffe til 32 K alt incl.
Luft vand-anlæg til 30 K disse anlæg er meget små og dur kun til nye mindre beboelser, derfor er det også vigtigt at man får prof. rådgivning når man skal investere i nyt anlæg.

PE

Jamen kan kun give dig ret,så jeg må æde den i mig og havde briller på.De bedste hilsner herfra.

Hej igen alle VP fans    

Først til PEV   

Det er altid nemt at komme med en lavere pris - mine anlæg er opsat i 1999 og 2001 og det var før at det blev "Moderne " med varmepumper og derfor var priserne generelt højere  - Har lige tjekket priser på nettet og de falder jo en del på små 10 år - så den pris du skriver om er nok ikke uopnåelig.

Mine 2 anlæg er monteret komplet med EL arbejde og trækning af rør og kabler fra 1. sal til siden af huset (ca. 10 m ) med kabelbakker monteret under min terrasse og ført gennem vægge et par steder samt opppe under udhæng. såå prisen var nok meget rigtig dengang.

Til KennethE    

Du skriver at du kommer til at mangle varme der hvor indedelen er monteret - det er nok en fejl da det jo er indedelen der blæser varmen ud.  Udedelen er så støjsvag at det ikke er et problem blot i en afstand af ca. 5M. hører du den faktisk ikke.
Det er ganske rigtigt at det er luft til luft og det nyeste anlæg har en meget bedre styring.blæseren i indedelen kører ikke ret meget og den regulerer rigtig meget i den lavere del - det meste af tiden kører den så lavt at man er i tvivl om den kører eller ej så det er rigtig godt - Glemte at fortælle at begge anlæg er af "Inverter"type som giver en meget lille temp. diff. og meget lavt strømforbrug-

Kan kun anbefale dem på det "varmeste" Panasonics anlæg er i øvrigt testet af DTI og det tilsvarende svenske under forhold i Sverige som vi nok normalt ikke bliver udsat for her i DK. Begge anlæg kører normalt med timerfunktionen tændt og de finder selv ud af hvor lang tid før det timede tidspunkt de skal starte for at opnå den ønskede temperatur - så det er helt perfekt.

Hilsen Polobjørn     


"AUTOELEKTRIKEREN"

Hej Polobjørn

Jeg giver dig ret i at du nok har betalt lidt mere for dine pumper end de koster idag

Jeg vil bare gerne have dig til bare at nævne en ting at Panasonicen er bedre en Mitubishien siden du roser Panasonicen så meget, jeg kan ikke rigtig se at den følger med hverken i DB, cop eller I See censor. Hvad med luftrense systemet i Panasonicen?


PE

Der er yderligere 171 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis