Amperemeter Trucker 1 2000 19-05-2007 21:06 Hej alleEr der nogen der kan give mig en præcis beskrivelse af hvordan man monterer et amperemeter i en bil ??? 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Vangsoe 449 8464 20-05-2007 05:55 Hej,Der findes flere forskellige typer til biler. Den mest almindelige type fungerer ved at du monterer amperemeteter i en slags "serie" med generatoren. Her skal de to ledninger til selve amperemeteret forbindes med en bestemt afstand på ledningen fra generatoren til batteriet. Andre typer går selve lade / forbrugsstømmen igennem selve instrumentet. Du har vel en monteringsanvisning ?Med venlig hilsenVangsøe Vangsoe
ktm 8948 4540 21-05-2007 17:52 Det skal da være et dramatisk stort instrument, hvis al lade- og forbrugsstrøm skal gå gennem det??Det tror jeg ikke vil være klogt at gøre med alm. instrumenter. Der kan meget let opstå meget farlige situationer med det.Jeg kørte i mange år med amperemeter i mine gamle engelske biler, men jeg mener, at den i øvrigt svære ledning, blot var en paralel til det egentlige kabel.Pas på ikke at forveksle amperemeter med det langt mere almindelig voltmeter, som man i dag kun ser.mvhktm Med venlig hilsen ktm
Gerhard 736 4000 22-05-2007 15:39 Bogen "El om bord" har en udmærket gennemgang af 12V installationer, herunder beskrivelse af Amperemetre. De fleste af dem jeg har set har et max forbrug på 30 amp, og forbindes så strømmen går i gennem. There are 10 types of people.Those that understand binary, and those who don't
havog 5 Løgs 03-06-2007 07:08 Og spænding(volt) måles parallelt over... Det er der vist ikke meget tvivl over... jeg mener helt sikkert at batt. + kører gennem A meteret, men starteren kører udenom da den trækker pænt meget strøm. Det samme gælder forvarmer på diesel. Så det er kun forbruget på lys, radio mv. den måler. Og det render vist ikke i 30 A medmindre man har et pænt stort anlæg i bilen. Jeg kører med et 90AH batt. og har oplevet mit anlæg malke det totalt da jeg hørte (høj) musik mens jeg støvsugede bilen. Mvh. Henrik
Per-Jacobsen 81 2860 12-06-2007 20:39 Det er ret enkelt at montere et amperemeter. Fjern ladekablet og forbrugskablerne (IKKE starterkablet eller forvarmekablet på dieselbiler) fra akkumulatorens positive kabelsko og sammenkobl disse. Monter dem på den ene side af amperemetret, og før et kabel fra den anden side af amperemetret til akkumulatorens positive kabelsko. Tænd lyset og kontroller at amperemetret slår ud mod minus. I modsat fald byttes der om på ledningerne til amperemetret. Men hvorfor det besvær med amperemeter? Træk eet kabel fra et pluskabel efter tændingskontakten og et andet fra stel og forbind dem til et voltmeter. Det vil også fortælle, om der bliver tilført ladespænding idet det skal slå ud til minimum 13,8 volt. Annonce
Per-Jacobsen 81 2860 12-06-2007 20:39 Det er ret enkelt at montere et amperemeter. Fjern ladekablet og forbrugskablerne (IKKE starterkablet eller forvarmekablet på dieselbiler) fra akkumulatorens positive kabelsko og sammenkobl disse. Monter dem på den ene side af amperemetret, og før et kabel fra den anden side af amperemetret til akkumulatorens positive kabelsko. Tænd lyset og kontroller at amperemetret slår ud mod minus. I modsat fald byttes der om på ledningerne til amperemetret. Men hvorfor det besvær med amperemeter? Træk eet kabel fra et pluskabel efter tændingskontakten og et andet fra stel og forbind dem til et voltmeter. Det vil også fortælle, om der bliver tilført ladespænding idet det skal slå ud til minimum 13,8 volt.
Vangsoe 449 8464 19-06-2007 05:02 Hej,Jeg er ikke helt enig per-jacobsen. Et amperemeter fortæller dig om du forbruger mere strøm end din generator kan levere ( og dermed aflader på dit batteri ) et voltmeter viser dig kun den spænding hvormed din generator lader ( hvis motoren går ), eller den aktuelle spænding på dit batteri.Med et amperemeter kan du også omgående se, hvis din generator ikke lader.Med venlig hilsenVangsøe Vangsoe
Per-Jacobsen 81 2860 19-06-2007 08:06 Tænk dig lidt om Vangsøe!En alm. forekommende fejl, på et batteri, er en kortsluttet celle, der, under ladetilstand repræsenterer 2,4 vilt.Dette betyder, at din generator nu lader et batteri med en spændingskapacitet på 12,2 volt, hvor resten af el-anlægget er OK, så hvor en ladestrøm før var f.eks. 10 ampere ved 14,4 volt, er den samme nu 12 ampere, hvilket gør, at amperemetret fortæller, at et pissedefekt batteri er ok på grund af ladestrømmen.Et voltmeter vil fortælle, at ladespændingen er for lav, og at du har en defekt.Derfor monterer fabrikkerne, når de ellers monterer noget, voltmeter i bilerne.Ved test på værksted er det også sjældent, at et amperemeter anvendes, da man tager udgangspunkt i starterspændingen (>9 volt) og lade spændingen (>14 volt)
Gerhard 736 4000 20-06-2007 13:50 Og uden at blande mig i PJ's udmærkede beskrivelser, vil jeg tilføje Vangsøe, at hvis du låner El om Bord, vil du se, at et brokoblet amperemeter faktisk er et voltmeter There are 10 types of people.Those that understand binary, and those who don't