Skjulte ledninger

Hej

Min mand og jeg er ved at renovere vores lejlighed, og i den forbindelse vil vi gerne forskønne vores stue ved at lægge en ledning, der løber langs den ene vindueskarm, ind i væggen. Men vi er i tvivl om, hvordan dette gøre. Er der nogen, der har erfaringer med dette, som vil beskrive processen?

Mvh Cecilie
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en fast instalektion eller bare en ledning til en lampe eller ???

Hvad er vægen lavet af ??

Hvor gennemgribende renovering skal i igang med ??

Er ledningen så gammel at det er et metalrør med bommuldsledninger i ??

Fortæl lidt mere og du vil sikkert få gode råd til hele renoveringen..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej

her kommer flere oplysninger:

- vi er i gang med en ret gennemgående renovering (pt er jeg ved at pudse væggene op efter at have pillet det grimme skumtapet op). Der skal nyt væv op på væggene, når vi har fået dem pudset samt har fået styr på el'en.

- det er en fast installation til to stikkontakter

- væggen er en ydermur, som er i mursten

- jeg er ikke sikker på, hvad ledningen er lavet af, men det er da ikke utænkeligt at den er så gammel, at den er med bomuldsledninger - hvordan undersøger jeg det?

Jeg håber at disse oplysninger har gjort det lettere at forholde sig til mit spørgsmål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal stille og roligt skrue stikkontakten ud af vægen, på bagsiden af stikkontakten kan du se ledningerne. Enten er den med en plast belægning eller en bomuld, men bomulden kan nemt være væk !!

Er det bomuld skal du skifte dit ledningsnet. Det koster men sikkerhedsmæssift er det den eneste rigtige løsning.

Montage af kontakterne laver du ved at skære et spor til ledningen i vægen. Det laver du ved at skære nogle riller med en vinkel sliber og så lægge et elektrikker rør ind i rillen og sikre med et par søm på skrå og så pudse over.

Kontakterne laver du med et par indmuringsbokse hvor du laver et hul med vinkelsliber og mejsel samt hammer. Indmuringsboksen sætter du nemt fast med en skrue og noget fliseklæber.

Men når du er så grundigt igang så overvej om ikke der skal sættes flere stik op !! Det koster ikke meget men er ufatteligt rart at have nok..

Ledningerne må du ikke selv montere men det er jo bare at trække ledningerne som de gamle.. Ikke for at opfordre til lovbrud,,, men så kan du jo se om elektrikkeren gør det rigtigt.. Eller rettere du må ikke tilslutte det...

Ledninger, elektrikker rør eller flexslange søgekabel osv kan købes i et hvert bygge marked. H. Nyborg er rimelig med priserne på deres el og de har det du skal bruge.

PS har du set Puk Elgaards udsendelse om mandagen på DR1 ?? Her renoverer de en ældre lejlighed og kommer igennem meget af det du skal igennem gla at spartle og sætte filt op og montere "stuk" osv..

PPS. Vi vil se resultatet..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej Njord

Mange tak for det grundige svar. Det kan vi helt sikkert gøre god brug af, når vi kaster os ud i elarbejdet.

Vi har overvejet at få flere kontakter - og det skal vi. Vi manglede dem allerede inden, vi gik i gang med renoveringen, så der er ingen tvivl om, at vi skal have nogle flere.

Det er samtidig vores intention at skifte de gamle kontakter ud, så vi får et ensartet "look" i hele lejligheden. Som det er nu er der tre forskellige slags kontakter, hvilket ikke er særlig æstetisk.

Der kommer ganske givet flere spørgsmål undervejs - vi er kun lige startet på dette projekt.

Og med hensyn til billeder, så skulle det nok kunne lade sig gøre, når vi når så langt. Kan man sætte billeder ind her på siden, eller skal man have en seperat hjemmeside til det?

Mvh Cecilie
Du kan sætte billeder ind via et link..
Thomas B har lavet en anvisning - brug søg funktionen.
Eller læg dem ind på din egen side hvis du har og lav et link den vej..

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu har vi fået lagt elen ind i væggen (proffesionelt) og hold da op, hvor er det flot. Det var ikke billigt, men det er uendeligt meget mere elegant.

Jeg skal prøve at lægge billeder op, så man kan se resultatet - med før og efter billeder.

Cecilie
Til dem som selv giver sig i kast med at fræse ledningerne ind i væggen - så kan man som nævnt bruge en vinkelsliber, men det er
nemmere og renere (vinkelsliberen sviner som bare f..) at leje en rillefræser. Silvan har det ikke, men det kan lejes hos alle materiel udlejnings steder.
Det har den aut. elektriker sikkert også brugt.. :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej OleW

Nej, faktisk brugte elektrikeren hammer og mejsel, fordi han mente at vinkelsliberen ville svine for meget. Men han nævnte det ganske rigtigt ;o)

Cecilie
citat:
Oprindeligt indsendt af Cecilie:
Hej OleW

Nej, faktisk brugte elektrikeren hammer og mejsel, fordi han mente at vinkelsliberen ville svine for meget. Men han nævnte det ganske rigtigt ;o)

Cecilie



Det tager ikke en time at hugge en rille til el-rør og kontakt, men det tager flere dage at gøre lejlighed / hus rent efter en vinkelsliber.

I øvrigt er den nemmeste måde at sætte grønne indmuringsdåser op på er at hullet er hugget rigeligt stort og derefter at smide en klat halvstærk mørtel i hullet. Trykke dåsen på plads. Det er nemt at justerer den i den smidige mørtel. Husk at frigøre til / afgangshuller i dåsen for mørtel mens den er våd. Dagen efter ligger du rør.

Elektrikeren.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også