Ventilatons tegning

Hej

Er det svært at lave en tegning over ventilations rør på et alm. lille hus??

jeg har købt.. eller næsten fået et nilan comfort 300 anlæg..

og jeg har en ide om hvor jeg vil have div. ind og ud blæsninger.. men tog kontakt til div. ventilations firmaer.. enten vil de kun lave tegninger hvis man køber alle rørene hos dem. eller også vil de have 3000 for dem..

men nu har jeg jo både rør og anlæg.. og syntes at 3000 er lidt for meget.

så kan man ikke lave dem selv?? er der nogen der har nogle gode råd??

eller kender i en der ventilations mand der vil lave en tegning for en kasse kolde tuborg??

med venlig hilsen Lars Jørgesen

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.

Hvad skal du egentlig med en tegning ? Kan du ikke lægge rørene op uden at skulle have en opskrift ?

V.h. Håndværkeren
ha ha jo da. og jeg har da også en ide om hvordan det skal se ud.. men ville da meget gerne lige have en proff. til at slå et par streger på et stykke pap..

som sagt. jeg har en ide om det, men jeg er ikke helt sikker..

jeg havde regnet med et udsugning i:

køkken
bryggers
bad
stuen, fordi jeg har pejs.

samt indblæsning i:
værelse
soveværelse
entre
2 i stuen så pejsen kan få luft nok.

hvordan lyder det??

nogle siger at man skal have både indblæsning og udsugning i værelserne for ikke at få undertryk når døren er lukket. skal man det??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Davs.. Kan dele ud af mine opdagelser i denne verden... Kan se at hos sviger mekanikken, har de ind+udblæsning i samtlige rum, desuden er emhætten også koblet på anlægget..
hmm ok. ja det ser det også ud til at gøre på den tegning af et lind og risør hus jeg har fået til lusket mig. dog siger nilan. at man helst ikke må sætte emfanget til deres. med mindre man har et fedt filter på først, ellers sætter det sig i veksel blokken.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Jeg ville nok også droppe emfanget, der kommer både meget fedt og em (damp) derfra, så ender det med at du også skal have et afløb fra veksleren ud over et fedt fang.
Ellers lyder det ret fornuftigt

V.h. Håndværkeren
Annonce
Det er ikke "bare" at sætte indsugning og udblæsning i de forskellige rum. Rørdimensioner skal tilpasse luftflow i rørene som igen skal være udregnede.
Ventiler og reduktioner skal indstilles og anlæget køres ind.
Har selv et anlæg som en prof har tegnet og kørt ind. Det er ikke en enkel sag og placeringerne er ikke enkle og tilfældige.
Ofre pengene til at få det korekt diemensioneret. Lige så træls der er hvis det støjer og trækker, lige så rart er det når det når det bare køre.
Jeg er enig med cln - det er flot klaret at kunne købe rør mm. uden at vide hvor meget luft de enkelte rør skal føre!

Ventilation er ret komplekst hvis man vil have valuta for pengene, netop fordi lufthastighed og støj er vigtige parametre. Er din lufthastighed for stor bliver du syg - støj giver vist sig selv!

Indreguleringen er alfa og omega! I yderste konsekvens kan du rent faktisk risikere at trække 'bæ-lugt' ud fra toilettet i stedet for at have undertryk mod toilettet, hvis dine trykfald over ledningerne ikke er reguleret ordentligt ind.

Ved du hvor lang tid det tager at lave en tegning og beregning siden du kan prissætte til den til en kasse øl?
nej ikke rigtigt.. men det var da en start.. indregulering kan sikkert tage noget tid.. men at sætte lidt krydser på en teging af en fyr der ikke laver andet. når nu mit hus er et ganske normalt trist paracel hus, DET tror jeg ikke tager mange minutter.. det er også derfor jeg nægter at give 3000 for dem uden indregulering.

ang. rør størrelser. så har et nilan anlæg jo 160mm rør på sig og jeg vil have 125mm indblæsninger. da der ikke er nogle standart størrelser imellem dem, så er der ikke så meget at at vælge imellem..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Jeg giver op.
Det er, heldigtvist, ikke mig der skal leve i "bæ" luft, med et støjende anlæg anlæg i ubalance.
Mit hus er 70m2 i grundplan med overetage.
Det tog min prof. flere timer at trimme. Når flowet stiger et sted, må det nødvendigtvist flde et andet. Det tager tid at få i balance.
Alle tegninger var i både 2 og 3d med ind og ud. på en grundplanstegning på huset som han lavede, så jo, det tager tid!
Yderligerer er det jo ikke lige meget om der er 2,2 m til loftet eller 4 ligesom skråvæge ikke er uden betydning.
Så et direkte svar på første spørgsmål, om man kan lave det selv NEJ
Andet spørgsmål NEJ Jeg skulle give 2k for tegningerne for 6 år siden, men fik dem med gratis hvis jeg købte matriellet af ham der lavede dem. At jeg købte hele anlæget til en super pris, med kvitering, er så en privat sag.
Er du klar over hvor lang tid sådan en tegning tager at lave? for ikke at tale om afbalancering.

Et godt råd er altid at få en prof til at hjælpe dig, ellers ender du som også skrevet, med bæ luft og støj i rørerne.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis