Isolere mellem frie bjælker.

I vores stueloft er der 200x200mm rå bjælker, fritlagte. De er pæne, og vi kan godt lide dem. Problemet er, at jeg gerne vil ha isoleret. Er følgende en god ide? : 100mm isolering op mellem bjælkerne, lægter til at sætte gipsplader op på. Er det synd for bjælkerne, eller skæmmer det ikke så meget. Gør det noget at halvdelen af bjælken "er væk" ? Er 100mm isolering nok til at vi kan mærke forskel? (der er nu nul isolering mellem stue og første sal, og det er ikke muligt at isolere oppe på første sals gulvet)

Håber at I kommer med nogle ideer.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har blot 25mm isolering og så en 13mm gips.
Jeg har forskallet direkte på undersiden af gulvet på 1. sal og udfyldt med 25mm rockwool mellem forskallingen, Her fik jeg så plads til elinstallation til lampesteder også.
I køkken-alrummet i stueplanet, har vi brændeovn, der til tider løber lidt løbsk med overdreven varme til følge, men det mærkes ikke oppe i soveværelset lige oven over, selv med den beskedne isolering.
Det skal så nævnes, at jeg har 2 lag brædder på etageadskillelsen aht. stivheden i gulvet.
Alt i alt giver det en fornuftig støjdæmpning og rimelig isolering, men jeg var heller ikke specielt fikseret på at isolere, idet der jo opgså skal være varme på 1. sal, synes jeg! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej jakob

Jeg ville personligt nok vælge en løsning med 50 mm isolering, hvis 1. salen også er opvarmet. Så ville du stadig have 150mm synligt på dine rustikke bjælker.

Til sammenligning har jeg på min førstesal gjort tilsvarende, dog på 75x150mm hanebånd. Jeg brugte alm. taglægter (38x56mm) skruet på siden af hanebåndene i flugt med overkant - dog naturligvis i vatter. Mellem disse tilsvarende lægter på tværs for hver 60 cm - fastgjort med vinkelbeslag eller skruer på skrå. Dette gav et stabilt underlag for gipspladerne, så de ikke kommer til at hænge med tiden - og så passer 50 mm bats lige imellem.

I mit tilfælde skulle der isoleres mod åbent loftrum, så jeg rullede 2x100mm på kryds ovenpå. Damspærren lagde jeg i øvrigt ovenpå hanebånd og de 50 mm isolering, hvor elinstallationerne ligger godt gemt uden at bryde dampspærren.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Tak for Jeres svar.... jeg hælder dog mest til at smide 100mm op... :o

Men hvis andre har erfaringer, følger jeg tråden. Og skriver også til vinter om vi kan mærke forskel, eller om det var spildte kroner og kræfter...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis