Varme i nyt sommerhus

Hej
Jeg skal om 1 måneds tid igang med at bygge et nyt træsommerhus på ca. 110 kvm. Det bliver helårsisoleret. Jeg er kun mig selv nu, men vil gerne dimensionere vand/varme til 4 personer. Jeg regner med at bo der i weekenderne om sommeren og bruge det mere sporadisk i ydersæsonen/vinteren.
Jeg installerer brændeovn, og får lagt slanger i gulvet, så det er forberedt til gulvvarme, hvis det en gang bliver aktuelt. I badeværelset kommer der el-gulvvarme. Derudover havde jeg tænkt mig en luft/luft varmepumpe med en udedel og en indedel. Dette for at kunne holde en minimumstemperatur i sommerhuset hele vinteren.
Jeg forventer at bruge en el-vandvarmer til brugsvand - men er i tvivl om, hvor stor en sådan skal være?

Lyder ovennævnte fornuftigt? Jeg har ingen praktisk erfaring med ovennævnte, men har blot læst en del på nettet. Så jeg vil være taknemmelig for input. Også gerne forslag til konkrete producenter af varmepumper og el-vandvarmere som nogle har gode erfaringer med.

Jeg har været inde i "grønne" overvejelser om solvarme eller varmepumpe, der blev sat til gulvvarmen og gav varmt brugsvand. Men tror, at det bliver for dyrt/besværligt til et sommerhus.

Hilsen
J
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Der har været flere indlæg om varmepumper her på LDS. (Brug søgefunktionen)
Mit bedste råd ang. varmepumper, som jeg har arbejdet en del med, må være at du giver lidt mere for den en det de koster i f.eks. bilka.
Jeg har alt for tit set yderdelen som en stor isklump fordi afrimningen ikke virker korrekt. Og hvis det er et helt nyt sommerhus synes jeg det er dumt at spare et par tusind kroner på noget der skal holde temperaturen hele vinteren!!
Selvfølgelig kan de billige varmepumper varme, men som med alt andet i denne verden hænger pris og kvalitet sammen. Det er så op til dig at vurdere om der er noget du vil gå på kompromis med.

Af varmepumper kan jeg stærkt anbefale Sanyo og i særdeleshed Daikin, som jeg har arbejdet meget med. Derudover findes der også mærker som Panasonic og Mitsubishi.

Søg mere på www.varmepumpeinfo.dk

Næstformanden

PS. Om du så får den kastet i hovedet, skal du ikke montere en Nordic air varmepumpe!! Firmaet der importerede dem er gået fallit og deres makker i Sverige er på vej til det... http://debat.ing.dk/topic/?tid=70356

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej

Tak for input. Jeg har kigget lidt omkring mht. varmepumer og tør ikke kaste mig ud i de billige. Tænker på en af god kvalitet som Toshiba, Panasonic eller lignende som generelt får gode ord med på vejen i forums.

Jeg har overvejet solarventi også. Men jeg er tiltrukket af, at når jeg kommer i sommerhuset om vinteren, så kan jeg hurtig varme huset op. Det kommer til at ligge så tæt på min lejlighed, at jeg kunne finde på blot at tage derop for en enkel overnatning i weekenderne.

Hilsen
J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis