Batteriproblem på bærbar Dell Latitude c840

Hej alle!
Jeg har et problem med at lade på baterierne (den har 2 stk indbygget) og uanset hvilken rækkefølge de er isat, kan man ikke lade, efter at maskinen ikke har været anvendt i ca. 1 år. "Puteren" kan dog bruges, sålænge den er tilsluttet El-nettet, men, går i sort umiddelbart efter spændingen tages fra.

Har det nogen betydning at det er LI - ION batterier, når den ikke har været brugt sålænge? Og kan de evt. reddes? (Dell tager over Kr. 1000,- stykket)

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis årsagen til at din PC "dør" er at dine batterier nægter at holde spænding, så kan du redde dem. Men nogle gange sker det også at lade funktionen på PC'en dør, eller at du har indstillet din BIOS til ikke at ville køre på batteri.
Så HVIS det er batteriet, så kan du med NÆSTEN alle kemiske batterier gøre følgende for at "nulstille" deres kemiske ladning:
1) Sørg for at batteriet er HELT tomt.
2) Tage batteriet ud af hvor det nu engang bliver brugt.
3) Læg batteriet i en plastikpose, læg posen i fryseren i et døgnstid, lidt mere for store batterier. Sørg gerne for at der ikke er så meget luft i posen, da luft kan danne kondens, hvilket ikke er godt for batterier.
4) Herefter tager du posen ud af fryseren, lader den tø nogle timer, og så tager du batteriet ud af posen og lader det tø op i et døgn eller to.
5) Sæt nu batteriet i din oplader (eller PC og lad den stå tændt) i min. 1 døgn.

Denne procedure vil give dig langt over 50% af din originale ladekapacitet tilbage, afhængig af hvilken type batteri, for nogle batterityper op til 95%.

Bemærk dog at du vil tabe kapacitet igen så snart du begynder at lade på batteriet på må og få. Ikke syre baserede batterier foretrækker at blive totalt afladet og genladet hver gang man bruger dem
Tak.

Det vil jeg prøve.

mvh. Birger

www.baekhus.dk
Nogle batterier vil ikke tage mod strøm fordi de er så langt nede efter at ligge 1 helt år..
Man kan prøve at starte dem om med at lade dem med et andet batteri med samme spænding.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej grandoldman!

Tak for interessen.

Nu har jeg allerede lagt dem i fryseren i morges, så må jeg se om det hjælper. Gør det ikke, må jeg prøve "din" metode.

Mvh. Birger

www.baekhus.dk
Enden på historien:

Operationen lykkedes - patienten døde delvist.

Jeg har nu prøvet at lægge batterierne i fryseren, og tøet dem op igen, inden forsøg på opladning og derefter opladning.

Resultat = et batteri er opladt til 97%, det andet = 0%

Jeg har også prøvet at oplade dem sammen, samt "byttet" plads på dem i maskinen, hvilket ikke har gjort nogen forskel.

Mvh. Birger

P.S. Tak for hjælpen.

www.baekhus.dk
Annonce
Det kan nok ikke anbefales at komme batteriet i fryseren, med mindre man er ude på at ekspermentere meget.

Du kan eventuelt prøve at bruge al den strøm der er på batteriet, så kan det være du kan oplade batterier bagefter. Det kan gøres ved at gøre så den bruger, så lidt strøm som muligt, sætte lydstyrken på skærmen ned, starte op i DOS-mode (evt. ved at trykke F8 når pc'en starter, hvis der er installeret Windows på pc'en), fjerne strømkilden til pc'en og derefter lade pc'en stå uden fast strømforsyning til den går ud. Forsøg derefter nogle gang at tænde pc'en uden strømforsyning tilsluttet og lad pc'en stå noget tid. Tænd pc'en gerne med maksimalt strømforbrug lige efter tilslutning af fast strømforsyning, brug gerne pc'en, så meget, som muligt, det vil sige, læsning fra harddisk, cd/dvd, slå slukning af skærm fra i Power Management, Systemstandby og så videre... Så bør der være en chance for at batteriet kan oplades. Det er nok meget tvilvsomt med det batteri der kun kan lades til 0%.
Han har helt sikkert købt en ny pc.. det er en 2 år gammel tråd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja... Beklager stavefejlen, der skulle stå lysstyrken og ikke lydstyrken.
Tak for interessen. Har købt ny Pc siden tråden blev oploadet.

Mvh. Birger

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis