Opel Vectra motorelektriske problemer, hvad gør vi

Jeg har en Opel Vectra B 1,8 16v fra nov 1998 som i forrige uge begyndte at lave "ulykker".

I starten begyndte lampen til motorelektriske problemer at lyse, men efter 5-10 min holdt den op igen og bilen kørte uden problemer i et par dage. Lampen til motoreletriske begynde så at lyse kortvarigt mens motoren gik ud, bare få sek. så kørte den videre. Dette skete efter man havde kørt ca. 10 min, men også løbende på lange ture. De sidste par dage har den så sat helt ud hvor man slet ikke kunne starte den igen før efter 5 min.(Det underlige er at mens bilen slet ikke kan starte lyser lampen til det motorelektriske slet ikke, og først når den begyndte at lyse - kunne man forsøge at starte bilen igen) men bilen kørte kun kortvarigt - vi fik den dog helt hjem.

Jeg har forsøgt at checke de el-stik jeg kunne se i bilen men uden held.

Er der nogle der har prøvet noget tilsvarende, eller har gode ideer til hvad der kan være galt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder jo som en periodisk elektronisk fejl. Du skal have den på værksted og aflæst fejlkoder - det er det hurtigste.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Citat fra hbd

Jeg har en Opel Vectra B 1,8 16v fra nov 1998 som i forrige uge begyndte at lave "ulykker".

I starten begyndte lampen til motorelektriske problemer at lyse, men efter 5-10 min holdt den op igen og bilen kørte uden problemer i et par dage. Lampen til motoreletriske begynde så at lyse kortvarigt mens motoren gik ud, bare få sek. så kørte den videre. Dette skete efter man havde kørt ca. 10 min, men også løbende på lange ture. De sidste par dage har den så sat helt ud hvor man slet ikke kunne starte den igen før efter 5 min.(Det underlige er at mens bilen slet ikke kan starte lyser lampen til det motorelektriske slet ikke, og først når den begyndte at lyse - kunne man forsøge at starte bilen igen) men bilen kørte kun kortvarigt - vi fik den dog helt hjem.

Jeg har forsøgt at checke de el-stik jeg kunne se i bilen men uden held.

Er der nogle der har prøvet noget tilsvarende, eller har gode ideer til hvad der kan være galt?


Hej..
Lyder som en defekt føler.. der sidder fx. en ved knastakslen, kan være den, men også et par andre.. sidst jeg fik skiftet kostede det ca. 2000 kr ved Opel

Mvh Jan J
Det kunne også være en tomgangstrinmotor der skal renses, men kig ind og få et sikkert svar på opelpower.dk
Hmm bedre sent end aldrig. Fik en henvendelse på dette problem idag. Vælger derfor at lægge "løsningen" ud.

Det viste sig at det var den elektronisk motorstyring der var gået. Vi havde den først på et værksted men de havde ikke det rigtige værktøj til at skifte det, så bilen måtte transporteres til et Opelværksted, som herefter løste problemet.

Bilen har ikke været på værksted siden og kører fint nu.

mvh Helle
En ny motstyring er en dyr sag, fra 8 til 12t for en til opel. Du kan også få den repareret, af os aerep.dk for ca 3t. Eller finde en brugt. Inden du går igang med at motorstyringen, skal du have læst fejlkoderne ud. Det som fejlkode siger har fejl googler du for at finde ud af hvad der skal måles for at se den virker. Kan du f.eks. måle at motorstyringen ikke ligger et ben til stel og der er god gennemgangi ledningerne, er det med stor sikkerhed styringen det er galt med. Hvis du søger efter en brugt, så vil jeg anbefale en hvor der følger startspære og nøgle med. Husk at nogle biler overskriver km med højste tal. Programering af en box er også muligt. Brugte styringer har den ulempe at de meget vel kan fejle, som oftes starter det periodisk og når bilen er rigtig varm.
Hilsen David
David, mon ikke problemet er blevet løst? 8 år er gået siden spørgsmålet blev stillet.
Og måske ville et kursus i skriftligt/læsbart dansk være på sin plads...

Ja men det er jo kun seks år siden at Helle meldte tilbage så der går nok nogle år før der igen skal reppes på oplen

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis