Kan gulvet fåes pænt?

Hej

Jeg har købt et hus fra 1958 med trægulv på første sal. Jeg ville høre om man kan høvle det så det bliver pænt? Der er spildt rød maling på det i det ene rum og i et andet sidder der nogle tæpperester. Jeg har taget nogle billeder så I kan se gulvet, men hvordan får jeg billederne herind?
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt "høvle" det ( ved egentlig ikke hvorfor det kaldes at høvle gulvet, da det er et slibe bånd på en valse) Men det kan du med et godt resultat til følge, hvis du giver dig tid til det. Jeg ville dog fjerne tæppe resterne med et skrabe jern først, og husk så at du kun må slibe på langs af træet.

V.h. Håndværkeren
Det lyder godt, men hvad er det helt nøjagtig for en maskine jeg skal bruge?
Og fik jeg nævnt at gulvet er behandlet med en noget lak eller lignende som jeg ikke helt ved hvad er. Har det nogen betydning?
Maskinen kaldes en gulvhøvl og kan lejes i næsten alle maler forretninger eller på et byggemarked, du skal så også have en speciel exender sliber med, for du kan ikke komme helt ind til panelerne med gulvhøvlen.
Det er sansynlivis gammeldags Fernis gulvene er larkeret med, og der er fidusen at du skal stænke noget petrolium på gulvet inden du begynder at slibe. Det forhindre slibebåndet i at blive sat til af fernis / Lak for hurtigt, så det kan holde meget længere.

V.h. Håndværkeren
Tak for tippet. Jeg er dog lidt betænkelig for petrolium er jo brandfarligt, men det opsuges vel af slibestøvet så det forsvinder af sig selv? Men under arbejdet skal man så ikke have en brandslukker for en sikkerheds skyld?
Jeg sleb et lignende gulv får nogle år tilbage og jeg kan osse tilslutte mig at petrolium er vigtig, jeg har nemlig osse prøvet uden, og det bevirkede at lakken brændte fast i sandpapiret og det kostede dyrt i sandpapir. og nej det er slet ikke farligt, bare tvæt gulvet til. Det kunne de ihverfald forklare hos Bauhaus.....

Jeg lejede en gulvsliber i Bauhaus og købte en kasse sandpapir derinde til sammeformål.
Det er sådan en færdig kasse med blandet "korn" til det grove og til finslibning til sidst, mener jeg gav en 800-900 kroner for kassen med sandpapir.

Sliberen var en Gulvslibemaskine tjek linket her http://www.bauhaus.dk/index.php?id=234

Jeg lejede samtidig osse ne kantsliber til at komme helt ind til panelerne med og under radiatorerne.

Det var vildt nemt og en kæmpe gds fornøjelse at se på sit fine gulv smile

Tror jeg sleb 60 m2 ferniserede gulv på en lørdag formiddag.

Og nej, jeg har ikke aktier i Bauhaus smile

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Annonce
Hej Sand.

Årrh bare indrøm at du får 4 stykker sandpapir á 2,5 cm. hver gang du nævner det firma.

GNÆK GNÆK.
Bauhaus
Bauhaus
Bauhaus
Bauhaus...biggrin næppe

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Nu skal du så bare igang med klisterbåndet, bare fordi du nævnte det 4 gange får du nu 16 stk.

GNÆK GNÆK !
Afhøvling af gulve.
Gad vide om det ikke er et udtryk ejendomsmæglerne har indført?
"Nyafhøvlede plankegulve"
Det lyder jo bedre end "Nyslebne bræddegulve" Som det reelt er.smile

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Vi har også lige købt hus som vi overtager om en månedstid.
Der ligger også gulve som vi ville slibe ned...men er der nogle der har nogle forslag til hvad der er godt at behandle dem med bagefter?

Hilsen Anita
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også