fastgør terasseplanker fra neden

Jeg synes jeg har set et eller andet sted, at man kan købe nogle trekantede skinner til at sætte på siden af strøerne. Gennem skinnerne kan man så skrue dæksplankerne på terassen fast fra undersiden. Derved kan man undgå skruehuller/propper på oversiden af plankerne.

Men nu kan jeg ikke finde dem. Er der nogen her, der kender til dem og har et link, eller endnu bedre har nogle erfaringer, de vil dele?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke lige om det er vinkler du tænker på, men jeg ved at det er en dårlig løsning. Tænk på at hvis dine terasse bræder er 32 mm. tykke, så kan du kun bruge en skrue på 25 mm. det er ikke meget for at skulle holde plankerne på plads. Sådan nogle planker arbejder jo i vind og vejr og når du går på dem, så skruerne vil efter hånden arbejde sig løse og så har vi baladen.
Jeg ved egentlig ikke hvor mine medmenesker har fået den ide at alt skal skrues fast ! Den rette løsning er at du sømmer dem fast med varmt galvaniserede dykker, når du så har fået alle plankerne sat fast tager du en dorn og giver alle dykkerne et let dask med en hammer på dornen, så dykkerne lige kommer 2-3 mm. under plankens overflade. Så vil der gå en måneds tid og du vil ikke kunne se andet end nogle prikker på plankerne.

V.h. Håndværkeren
Jeg lavede nogle flade beslag med huller i som jeg først fastgjorde til støerne og de gik så 20 mm længeere ud end strøerne på hver side hvor jeg så skruede dem op i terrasse brædderne!

De har da holdt i 2 år nu uden problemer, jeg syntes helt klar det er pænere end at skrue dem fra oven, men set tilbage i bakspejlet ville jeg nok vælge håndværkerens løsning, dels pga tid og penge!
tak for svar. men det jeg erindrer mig er en reel trekantet skinne og ikke et vinkeljern. da jeg nu har sat mig i hovedet, at jeg ikke vil have huller (store, små eller proppede) fra oven kan det være, at jeg må slå mig til tåls med vinkeljern, da jeg nu har pløjet rundt på det dersens indernet siden mit spørgsmål herover uden resultat. jeg har bare på fornemmelsen, at ved anvendelse af vinkeljern vil plankerne begynde at ligge løst om nogen tid.
Hej Lars.
Jeg har godt nok aldrig set den trekantede skinne du omtaler, Men uanset om det bliver et vinkeljern eller en trekantet skinne, så vil skruerne i den dimention du vil kunne bruge arbejde sig løs efter et stykke tid.
Det er ikke for at tage håbet fra dig, men simpel erfaring der er tale om.

V.h. Håndværkeren
Så fandt jeg alligevel det jeg søgte. Skinnen hedder Deckmaster ( www.grabberman.com/deckmaster ). Jeg har ikke kunnet finde dem i Danmark, men i Sverige forhandles de mange steder.

Plankerne ligger fint fast. Om produktets holdbarhed svarer til plankernes ved jeg ikke, men da jeg ikke har brugt teaktræ eller andre eksotisk og økonomisk eksorbitante træsorter så går det nok.
Annonce
Tak skal du have Lars ON, så blev jeg lidt klogere i dag også, det er godt du melder tilbage, det skal du have tak for.

V.h. Håndværkeren
@ Lars ON: Hvad gav du får deckmasteren? Jeg har set det i Sverige til 270 SEK pr. pakke - men fåes det billigere?

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Anders du fik den bedste pris. Jeg gav lidt over 300 SEK pr. pakke ved K-Rauta.
Dette her er et (i mine øjne) MEGET interessant indlæg - da jeg selv har et forestående projekt med en terrasse smile

Så jeg søgt lidt rundt efter deckmaster på danske sites uden den store succes og hoppede så til Sverige - og fandt dette link :

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=35059

Det matcher i hvert fald den "billige" pris som Anders også havde fundet.
Damn det er dyrt... men ser godt ud.
Den billige metode er at skære en afstandsliste (eller bedre træ) midt igennem, montere denne på strøen og skrue igennem den (forboret naturligvis). Eller blot lægge den ovenpå strøen forskudt, forudsat man har taget højde for det i konstruktionen.

Har i år monteret et mørk mahogni-gulv med rustfra søm fra oversiden - det giver en flot effekt, når sømmene vel at mærke sidder på "en snor".

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis