Opsætning af skorsten

Hej

Jeg skal lægge nyt tag på mit sommerhus (tagpap på krydsfiner med 200 mm isolering og dampspærre og gips på indersiden).

I den forbindelse skal jeg føre skorstenen igennem det nye tag, og her melder spørgsmålet sig:

Jeg har læst at brandbare materialer skal holdes 10cm fr stålskorstenen. Og brandbart tyndere end 3cm skal holdes 5cm cm væk.

Jeg går altså ud fra at gipsplade, dampspærre og krydsfiner skal holdes 5cm væk. Men skal jeg lade isoleringen slutte tæt om skorstenen? Eller skal isoleringen også holdes væk?

På forhånd tak
Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikk inde i reglerne, men vil lige nævne alligevel at det eneste du nævner som er brandfarlig er krydsfiner. resten brænder kun ved ekstreme temperaturer..



Citat fra tolse

Hej

Jeg skal lægge nyt tag på mit sommerhus (tagpap på krydsfiner med 200 mm isolering og dampspærre og gips på indersiden).

I den forbindelse skal jeg føre skorstenen igennem det nye tag, og her melder spørgsmålet sig:

Jeg har læst at brandbare materialer skal holdes 10cm fr stålskorstenen. Og brandbart tyndere end 3cm skal holdes 5cm cm væk.

Jeg går altså ud fra at gipsplade, dampspærre og krydsfiner skal holdes 5cm væk. Men skal jeg lade isoleringen slutte tæt om skorstenen? Eller skal isoleringen også holdes væk?

På forhånd tak
Thomas
Sten krog: når vi snakker brændeovn og skorsten regnes gips også som brandbart materiale.
til spørgeren : jeg har selv ladet isoleringeren stoppe 5 cm fra skorsten så var det nemmere og lave en tæt dampspærre og jeg har aldrig observeret kuldenedfald fra hullet.
Det var gamle stålskorstene der skulle holdes 10 og 5 cm fra.
Mange af de ny ordenlige, kan du holde 5 og 2.5 cm fra, hvis de ellers er godkendt til det. Det kan du se på de papirer der høre til skorstenen.
Og ja, du må gerne lade isolering gå helt op af skorstenen.

Mvh Skorstensfejeren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis