afrensning af beskidte alufælge

Jeg har i dag forsøgt at vaske mine alufælge, men der sidder noget fastgroet skidt der bare er umuligt at få af.

Det virker som om at der er støv fra bremseskiverne der nogle steder sidder som et tykt lag sort maling, og andre stæder som et meget tyndt lag der gør fælgene gule.

Jeg har forsøgt mig en 5-6 gange med fælgrens, og manuelt med en skruetrækker, sidstnævnte virker men giver desværre også en del ridser. sad

Findes der et middel der kan opløse skidtet, så mine fælge bliver pæne igen?

Mvh

Klaus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeps - men det tager tid ;-)

Har lige være turen igennem med mine sommerfælge, der "kom til" at sidde på hele vinteren.

Det sorte "guf" er en blanding af tjære, bremsestøv og andet godt snask. Det kan bl.a. opløses med petroleum. Det skal nok ske i flere omgange - og det skal have tid til at trænge ind!

Det værste af "det gule" kan også fjernes med petroleum, men der vil stadig være et skær heraf. Dette kan fjernes med lakrens (gerne en kemisk, ikke slibende).
Der findes også stærke opløsningsmidler, der kan tage det - kan ikke huske navnene på stående fod, men du kan få dem hos f.x. Mekonomen.

Skruetrækkeren - lad den sidde i baglommen ;-) Et stykke hård plast er langt bedre!

Et godt råd - når dine fælge snart står som nye, så giv dem en gang voks. Det letter vedligeholdet en hel del!

Mvh.

Jan R.
Har desværre ikke lige noget råd til rengøring af fælgene... men Berlingske har i bil-tillæget i dag en artikel hvor de har testet NanoCover til beskyttelse af biler (istedet for voksbehandling) og de har også givet det til alufælgene, og efter en sæson var de eftersigende utrolig lette at rengøre, så det er måske en idé at give dem når de er blevet gjort helt rene...
Tak for svarene!

Nu er problemet at jeg for nye dæk på i morgen, kan de nye dæk tåle behandlingen med petrolium, eller de andre opløsningsmidler som du snakker om?

Mvh

Klaus
Ja da - for det skal på fælgen, ikke dækket ;-)

Har ikke observeret, at mine dæk har taget skade - men sørger også for, at de ikke udsættes mere end højest nødvendigt.

Men prøv da lige at spørge dækmanden - han har garanteret løsningen!

Mvh.

Jan R.
Jeps - håndværkeren sendte mig på sporet. Mener det "skidt" jeg tidligere omtalte hedder trichlorethylen.

Mvh.

Jan R.
Det er rigtigt Jan, men jeg kunne bare huske at det bare blev kaldt Triklor, når vi hentede det på lageret.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også