Give gulv hvidolie

Vi overvejer at lægge trægulv i underetagen på vores hus, og har fået et rigtigt godt tilbud på noget der har fået olie. biggrin

Er det muligt at give noget hvidolie så det bliver lysere? confused

Er det mligt at give det noget matlak hvis nu man sliber lidt på olien? confused
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når det en gang har fået olie , vil det muligvis blive ved med at være gullig, dette med at lakere ovenpå oliet træ tror jeg ikke på . Jeg har lige sat et køkken bord plade (Eg) op som er lyst i sig selv. For at bevare det lyse farve har jeg givet det olie med hvide pigmenter, men desværre er det blevet gullig. jeg har gjørt nøjagtig hvad der stod på dåsen , men lyst bliver det ikke. men held og lykke med din, giv en prej hvis det lykkedes dig
Venligst Bahman

p /p
Hvis du ønsker et lyst gulv, der bliver lysere med tiden - nærmest hen i det grålige. Så lud/sæbebehandling den bedste og billigeste løsning.

Du ludbehandler først gulvet, derefter giver du gulvet en sæbebehandling med sæbespåner evt. tilsat titanhvid som farvestof. Når gulvet er sæbemættet kan du vedligeholde med sæbespåner.

Fordelen ved sæbespåner i forhold til brunsæbe er at gulvet bliver lysere og lysere med tiden. Brunsæbe gør gulvet gulligt.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej

Jeg kender godt trangen til at spare nogle penge på større lav-det-selv projekter. Nogle besparrelser ligger jo lige til højrefoden og skal bare udleves, men der er altså også den type besparrelser som man hurtigt fortryder og som i længden giver ærgelser. Jeg gætter på (der var vist et andet indlæg om tapet e.l.) at I er nye husejere. Det er jo i sig selv et økonomisk kontroltab, men fald ikke for fristelsen til at spare nogle håndøre på så essentiel en bygningsdel som gulvet. Vælg kvalitet og udseende som passer jer og prut så om prisen på det produkt som I kan lide. Et gulv ligger jo i mange år. Hvidoliering er ikke så nemt at gøre selv, ihvertfald ikke hvis resultatet skal være godt og ensartet.

mvh Anders
Hvis det gulv har fået olie, så bliver det alene pga olien mørkere, så en hvidolie vil ikke hjælpe på det.
Hvis så skal det have grundrens, så olien bliver renset ud, og så slibes, derefter, til det er lyst.
derefter en gang nåletræs lud ( Omhyggelig, og så kan du give den hvidolie.
Går ud fra at gulvet er fyrtræ.
Hvis du vil vælge sæbespåne løsningen, så skal du alligevel bruge grundrens, da sæbespåner og olie ikke kan arbejde sammen.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Forum

Jeg har lige fået afhøvlet 2 gulve og de har så fået hvid lud og 3 x lak. Det ser for så vidt godt nok ud, men jeg har alligevel fortrudt og vil hellere have dem hvid-olieret. Kan man lave det om?

Og - hvad er fordelene ved hhv. lak og olie?

1. Er olierede gulve sværere at holde pæne end lakerede gulve?
2. Er lakerede gulve mere holdbare end olierede gulve.

På forhånd tak for hjælplen

Mette
Annonce
Jeg har for ca. 1 år siden fået slebet mig gulv og det har så fået hvid olie og hvd lud, det er rigtig flot, men voldsomt upraktisk, det tager rigtig meget imod snavs fra sko og er generalt dvært at holde. Jeg har efterfølgende hørt at der er kommer hvid lak, hvilket skulle se ligesådan ud, men bare være en lak som er meget slidstærk og nem at holde. Det ville jeg klart gå efter.

mvh Simon
Hej Klinten

Tak for dit svar - mine gulve har fået lud og 3 x lak - jeg synes bare de ser lidt plastic-agtige ud og vil hellere have lud og olie, så gulvmanden må på den igen... Jeg har nu talt med en fagmand, som siger at Oliebehandlede gulve er næsten lige så slidstærke som lakerede gulve - og så er de meget smukkere at se på, så det bliver løsningen for mig.
Hvor tit skal vi dog skrive om de gulve i dette forum?

Lud skal sæbebehandles bagefter for at holde. Der findes ikke noget der er mere slidstærkt end sæbebehandlede gulve uagtet hvad man så hører eller siger ude i byen (husk at gulvmanden tjenere en ekstra skilling ved at olie behandle dine gulve!)

Hvis man har ludbehandlet kan man ikke oliebehandle bagefter fordi man så laver sæbe på gulvet, derfor tager det imod ALT snavs, støv etc. Den går bare ikke! Det skal af og forfra igen!

Hvis man er begyndt at oliebehandle skal man blive ved med det. Ligegyldigt hvad man gør bliver det ikke noget godt resultat. Har man et kraftigt massivt gulv kan man slibe ned og starte forfra. Men man skal sikre sig at AL olien er væk for ikke at lave sæbe igen! Når man efterfølgende ludbehandler.

Lakere man gulvet skal det efterlakeres alt efter slid, men det kan ikke undgåes at gulvet slides og ridses.

Håber det har besvaret nogel af alle spørgsmålene!

Jeg kan kun sige det for tit sæbe, sæbe og sæbe. Sæbespåner går gulvet lyst og brunsæbe gør gulvet gulligere!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Jeg har flere steder fået at vide, at man kan ludbehandle gulvene og derefter give dem olie. Det skulle give dem en mere slidstærk overflade, der også er smudsafvisende.

Jeg har selv haft ludbehandlede gulve, som skulle have sæbespåner hver 14. dag for at forblive pæne - det var et show uden lige!

Men jeg forstår ikke at du siger, at olie ovenpå lud giver sæbe - lud er jo sæbe, så kan du ikke lige forklare den? - hvorfor tiltrækker olie på lud mere snavs end lud alene?

Jeg skal som sagt vælge inden lørdag morgen, så jeg har brug for kvalificeret rådgivning her - please!

Vh.
Mette
Lud er da ikke sæbe, det er læsket kalk blandet med vand, stærkt ætsende, og stærkt profitskabende for dem der laver det......

Vi har ludbehandlede gulve for at stoppe gulningen af træet ikke andet.

Efter de havde fået lud fik de grundrens, da det hvide i luden ikke er ensartet.

Efter det havde tørret fik de hvidolie.

Efter det havde stået efter forskrifterne i 7 dage (triptrap eller FAXE), fik det
en tyk grød sæbespåner en 2 -3 gange i træk.

Vi vasker med sæbespåner ca. 1 gang hver 10 dag, det er alm. gulvvask. Gulvet er meget smudsafvisende, og det er let og billigt at holde.

Husk sæbespåner er IKKE brun sæbe.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis