Reparere gamme smakke

Jeg er ved at købe en gammel smakke. klinkbygget uden glasfiber"overtræk".

Hvis man skal skifte et enkelt bord, hvordan får man så det gamle fri. Er man nød til at at starte øverst, til man kommer ned til det pågældende, eller kan man få det ud på en eller anden måde?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra RePete

Jeg er ved at købe en gammel smakke. klinkbygget uden glasfiber"overtræk".

Hvis man skal skifte et enkelt bord, hvordan får man så det gamle fri. Er man nød til at at starte øverst, til man kommer ned til det pågældende, eller kan man få det ud på en eller anden måde?


Jeg går ud fra at det er en klink bygget jolle du er ved at købe, !
Du kan tage de enkelte bord ud hvor de trænger til udskiftning, ved at bore klinkerne ud, du må kun bore i selve klinken ikke i det omgivende træ. Herefter stikker du nogle små kiler ned imellem bordene og presser bordene fra hindanden, men pas på for det kan hurtigt blive til mere end et enkelt bord du skal skifte.

V.h. Håndværkeren smile
Ja ! og er de af jern må du ikke give for meget for jollen, da du sikkert skal til at skifte dem alle sammen på et tidspunkt. Du kan se om det er jern ved at holde en lille magnet imod dem men også ved at træet lige omkring dem er brunligt er træet sort er det kobber. Det kan være lidt svært at se hvis jollen er malet, så er magneten den mest sikre metode.
Klinkerne - hvor køber man dem? Hvor meget koster de og kræver de noget specialværktøj.

Jollen er billig, og er ment som et "gør-det-selv"-projekt der skal vare sommeren over, men det skal selvfølgelig gå ad farbar vej.

Jeg skal først kigge på jollen i dag, men på billederne ser det med ret stor klarhed ud til at være jernnagler, da der er brunt udtræk omkring flere af dem.

BTW: kølen, kan man reparere på den, hvis det er nødvendigt?
Sæt billedet på siden, så er det nemmere med et svar, skal du skifte klinkerne fordi det er jern, og kølen også skal rep. så skulle du måske finde en anden. At klinke båden kræver specielværktøj, ikke særligt avanceret, men det skal til. Laves nemt af den lokale smed. Det er ikke nødvendigt at bore klinken ud, som regel kan men slibe selve nitningen væk, fjerne skiven og slå den forsigtigt ud. Det var klinkerne.
De "søm" som fastgør klædningen til spanter/køl mm. hedder "spiger" , de skal skiftes hvis de er for rustne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs.
I tidligere tider hvor der ikke var så mange penge imellem folket, var der en del der også fik klinket med jern klinker. Og hvis båden er klinket med kobber klinker, er den også fæstnet til bordene med kobber nagler.

Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Lynæs.
I tidligere tider hvor der ikke var så mange penge imellem folket, var der en del der også fik klinket med jern klinker. Og hvis båden er klinket med kobber klinker, er den også fæstnet til bordene med kobber nagler.

Håndværkeren

vrøvlrolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu har jeg så været ude og se båden. Det ser ud som om de "søm" der sidder i spanterne er af jern og dem som sidder langs bordene er af kobber. Der er ikke noget af træet der er rigtig dårligt, men et par af bordene er flækket på langs, sikker fordi båden har været på land et par år.
Min vurdering er, at det kunne være et ok skrog at arbejde lidt på, men jeg har ikke ambitioner om at komme ud at sejle foreløbig.
Mit største problem lige nu er, at få transporteret dyret de 80 km der er fra der hvor den står til min bopæl, samt hvor jeg skaffer reservedele, såsom klinker.
Jeg prøver lige om jeg kan poste et billede.
Jeg prøver lige igen
hvis det er dine største problemer lige nu, så får du dem snart udskiftet, hvis du køber båden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også