Reparere gamme smakke

Jeg er ved at købe en gammel smakke. klinkbygget uden glasfiber"overtræk".

Hvis man skal skifte et enkelt bord, hvordan får man så det gamle fri. Er man nød til at at starte øverst, til man kommer ned til det pågældende, eller kan man få det ud på en eller anden måde?
Jeg er ved at købe en gammel smakke. klinkbygget... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som om det er alle spigrene som er rustne, og bør udskiftes, det kan være lidt tricky at få de gamle ud, men måske hvis båden er tør. forsøg at lirke dem ud, uden at ødelægge for meget træ, måske lave dig et egnet værktøj til jobet. Sprækker i træet kan godt risikere at lukke sig når båden kommer i vandet, indtil da kan de tættes med oksetælle eller andet, som kan presses ud, når træet lukker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej pete der er et smakkelaug i espergærde havn prøv at kontakte dem jeg har ikke den eksakte adresse men formanden hedder frank til fornavn

yorklai
Jeg er ved at skifte en række bord i en smakke fra Nyborg Museum. Det er ikke så svært men ret tidskrævende. De planker der skal skiftes skal pilles FORSIGTIGT ud og så hele som muligt. Slib hovederne af kobbernitterne, og slå dem ud med en dorn. Jernspigerne skal trækkes ud evt. med en sømudtrækker der laves af "Bacho" alternativt kan de saves over med en nedstrygerklinge der puttes ind mellen plankerne nor de er tvunget fra hinanden med en række trækiler, pas på ellers kan der hurtigt blive flere bord der skal sKiftes.Jeg kan evt. sende dig nogle billeder af mit "special værktøj"
God fornøjelse.
Løgstør bådebyggeri har hver vinter en række kurser der er kanon gode.
Hilsen Jørgen
kan du ikke lægge billederne her ? hvis ikke, ville jeg gerne lægge dem på min side. gerne billeder af reparationen
hilsen Erik

ErikChristensen 
Jørgen er begyndt at sende billeder, så jeg har startet et punkt på min side kaldet bådebyggeren, håber på illustrative billeder også gerne fra andre, måske kunne det udvikle sig til en erfaringsside, der kunne bruges til noget hen ad vejen. Det må gerne være tegninger eller fotografier, så scanner jeg dem ind. Også gerne af det værktøj man bruger eller selv har lavet sig.

ErikChristensen 
Annonce
Det ser rigtig godt ud, og ja det kribler i fingrene !!

V.h. Håndværkeren
kobbernitter kan du købe mange steder evt. få dem bestilt hjem fra "Engholm" i "nautisk udstyr" kataloget står søm til 405 kr. for str. 32/45 og tilhørende skiver til 345 kr. så har du til 190 nitter. modsat har jeg lige købt rustfrie A4 bolte 200stk 4x40 med skiver og møtrikker til 306 kr. dog plus moms og porto fra Løgstør Bådebyggeri.
Rustfrie bolte er ligeså godt - billigere og nemmere men måske knap så kønne.
Til kobbernitter skal du også have lavet et par modhold.
Om det er nødvendigt at skifte alle de rustne spiger, der holder plankerne til spanterne, kan kun afgøres ved at trække nogen af dem ud og se hvor tærede de er. kontroler især dem der er i køl og stævne. Der kan være et flot og intakt hoved mens selve spigeret er tyndt som en synål. Skift med rustfrie A4 skruer, jeg har lige købt 100 stk. 4.8x60 til 220 kr. plus moms også i Løgstør.
Hilsen JN
ang. spiger. Da jeg en gang have min lynæsbåd på land, have jeg en bådebygger nede at tjekke den, han slog på alle spir, og dem der ikke "svarede" skulle udskiftes, jeg synes dengang at jeg også kunne høre forskel, men er ikke i dag helt sikker, de der ikke svarede, var næsten rustet væk og blev uskiftet med andre, som lige fik en lille tot bomuld oppe ved hovedet.

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også